Selamat Berpuasa Buat Semua

2016-06-06

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Berpuasa Buat Semua.Alhamdulillah syukur kerana diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk berpuasa lagi pada tahun ini. Satu nikmat yang besar di sisi Allah kepada kita semua apabila dapat berjumpa lagi dengan bulan Ramadhan yang penuh berkah ini. Bulan bonos, amalan di gandakan dan syaitan juga di 'halang' dari menghasut umat manusia untuk beribadat kepada Allah SWT.

Selamat Berpuasa Buat Semua
Semoga dengan kehadiran bulan Ramadhan kali ini. Kita semua mendapat keampunan dan rahmat yang melimpah ruah dari Allah SWT berkat kita berpuasa dan berterawih pada malam hari.

Pada bulan ini juga kita digalakan memperbanyakkan alaman mambaca Al-Quran. Jika boleh, cuba pada bulan ini kita azam nak khatam Al-Quran sebanyak 30 Juz tersebut. Jika tak tahu macam mana. Boleh baca perkongsian saya ini Khatam Al-Quran Dengan Mudah Dalam Masa 30 Hari. Nak selamat cuba masa awal puasa ni baca lebih dari satu juz setiap hari. Tak ada nanti bila dah hujung puasa, sibuk dengan urusan balik kampung, kuih raya dan macam-macam lagi yang menyebabkan hasrat nak khatam Al-Quran 30 Juz tidak tercapai. Cuba lah yea. Bagi masa dengan sebaiknya.

Bulan puasa ini juga, digalakkan untuk bersedekah. Nak sedekah apa-apa pun boleh. Sedekah untuk jamuan buka puasa di masjid boleh, nak masak banyak-banyak nak bagi jiran tetangga pun boleh. Sedakah setakat yang mampu, ada ustaz bagi tazkirah sedekah sebiji tamar pun boleh. Banyak kelebihan sedekah ni. Bersedekah untuk orang berbuka puasa, kita dapat pahala atas puasa yang orang tu buat juga. Pahala dia tak kurang.


Oklah, sempena bulan puasa yang mulia ni. Saya nak memohon kemaafan jika terdapat kata-kata, penulisan dan apa-apa kesalahan yang saya buat kepada pembaca blog ini. Semoga kita semua dapat menjalani ibadah puasa pada tahun ini dengan berolah keredaan dan kerahmatan dari Allah SWT.

Selamat berpuasa!
Share

18 comments:

  1. Wkmsalam.
    Dh selesai berbuka.
    Bersiap pula utk solat Tarawih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Bagus tu. Berbuka di surau bagus juga. Dapat jaga solat berjemaah. Besar pahalanya. Tak pun berbuka sedikit dengan kurma dan air. Solat maghrib berjemaah di masjid. Balik sambung makan berat, lepas tu ke masjid balik untuk solat isyak dan terawih.

      Delete
  2. Buat yg perempuan macam kakak boleh baca satu juzuk satu hari. Sewaktu hari tak bekerja kena baca lebihkan sikit utk mengganti hari cuti ABC. Sabtu/Ahad boleh saja kalau setakat nak baca 2/3 juzuk (lepas subuh, zuhor, asar dan maghrib bacalah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak selamat baca lebih masa awal puasa. Bila dah sebok nanti boleh back up yang tu pula. Semoga dimudahkan urusan akak nak khatam Quran bulan ini.

      Delete
  3. Eh... selamat berpuasa dik:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak 1437h. Semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah di bulan yang berkah ini.

    abuikhwan&famili
    Kuantan, Pahang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Terima kasih tuan. Selamat berpuasa juga.

      Delete
  5. Replies
    1. Selamat berpuasa juga. Terima kasih dear anies.

      Delete
  6. Replies
    1. Terima kasih. Selamat berpuasa juga buat akak.

      Delete
  7. Selamat berpuasa juga ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Selamat berpuasa juga buat akak sekeluarga.

      Delete
  8. selamat berpuasa pokok manggis...
    moga kita semua dpt menjalani ibadah ini ngn sempurna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih akak. Selamat berpuasa juga buat akak.

      Delete
  9. Selamat Menjalani Ibadah Puasa... Semoga amalan dibulan yang mulia ini mendapat keberkatan dari Nya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Selamat berpuasa juga buat Izni sekeluarga.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan