Selamat Hari Guru-Terima Kasih Cikgu

2016-05-16

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Selamat Hari Guru-Terima Kasih Cikgu. Setiap tahun tanggal 16 Mei kita semua sedia maklum adalah hari yang paling bahagia buat warga pendidik. Ada yang panggil mereka ni guru, cikgu, ustaz, ustazah, sir, teacher, tok guru,sifu dan macam-macam lagi. Kepada semua warga pendidik ni saya ucapkan Selamat Hari Guru-Terima Kasih Cikgu.

Selamat Hari Guru-Terima Kasih Cikgu
Tema hari guru pada tahun 2016 ini adalah "GURU PEMBINA NEGARA BANGSA". Besar sebenarnya peranan guru dalam kemajuan sesebuah negara. Guru ibarat ibu bapa kedua kepada para pelajar di sekolah. Kadang-kadang ada nasihat yang diberikan kepada anak-anak kurang diendahkan oleh anak-anak di rumah. Tapi bila nasihat tersebut keluar dari mulut cikgu mereka. Anak-anak pelajar ni akan ikut seperti yang di nasihatkan oleh guru-guru mereka.

[+ Baca Teks Perutusan Hari Guru Tahun 2016 MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA ]

Peranan guru bukan sekar mendidik sekarang ni. Bahkan lebih lagi dari tugas tersebut. Saya masih ingat lagi kata seorang kawan yang juga warga pendidik. Katanya "Hari ni jadi cikgu dah tak mudah macam dulu.Banyak kerja kena buat, bukan setakat nak kena mengajar budak dalam kelas aje. Nak kena periksa kertas, buat aktiviti kokurikulum lagi, soal disiplin murid kena ambil kira juga, nak kena  masuk itu ini dalam sistem lagi. Nak layan kerenah ibu bapa dan macam-macam lagi. Jika dulu tengok kerja cikgu rilesk aje, sekarang dah tak sama" kata dia.

Bila fikir balaik ada betulnya. Bila tengok abang, kakak, pakcik, makcik saya yang jadi cikgu sekolah memang sibuk sekarang. Macam-macam kerja mereka buat. Tapi rasanya oklah. Berpada dengan apa yang mereka dapat. Yang paling best, mereka dapat banyak PAHALA. Sampai bila-bila manfaat ilmu yang mereka ajar tu menjadi 'Saham' untuk mereka. Terima kasih cikgu. Jasa mu Allah SWT sahaja yang mampu balas.

Pesanan Untuk Murid-murid Sempena Hari Guru
Kepada semua pelajar, saya nasihatkan anda semua berbuat baliklah kepada guru-guru anda. Tanpa mereka, siapalah kita semua. Guru banyak berjasa kepada kita semua. Walaupun kita tengok ada guru yang garang, mungkin mereka jadi garang sebab sayang kepada murid-murid dia. Jangan jadi KURANG AJAR dengan guru-guru anda.

Keberkatan ilmu yang mereka ajar, akan jadi kesan kepada diri anda dari sekarang sehingga anda tinggalkan alam dunia ini pula. Hargailah jasa guru-guru anda. Tak mampu bagi hadiah tak apa. Belajar rajin-rajin, jadi pelajar yang bijak,pandai dan baik. Itu dah cukup berharga buat cikgu-cikgu anda kelak. Bila mereka tahu  anda sudah berjaya.

Selamat Hari Guru- Terima Kasih Cikgu!
Share

14 comments:

  1. Bayangkan hanya kerana cikgu itu ajar mengeja nama murid selagi murid itu masih hidup pandai mengejanya selagi itulah guru yg mengajar mendapat ganjaran.

    Untung menjadi cikgu jariahnya panjang.

    Selamat Hari Guru buat semua warga pendidik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Banyak kelebihan jadi cikgu. Banyak dapat saham akhirat.

      Delete
  2. guru skrg nih lg ssh n mencabar rasanya nk mendidik, bila anak murid tak blh di marah, di jentik apa lg di rotan...

    lgpun zmn skrg nih tadika pun dh ada segala mcm periksa blm lg msk sekolah rendah n menengah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila bahagian pengurusan bertukar. Cara pembelajaran murid pun bertukar. Kadang kasihan juga tengok budak-budak sekarang. Sekolah rendah ada gaya belajar macam sekolah menengah zaman saya belajar dulu.

      Delete
  3. guru zaman sekarang lagi mencabar rasanya, guru dulu anak2 murid takut, guru sekarang anak2 murid tak takut sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Itu pun jadi cabaran besar juga buat guru-guru. Terutamanya sekolah menengah.

      Delete
  4. cabaran guru sekarang memang besar juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Cabarannya berbeza dengan zaman kita belajar dulu. Sekarang murid lebih kedepan berbanding guru-guru terutamanya dalam dunia teknologi sekarang.

      Delete
  5. Guru yg kerja kerana Allah
    In shaa Allah ganjaran sgt besar disisi Allah

    Selamat hari guru bt guru2
    Guruku suamiku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Semua kerja yang dibuat kerana Allah mendapat ganjaran yang besar.

      Delete
  6. Betul tu..
    Hormati guru. Inshaallah berkat ilmu yg kita pelajari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab berkat kadang murid sekarang tak berapa endahkan. Sebenarnya banyak kelebihan dari segi ilmu jika kita dapat tempias keberkatan ilmu yang guru kita ajarkan.

      Delete
  7. Bukan semua orang dapat menjadi guru walaupun ada kelayakan, kena lepasi dulu tahap emosi dengan murid. Sebab itu kerjaya guru sebenarnya mencabar dan perlu banyak bersabar dengan karenah murid.

    ReplyDelete
  8. Selamat Hari Guru buat semua guru-guru di luar sana... Anda bertuah... Sebab besar ganjarannya di sisi Allah apabila, ilmu yang di ajar di manfaatkan...

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan