Dahsyatnya Amalan Berdoa Sebelum Berbuka Puasa

2015-07-08

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Dahsyatnya Amalan Berdoa Sebelum Berbuka Puasa.Puasa dah masuk 10 hari akhir dah. Macam mana dengan amalan puasa tahun ni. Harapnya semuanya ok. Bulan Ramadhan ni agak sibuk sedikit. Macam-macam perkara nak dibuat. Terutamanya bila dah minggu-minggu akhir sebelum bercuti panjang untuk raya nanti. Dengan urusan kerja di pejabat dan urusan kerja dari rumah.Nak kena jaga semua tu bagi 'stabil' kata orang.  Tak nak nanti bercuti dalam keadaan 'parah' semuanya.

Baiklah hari ini saya nak kongsikan kelebihan yang saya dapat dari kawan-kawan juga. Ianya berkenaan amalan berdoa sebelum berbuka puasa. Semoag memberi manfaat kepada kita semua sebelum bulan Ramadhan yang mulia ini meninggalkan kita.

Dahsyatnya Amalan Berdoa Sebelum Berbuka Puasa
Dahsyatnya Amalan Berdoa Sebelum Berbuka Puasa
Dahsyatnya Amalan Berdoa Sebelum Berbuka Puasa
Ada  waktu yg mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, iaitu:-

1. Berdoa saat menjelang berbuka puasa.
2. Berdoa menjelang makan sahur.

Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya.

Di Mekkah dan Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk memohon kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia maupun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai air mata mereka mengalir deras.

Ya, berdoa meminta kepada Allah SWT Yang Maha Kaya.

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin kita disini iaitu mensia-siakan waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk menyiapkan hidangan berbuka menjelang azan maghrib, persiapan biskut raya, menonton tv dan macam-macam lagi.

Kemudian berkumpul menghadap hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu....atau dzahaba zhoma'u....", padahal hanya mencukupi maknanya berupa laporan dan ucapan syukur sahaja.

Setelah kita memahaminya, hendaknya sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit sebelum azan maghrib (bersedia dalam keadaan berwudhu) kemudian berdoa meminta apa sahaja (adabnya dengan di dahului puj-pujian kepada Allah SWT dan  berselawat atas Nabi SAW), Kerana Allah SWT memberikan JAMINAN bahawa doa-doa tersebutakan dikabulkan.."Allah SWT mengikut prasangka hamba kepada Nya"

Manfaatkanlah waktu anda dengan berdoa bukan hanya demi juadah atau nak cepat makanan saat jelang berbuka sahaja. Malah berdoalah untuk diri kita, anak-anak, keluarga kita, orang tua kita, sahabat kita, negara kita dan seluruh umat Muhammad SAW.

Musuh-musuh Islam tahu betapa hebat ummat Muhammad SAW bila mereka berdoa kepada ALLAH SWT disaat menjelang berbuka. Kerana itu, mereka buat tipu daya untuk melalaikannya dengan program tv dan media lainnya di pada waktu yang mustajab untuk berdoa tersebut iaitu menjelang
berbuka dan menjelang sahur (2/3 malam).Sehingga ummat hari ini, mereka makan, minum, berpuasa, namun tak sempat untuk berdoa.

Semoga nasihat yang ringkas dahsyatnya amalan berdoa sebelum berbuka puasa bermanfaat bagi anda yang belum mengetahuinya lagi. Bagi yang dah amalkan dan dapat tutup semua tv mahupun rancangan apa-apa yang tidak berfaedah saya ucapkan tahniah dan syabas.  Semoga amalan puasa kita di terima oleh Allah SWT.

Share

4 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian.
    Moga bermanafaat untuk semua dan masih belum terlambat untuk terus memohon doa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Kena berdoa selalu. Tahun depan belum tentu dapat jumpa lagi ker tak.

      Delete
  2. tq utk share nih dik.... boleh amal2kan di hari2 akhir ramadhan... sempat lg kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama akak. Betul tu. Masih ada masa lagi.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan