Doa Nak Lulus Ujian Memandu JPJ

2014-03-19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Doa Nak Lulus Ujian Memandu JPJ. Masa keluar makan tengahari tadi Faizal yang tengah praktikal tempat saya kerja bercerita yang minggu depan dia nak ambil ujian memandu dengan JPJ. Katanya ini kali pertama dia buat lesen kereta, sebelum ini Faizal dah ada lesen motor. Jadi prosesnya tak ada banyak sangat. Nampak sangat beliau teruja nak menduduki ujian memandu JPJ minggu depan. Masa datang praktikal kerja pun kadang-kadang bila ada masa terluang beliau ada baca buku dan maklumat macam mana nak lulus ujian memandu JPJ dengan sekali ambil. Tengok kepada semangat dan kesungguhan beliau harap-harap beliau lulus. Beliau ada tanya saya doa nak lulus ujian memandu JPJ. Dah jadi ustaz pula kali ini.

Jika anda ingin lulus ujian memandu JPJ dengan hanya sekali ambil sahaja. Dapatkan disini -->> Panduan Lulus Ujian Memandu JPJ (klik sini). Panduan ini telah ditulis padat dengan tips yang berguna oleh seorang cikgu sekolah memandu yang telah melatih ribuan pelajar untuk lulus ujian memandu JPJ dengan sekali ambil sahaja.

Doa senjata orang mukmin , doa nak lulus ujian memandu jpj,
Doa senjata orang mukmin
Apa yang saya tahu, Faizal bukan daripada keluarga senang. Beliau nak ambil ujian memandu ini pun atas pertolongan keluarga dan tambahan daripada duit elaun praktikal yang beliau dapat hasil praktikal di sini. Boleh jimat-jimat dan tambah-tambah untuk ambil ujian memandu kereta. Cekal orangnya, teringat kisah saya masa nak ambil ujian memandu JPJ. Biasanya macam inilah bila jadi pelajar. Banyak kena berjimat jika nak buat satu-satu perkara jika kita datang dari keluarga yang biasa-biasa. Dari situ kita akan belajar dan bersyukur dengan pemberian yang Allah S.W.T bagi kepada kita. Jika senang sahaja, kita akan susah nak menghargainya dan bersyukur.Betul tak? anda boleh jawap sendiri.

Oleh kerana permintaan Faizal, saya cuba dapatkan doa-doa yang terbaik untuk beliau lulus ujian memandu JPJ nanti. Doa ini kata orang "senjata orang mukmin". Lepas berusaha sedaya mungkin dan kita berdoa, insyallah Allah S.W.T akan bantu dan mudahkan urusan kita.

Macam nak ambil ujian memandu JPJ ini juga, nak lulus ujian tersebut dengan sekali ambil sahaja kena usaha dan belajar betul-betul dahulu. Jika berdoa sahaja susah juga nak lulus ujian memandu JPJ. Oleh kerana dunia ini darul asbab kata ulamak. Jadi kita kena berusaha lepas itu berdoa serta bertawakal. Insyallah akan ada hasil yang baik.

Saya ada sertakan di sini doa untuk memohon pertolongan dari Allah S.W.T agar di permudahkan urusan.

Doa Pertama - Doa memudahkan urusan

"Allahumma yassir wala tu'assir. Rabbi tammim bilkhoir. Birohmatikaya Arhamarrohimin."

Maksudnya: "YaAllah Permudahkanlah Jangan Dipersulitankan dan Kau Akhirkanlah dengan Kebaikan."
-Semoga Allah S.W.T memudahkan segala urusan kita pada hari tersebut dan hari berikutnya. Bagus baca doa ini setiap hari selepas solat Subuh dan Asar.

Doa kedua- Doa memohon berlindung dari perasaan Risau,Sedih,Lemah,Malas,Takut dan Lokek serta bebanan Hutang

Doa memohon berlindung dari perasaan Risau, Doa Nak Lulus Ujian Memandu,
Doa Nak Lulus Ujian Memandu
Allah humma innii a’uu zubika minal hammi wal hazan, wa a’uu zubika minal ’ajzi wal kasasl,wa a’uu zubika minal jubni wal bukhl, wa a’uu zu bika min ghalabatid daini wa qoh rir rijaal.

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada perasaan risau dan sedih, aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat takut dan lokek, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.” (HR Abu Dawud)
- Doa ini pun baca lepas solat subuh dan asar, Jika rajin baca dalam setiap doa selepas solat.

Doa ketiga- Doa DiPermudahkan Urusan

Doa DiPermudahkan Urusan
Doa DiPermudahkan Urusan
"Allahumma la sahla illa ma ja’altahu sahla, wa ‘anta taj-alul hazna idha shi’ta sahla"
Maksud: “Ya Allah, tiada kemudahan melainkan apa yang Engkau jadikan mudah, & Engkau dpt mjadikn tanah (yang sulit dan keras), (yakni kesusahan), itu mudah jika engkau mahukan”
-Hadith diriwayatkn Ibnu Sinni&Ibnu Hibban.
- Doa ini pun baca lepas solat subuh dan asar, Jika rajin baca dalam setiap doa selepas solat.


