Kepentingan Entri Baru Kepada Blog

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kepentingan Entri Baru Kepada Blog. Bagi blogger entri baru adalah nyawa kepada sesebuah blog. Ada entri baru, maka adalah hasil yang bakal diperolehi.
Kepentingan Entri Baru Kepada Blog, Tips Blog, Blogger
Kepentingan Entri Baru Kepada Blog
Jika berblog nak dapat duit atau pendapatan hasil dari menulis. Adanya entri baru merupakan kunci penting kepada trafik yang merupakan sumber bagi bunga-bunga untuk menghasilkan pendapatan daripada blog.

Sebagai blogger, mereka boleh lihat sendiri kadar perbezaan trafik yang masuk ke blog mereka, pada hari yang ada entri baru dengan hari yang tidak ada entri baru. Akan ada banyak perbezaanya.

Jika blogger tersebut boleh menerbitkan satu entri setiap hari. Pastinya trafik yang masuk akan berbeza jika pada hari tersebut diterbitkan dua entri. Begitu juga jika diterbitkan lebih daripada tiga atau empat entri setiap hari.

Lagi banyak entri baru yang ditulis, maka lagi banyak trafik yang bakal masuk ke blog anda. Betul kan?

Saya nak senaraikan beberapa sebab kepentingan entri baru kepada sesebuah blog. Harapan saya, selepas anda baca kepentingan tersebut. Anda kena bertindak dan rajinkan diri untuk menerbitkan entri baru setiap hari.

Paling kurang satu entri satu hari jika, jika dapat buat lebih lagi bagus. Jika tak dapat satu hari satu entri, buatlah dua hari satu entri atau seberapa kerapa yang anda boleh buat.

Kepentingan Entri Baru Kepada Blog
Di bawah ini saya akan senaraikan kepentingan entri baru kepada sesebuah blog. Mana yang rasa berguna anda boleh simpan dan praktikannya. Yang tak boleh guna. Jangan simpan untuk dijadikan ilmu. Campak jauh-jauh yea.

Kepentingan Entri Baru Kepada Blog
Pertama: Tanda anda masih aktif berblog.
Yea rasanya ini adalah tanda pertama yang sesebuah blog itu masih mempunyai tuan/pemilik atau tidak. Biasanya waktu kita jalan-jalan ke blog rakan-rakan blogger yang lain. Kita akan lihat tarikh mereka publish entri tersebut.

Tak pun, bagi yang ada meletakkan senarai blog (bloglist). Anda akan boleh lihat, bila entri terbaru sesebuah blog dibuat. Ada yang boleh dilihat beberapa minit yang lalu, ada yang beberapa jam yang lalu, ada juga beberapa hari, beberapa minggu dan kadang ada juga yang dah bertahun tak buat entri baru.

Dari senarai waktu tersebut, berbagai andaian yang boleh dibuat. Antaranya blogger ini baru buat entri, blogger ini dah lama tak buat entri dan akan ada juga yang terfikir, blogger ini dah tak ada kot. Entri blog dia dah bertahun tak keluar. Tak pun dia dah tak jadi blogger.

Jika blog anda tak ada entri baru, ada kemungkinan blog anda akan dikeluarkan dari senarai bloglist mereka. Simpan pun dah tak menulis, jadi ada baiknya digantikan dengan senarai bloglist lain.

Bila terkeluar dari senarai bloglist, sumber trafik yang masuk juga akan berkurangan.

Rajinkan diri anda untuk buat entri baru
Bagi blogger yang dah lama tak buat entri baru, ada baiknya anda mula menulis kembali jika anda mahu terus menjana pendapatan dari blog anda.

Cuba terbitkan seberapa banyak entri baru jika ada ruang masa. Jika tak ada idea, anda boleh mulakan dengan pencarian idea dengan membaca akhbar online, baca entri-entri baru diblog rakan-rakan lain atau mendapatkan idea dengan menonton tv mahupun mendengar radio.

Dari beberapa sumber ini, insyallah anda akan mendapat idea untuk menulis entri-entri baru yang bakal menjana trafik masuk ke blog anda. Ada trafik masuk, insyallah akan ada hasil yang akan diperolehi nanti.

Bagi yang masih buntu nak menulis entri baru. Anda boleh juga mendapatkan idea dari Panduan Menulis Dapat Duit. Memang banyak ilmu yang dikongsikan dan ianya mudah untuk dibuat. Boleh belajar dari Panduan Menulis Dapat Duit (klik sini) ini.

Terima kasih membaca "Kepentingan Entri Baru Kepada Blog" ini. Kongsikan entri ini juga dengan rakan media sosial anda. Sharing is caring.

p/s: Oleh kerana entri ini panjang. Jadi saya akan pecahkan entri ini kepada beberapa entri. Nantikan kepentingan entri baru lain dalam entri seterusnya.TQ.

22 Comments

  1. Tulis-tulis sambil menjana kewangan itu lebih baik
    Tapi kakak ni tak rajin:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulis blog sambail tambah income menjadi juga akak.

      Delete
  2. tq for sharing
    singgah sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama irda. Terima kasih singgah. Nanti saya ke sana pula.

      Delete
  3. yup betul. pageview memang berbeza bila kita aktif menulis dan takaktif menulis. cam saya sekarang. masa. blogging hanya part time. tapi rasa sayang juga bila pageview cantik naik, pastu turun bila tak aktif. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena selalu manulis macam tu. Insyallah pageview cantik.

      Delete
  4. Kadangkala keinginan menulis itu ada, tapi bila fikirkan tidak semua boleh dikongsi, keinginan itu dipendam dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kakcik. Tulis yang boleh dikongsi aje. Yang tak perlu tak payah tulis. Sama-sama selamat.

      Delete
  5. lagi banyak entri baru lagi banyak pembaca.

    ReplyDelete
  6. InsyaaAllah... kalau ada peluang dan masa harus terbit entry, klu tiada kelapangan terpaksa skip... smg terus maju jaya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih akak. Jadi blogger part time macam tulah. Ada masa dan ruang, bolehlah menulis entri baru.

      Delete
  7. Dahlama saya tak update blog. Ni baru nak start balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah. Baguslah macam tu ibulala. Nanti saya singgah sana.

      Delete
  8. saya menulis sebagai simpanan memmori yang boleh dirujuk lagi pada masa yang akan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Tulis tu, nanti nak guna boleh baca balik.

      Delete
  9. Ohhh begitu rupanya. Kena banyakkan entri setiap hari ni. Terima kasih atas tipsnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.. Boleh cuba tips ini. Dengan memperbanyakan entri-enti baru.

      Delete
  10. Hakak mmg cuba buat entri baru tiap tiap hari....
    Bloglist ni kadang tak de gunanya juga PM sebab biasanya hakak blogwalking guna org yg datang komen lagi senang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat buat entri baru setiap hari kat blog baguslah. Insyallah trafik blog dapat dijaga dengan adanya entri baru setiap hari.

      Delete
  11. Sememangnya artikel terbaru di blog sangat penting. Google pun suka blog yang selalu diupdate dengan artikel terbaru. Bagi mereka, itu blog yang ada value.

    ReplyDelete
  12. kadang-kadang nak tulis, tapi tiba-tiba blank..hihi

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.