Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap

Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap. Min nak makan apam gebu. Kuih yang mudah nak buat dan sedap. Min nak kongsi Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap dari facebook. Nak buat nanti boleh rujuk resepi apam mekar nie yea. Boleh try buat mesti jadi insya Allah

 Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap

Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap

450 g self raising fluor*

2 sdk sebuk penaik=baking powder *. (*ayak) 

2 biji telur

350 g gula kastor

400 g air sejuk dari peti ais

15 g sp atau ovalet

1/2 sdk esen vanila

2 sdk jus limau nipis

Pewarna ikut suka

1-Satu kan semua bahan kecuali jus limau nipis

2-Pukul denga menguna kelajuan redah selama 1 minit

3-Kemudian mengguna kelajuan tinggi selama 10 minit

4-tukar kelajuan yg redah masukkan jus limau pukul selama 3minit  siap.. 

5-bahagi untuk letak Pewarna (ikut suka, jangan letak banyak sangat ye) 

Masuk adunan dlm acuan hingga penuh

Kukus selama 10 minit dengan api kecil

*Pasti air betul2 mendidih sebelum dikukus

Selamat mencuba

Tambah sedikit tip:

Hati2 masa mengukus

*Jangan letak rapat sangat acuan dalam pengukus

*Balut penutup pengukus dengan kain supaya air tidak menitis atas apam

*Sebelum letak lapisan pengukus, besar kan api air mesti mendidih

*Apabila letak lapisan pengukus tutup dengan penutup baru kecil kan api kuskus selama 10 minit

Kalau ikut cara ni Insya​Allah akan jadi.

CR:TYS Sweet TH

Baca juga: Bakeri Dari Rumah Mudah

Mudah aje kan nak masak Resepi Apam Mekar Gebu Lembut Sedap nie. Masak nanti masa makan tu jangan lupa baca doa makan dulu yea. Selamat mencuba.

3 Comments

  1. kebetulan smlm sy baru tgk resepi apam ni kat youtube che nom hehehe... tak laa susah mana pun kan?

    ReplyDelete
  2. cantik elok je mekarnya tu, akak tak pernah lg cuba yg mekar gini..

    ReplyDelete
  3. Ada guna jus limau nipis rupanya.

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.