Buat Catatan Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Buat Catatan Peribadi. Entri sambungan saya tentang "Kepentingan Entri Baru Kepada Blog" akan diteruskan lagi . Kali ini yang ketiga pula, saya nak cerita berkenaan "Buat Catatan Peribadi".

Bab catatan peribadi ini tak susah nak buat, ianya lebih kepada kita cerita apa yang kita alami dan rasai pada masa tersebut. Catatan peribadi ini banyak boleh dimuatkan di dalam entri baru blog.

Buat Catatan Peribadi, Kepentingan Entri Baru Kepada Blog,
Buat Catatan Peribadi
Catatan peribadi tersebut tak perlu nak cerita terperinci sangat. Carita yang mana perlu sahaja. Bagi pembaca yang baca boleh faham keadaan dan situasi tersebut oklah. Tak perlu ada sangat pembuka dan penutup kata, siap ada dialog perbualan lagi. Tapi tak salah jika anda suka dengan cara tersebut.

Entri peribadi macam-macam boleh buat, contohnya sebagai blogger anda pergi melancong ke Pulau Langkawi. Boleh cerita macam-macam dalam entri tersebut. Antaranya macam mana cara pergi, naik kereta, naik kapal terbang atau dengan agensi pelancongan, berkenaan kos dan bajet kereta sewa dan penginapan di sana.

Dalam entri tersebut juga boleh cerita tempat-tempat yang anda lawati, contohnya ke Makam Mahsuri, Dataran Helang, pantai, kedai cenderahati, kilang proses minyak gamat, kereta kebel, naik bot keliling Pulau Langkawi, beli coklat, tempat makan dan macam-macam lagi.

Entri sebegini boleh dijadikan rujukan untuk anda dan juga orang lain yang bercadang nak berkunjung ke sana. Ianya juga boleh dijadikan sebagai catatan peribadi yang berupa kenangan indah buat anda yang telah sampai ke sana.

Kenangan pergi ke pulau lagenda tersebut boleh baca lagi walaupun dah lebih 10 tahun pergi, selagi blog anda masih wujud. Tentu seronok dan anda pasti akan ingat balik detik-detik manis sewaktu di sana.

Dengan adanya blog, anda tulis entri insyallah kenangan tersebut tak akan padam. Bila rasa nak pergi lagi ke sana, boleh rujuk balik entri tersebut. Baca balik entri tersebut dan anda akan dapat maklumatnya.

Adanya catatan peribadi sebegini membolehkan sesuatu peristiwa segar mekar dalam ingat. Jika anda baca balik entri tersebut, boleh ingat balik setiap perkara yang berlaku di sana.

Ini adalah satu contoh berkenaan catatan peribadi ke Pulau Langkawi. Banyak lagi benda yang menarik untuk anda coretkan dan abadikan cerita tersebut di dalam blog anda.

Kisah sekolah, belajar di universiti, kisah persiapan kahwin, bulan madu, dapat anak, dapat itu dapat ini semuanya boleh di abadikan di dalam blog.

Catat benda yang boleh orang terima, tak perlu rumit sangat. Benda tak perlu cerita jangan tulis, cerita yang perlu sahaja. Boleh faham kan?

[+ Panduan Buat Duit Dengan Menulis -baca sini ]

Oklah, rasanya cukup setakat ini dulu berkenaan kepentingan entri baru kepada blog tentang buat catatan peribadi. Anda boleh tulis diblog tentang pelbagai topik catatan peribadi yang nak diabadikan di blog.

Tulis yang elok saja, yang tak elok buang jauh-jauh. Anda tulis, untuk simpanan anda dan jika bermanfaat, orang lain boleh baca dan gunakan juga dikemudian hari.

Terima kasih baca entri "Buat Catatan Pribadi" ini. Jika bermanfaat, kongsikan juga dengan rakan media sosial anda.

15 Comments

  1. Selalu teringin juga hendak buat 'catatan peribadi tentang rasa hati', tapi setelah ditimbang-timbang, tak sesuai pula untuk dijadikan tatapan umum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat catatan peribadi yang luar hati boleh rasanya kakcik. Mesti suka pembaca nak baca. Kongsikan pengalaman lepas yang ada dalam entri, pasti ramai yang nak baca.

      Delete
  2. blog saya more to anak2 dan family je...lebih kepada diari hidup sebenarnya blog ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus juga macam tu. Nanti ramai yang boleh ambil manfaat dari kisah yang akak paparkan.

      Delete
  3. Blog hakak mmg blog santai santai je PM.. Itupun kadang tak de idea tau hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok tu akak, blog santai pun ada yang suka baca dan komen.

      Delete
  4. Kakak suka baca blog yg memaparkan tentang kesihatan
    Tapi blog kakak sendiri tak ada kisah ini sebab kakak tak ada ilmu bidang ini

    Mereka yg menulis sambil menjada duit memang bagus - salute kakak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog kesihatan susah nak tulis jika kita bukan dibidang tersebut. Banyak benda kena buat sebelum publishkan entri tersebut. Takut salah info, kasihan kat orang baca dan buat info yang salah.

      Delete
  5. blog untuk saya berkongsi maklumat kepada orang ramai

    ReplyDelete
  6. sy campur2 tp yg pasti tiada perkongsian ttg cerita2 peribadi ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita peribadi ini pada saya lebih kepada cerita peribadi yang umum sahaja. Yang dalam dan rahsia tu simpan dalam diri dan orang terdekat sahaja.

      Delete
  7. Hehehehe... Teman buat blog untuk berkongsi ilmu sahaja... kelak akan menjadi saham buat disana nanti... perlu ingat, setiap apa yang kita kongsikan akan mendapat ganjaran di sana nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Bagus tu. Sambil menulis dapat buat saham juga sebagai bekalan di akhirat kelak.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.