Jadi ketiga-tiga doa ini hafal dan amalkan semasa nak ambil ujian memandu JPJ nanti. Insyallah doa ini adalah pelengkap kepada usaha yang kita buat. Jika berdoa sahaja tetapi tidak belajar betul-betul cara nak lulus ujian memandu dengan JPJ pun tak guna juga. Yang penting dah usaha betul baru doa yang kita panjatkan kepada Allah S.W.T insyallah berjaya. JPJ juga sama macam kita, insyallah dapat lulus ujian memandu JPJ dengan sekali ambil sahaja.

Jika nak belajar betul-betul dan tak nak rugi masa dan wang ringgit yang banyak dengan terpaksa mengulang ambil ujian memandu JPJ ini. Saya sarankan anda dapatkan ebook Mudah Lulus Ujian Memandu JPJ <<-- (klik sini). Banyak panduan yang diberikan agar anda mudah lulus ujian dengan sekali ambil sahaja. Semuanya diceritakan dari kelas memandu, ujian komputer,ujian jala raya, ujian motosikal serta banyak lagi tips-tips yang berkesan untuk lulus dengan sekali ambil sahaja lesen memandu kereta. Faizal pun dah dah dapatkan ebook ini. Insyallah ianya dapat membantu.

Jangan bazirkan wang dan masa anda untuk mengulang ambil ujian memandu. Dapatkan Ebook Mudah Lulus Ujian Memandu JPJ <<--(klik sini). Insyallah ianya telah banyak membantu ramai pemandu di Malaysia lulus dengan sekali ambil sahaja.

Share

21 comments:

  1. Nice sharing... Apa yang penting, jangan gemuruh semasa menduduki ujian tu... Ada doa untuk mengatasi darah gemuruh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh baca doa di atas ni juga. Harap-harap tak gemuruh masa nak ambil ujian memandu JPJ nanti.

      Delete
  2. tq share doanyer....
    teringat dolu2 amik lesen gagal sekali terus nangis huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kenangan masa ambil lesen memandu kali pertama. Boleh ingat sahaja bila tengok kereta sekolah memandu di jalan raya.

      Delete
  3. kalu ada azam dan usaha beserta doa InsyaAllah akan berjaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bunda. Betul caranya insyallah mudah lulus ujian nanti..

      Delete
  4. dulu....saya 2 kali amik test jalan raya baru lulus...huhuhu

    ReplyDelete
  5. Ayat yg last tertinggal "Wa'a"

    Kakak dulu senang tak macam sekarang. Tapi anak kakak pun alhamdulillah sekali aje test lulus juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih akak. semoga doa nak lulus ujian memandu JPJ ini berguna untuk calon-calon yang nak test nanti.

      Delete
  6. Moga Faizal lulus ujian memandu yang diambil, begitu juga mereka yang lain..

    ReplyDelete
  7. doa2 yang mmg sering KA amalkan dn sgt2 membantu !

    ReplyDelete
  8. Berdoa meningkatkan keyakinan diri. InsyaAlllah, semoga dipermudahkan urusan. Semoga Faizal lulus...

    ReplyDelete
  9. berusaha dan berdoa...in sha Allah berjaya :)

    ReplyDelete
  10. ingat lagi masa puteri ambil ujian memandu dulu, masa tengah memandu tulah hujan lebat, dahlah tengah gemuruh, nasib dapat tenangkan hati dan lulus juga ujian tu :)

    ReplyDelete
  11. Zaman akk ambil ujian memandu lagi susah dari zaman sekarang, kereta semua jenis manual. Ambil ujian 2 sesi. Ujian atas Jalnraya dan parking. Kalau salah satu tak lulus..boleh ambil ujisn semula yg x lulus saja..skrang ni taktsu pula kedahnya camne..

    ReplyDelete
  12. zaman kak anim dulu, naik kereta mazda lama..haha..
    tangki minyak merah saja, masa test parking (bukit) angkat tangan bagitau JPJ, minyak kereta saya habis. mengarut dia kata. kereta awak tu lama, katanya..

    aduh..budak la ambil lesen dan 4 angka kan..

    ReplyDelete
  13. motor sekali test je lulus...tapi..ha ada tapi...tapi utk kereta 3 kali fail kat parking, sekali jalan raya.hahaa otak tgh fokus kat thesis.elok je submit thesis JPJ test pun lulus...hihi

    ReplyDelete
  14. Alhamdulilah. Hri ini sya ad ujian jpj. Saya LULUS ujian jpj. Slepas 3kali fail. Alhamdulilah. Sya mengamalkan doa ini. Berkat doa ibubapa yg mendoakan. Terima kasih sesiapa yg punya blog

    ReplyDelete
  15. Hari selasa ni test jpj, harap2 sekali je ambil dah sekarang ni litar dia susah ade z ade s parking sisi 3penjuru bukit,, yg risau nye 3penjuru mati gagal tu yg risau sangat ni,,,,,,

    ReplyDelete
  16. Anonymous22.5.15

    Alhamdulillah saya lulus ujian jpj setelah gagal dalam ujian litar, rasa lega giler!

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah saya lulus litar after 3 times repeat. Doa ni membantu saya disamping doa mak ayah. Terima kasih :)

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan