Berhari Raya Haji di Mana tahun ini?

2014-10-04

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Berhari Raya Haji di Mana tahun ini? Macam best pula soalan kali ni. Yea lah, esok dah nak rayakan. Mesti nak tahu kawan-kawan beraya kat mana esok? Saya insyallah beraya di kampung saya Kelantan. Kampung halaman sendiri, raya puasa tempoh hari beraya belah keluarga isteri di Perak. Alhamdulillah ada rezeki Allah SWT mudakan raya haji ni hari pertama dapat beraya di kampung bersama keluarga tersayang.

Selamat Hari Raya AidilAdha
Selamat Hari Raya AidilAdha
Pastinya bila tiba musim raya masing-masing yang dah berkeluarga akan berkira-kira nak balik beraya di rumah ibu bapa suami atau isteri terlebih dahulu. Biasanya perkara ni terjadi masa awal-awal perkahwinan. Rasanya bila dah 10-20 tahun kawin dah tak ada sangat masalah ni kan. Masing-masing dah faham dan dah boleh sesuaikan dengan sendirinya nak beraya rumah siapa dulu.

Bagi saya beraya mana-mana dulu pun tak kisah. Janji selamat perjalan pergi dan balik. Sebelum balik jika nak berjalan jauh pastikan terlebih dahulu servis keretanya. Tukar mana yang patut seperti minyak hitam, air beteri kereta, tayar pastikan dengan keadaan selamat. Kederaan kita nak guna pastikan dalam keadaan baik dan terurus. Bagusnya sebelum bertolak balik tu servis terlebih dahulu kenderaannya.

Rumah yang ditinggakan pula macam mana. Sama juga, pastikan matikan semua suiz elektrik. Mugkin bolah simpan suiz peti ais sebab raya haji ni cuti sekejap sajaha. Takut nanti rosak pula barang-barang basah yang kita simpan dalam peti ais. Pastikan pintu rumah dan pintu pagar anda dikunci dengan sebaiknya. Jika ada jiran-jiran yang tak balik kampung dah beraya di rumah sahaja. Boleh minta mereka tengok kan rumah anda juga. Jika tak ada, boleh laporkan kepada balai polis yang terdekat tentang percutian anda di kampung nanti. Jika mereka melakukan rondaan, mereka juga boleh melihat rumah anda insyallah.

Apapun nasihat saya, anda dah siap kunci dan bagitahu pihak polis tentang ketiadaan anda. Anda kenalah bertawakal kepada Allah SWT. Boleh baca doa yang diajarkan oleh Rasullah SAW kepada Hadrat Abu Darda RA. Doa ini sebagai doa pelindung kepada Diri, Keluarga dan Harta daripada malapetaka. Anda nak baca, boleh baca di sini ---> Doa Abu Darda R,A. 

Semoga Allah SWT memudahkan urusan kita semua balik berhari raya di kampung halaman.

Share

4 comments:

  1. AKAK PUN BERAYA DI KG SUAMI RAYA KORBAN NI.. TP JEM .... TAK TAU NAK CAKAP...... APA PUN SUMA SELAMAT SAMPAI .... ALHAMDULLILAH ,,,

    ReplyDelete
  2. Entri raya haji dah siap.hehe jemput baca

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan