Cara Didik Anak Jadi Insan Mulia

2016-05-18

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Wordless Wednesday- Cara Didik Anak Jadi Insan Mulia. Wordless Wednesday, hari di mana blogger seluruh dunia membuat entri Wordless Wednesday. Apa itu Wordless Wednesday (WW) ini? Ia merupakan entri dari blogger tanpa sebarang ayat atau keterangan, hanya semata gambar, dan pengunjung boleh interprestasi dengan pandangan masing-masing di ruangan komen. Saya buat entri ni bolehlah mengurangkan aktiviti menulis dalam blog hari ini.

Cara Didik Anak Jadi Insan Mulia
Cara Didik Anak Jadi Insan Mulia-sumber IG
Cara Didik Anak Jadi Insan Mulia. Anak adalah sumber kekuatan ibu bapa. Betul tak? Kadang jika kita tak sihat atau pun penat. Tapi bila anak minta sesuatu atau anak sakit. Kita yang penat dan tak sihat bolah jadi kuat balik. Kata orang, tak jadi ibu bapa tak tahu lagi rasa 'sayang' kat anak-anak kan. Bila dah jadi baru tahu.

Ramai kita jumpa hari ni para ibu dan wanita di samping mereka bekerja atau menjadi suri rumah tangga. Mereka juga buat kerja tambahan bagi membantu menambahkan sumber kewangan keluarga. Mereka buat kerja sambilan bagi menjana pendapatan sampingan.

Tahniah dah syabas saya ucapkan untuk ibu dan para wanita ini. Anda memang rajin berusaha. Bagi wanita diluar sana yang berkeinginan nak buat perkara yang sama, TETAPI tak tahu nak mula dari mana. Boleh belajar dari " Panduan Jana Wang Di Rumah Untuk Wanita" (klik sini).

ps:Hanya untuk wanita! Orang laki jangan sebok.
Share

17 comments:

  1. perkongsian yang bagus, ibubapa perlu tegas dengan anak2 kan. moga kita dapat mendidik anak2 kita dengan baik. akak takde ww pun..hehehe hari2 pun nak tulis panjang2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus kena didik anak cara yang agama minta. Ajar anak kenal Allah dan perintah Allah, banyakkan berdoa agar anak kita jadi anak yang baik.Amin.

      Delete
  2. info yang sangat berguna. syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Boleh kongsikan yang mana tahu aje.

      Delete
  3. zmn skrg lg mencbar mendidik anak... zmn serba moden kerja mak bapak pun makin banyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Zaman makin moden. Cubaan dan ujian untuk ibu bapa juga bertambah.

      Delete
  4. Baik utk dijadikan panduan buat ibu-bapa terutama anak-anak yg belum baligh perlukan panduan dan didikan banyak dari ibu-bapa sebelum terlambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. Didik anak sejak kecil lagi. Bila dah besar baru nak didik agak sukar sedikit gayanya nak mendidik anak seperti itu.

      Delete
  5. Mudah2an didikan yang baik menghasilkan anak-anak yang baik...

    Kadangkala bukan salah asuhan tapi terpengaruh dek pergaulan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga tu Kakcik. Kadang masa kanak-kanak baik aje. Tapi bila dah besar bergaul dan berkawan dengan kawan yang tak ok. Anak-anak boleh terpengaruh ikut kawan pula. Kena banyak doa macam tu kan, biar mereka berkawan dengan kawan yang baik akhlaknya.

      Delete
  6. lama tak buat entry WW ni.hihi =) . nway, good sharing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena buat macam tu. Bolehlah berehat sikit dari menulis entri.

      Delete
  7. Mendidik anak mmg tak semudah yg disangka. Banyak cabaran dan dugaan yg perlu kita hadapi....
    Doa dan tawakal pad Allah yg paling utama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kadang kita rasa dah ok cara kita didik anak-anak. Tapi bila besar lain pula jadinya. Memang kena banyak berdoa pada Allah, agar anak kita jadi insan yang berguna dan solah serta solehah di dunia dan akhirat.

      Delete
  8. Sebab itu ada pepatah mengatakan 'tangan yang menghayun buaian mampu mengoncang dunia'
    Anak-anak ibarat kain putih, ibu bapa lah yang mencorakkan anak-anak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Anak-anak jika di asuh dengan didikan agama sejak dari kecil lagi insyallah bila besar boleh jadi insan yang berguna. Doa dari ibu bapa juga penting di dalam menjadikan seorang anak itu insan yang berguna.

      Delete
  9. SETUJU!
    plus: mula suruh bersolat seawal usia 4 thn (wpn dia x tau apa2 lg)

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan