Perkara-Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Perkara-perkara yang boleh membatalkan Puasa.Alhamdulillah hari ni dah hampir seminggu umat Islam berpuasa. Kata orang biasanya puasa bulan Ramadhan ni minggu pertama aje rasa lambat. Tapi bila dah masuk minggu kedua dan ketiga cepat aje masa berlalu.

Masa mula-mula ni rasa lama sebab baru-baru agaknya. Rasa letih kadang-kadang. Tapi bila amalan dah jadi terbiasa. Insyallah sehari-sahari sekejap aje rasa.

Kurma, Puasa,
Sunnah Berbuka dengan Kurma
Tak nak bercerita panjang. Saya cuma nak kongsikan Perkara-perkara yang boleh membatalkan Puasa. Satu nak ingatkan, perkongsian ini adalah perkongsian agama. Saya ambil pun dari laman web Muis dan laman web e-mosque.

Jika di dalam perkongsian ini rasa tak faham, tak jelas, ragu-ragu. Anda boleh tanya Ustaz atau ustazah di tempat anda. Yang ni hanyalah perkongsian ilmiyah dari web site aje. Mana yang rasa 'samar-samar' atau kabur penjelasan dia. Anda dinasihatkan bertanyakan terus kepada para ulamak atau para ustaz mahupun ustazah di tempat anda.
Jangan tanya ustaz google yea!

Oklah berikut adalah perkara-perkara yang boleh membatalkkan puasa? Jom kita semak.

Pertama : Memasukkan sesuatu kedalam rongga badan dengan sengaja , samaada daripada jenis makanan atau bukan makanan. Termasuk perkara ini ialah :

1) Menghisap rokok / tembakau, candu, dadah dan sebagainya. Dan menghisap (Nusyuk) melalui hidung.
2) Suntikan makanan atau menambah vitamin.

Kedua : Memasukkan sesuatu daripada dua jalan (Qubul & Dubur).

Ketiga : Memuntahkan makanan dengan sengaja.

Keempat : Jimak (Bersetubuh)

Sebagaimana Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w, katanya: Celaka aku, wahai Rasulullah. Nabi s.a.w berkata: Apakah yang mencelakakan engkau? Jawab lelaki itu: Aku telah bersetubuh dengan isteriku pada waktu siang di bulan Ramadan. Rasulullah s.a.w berkata: Sanggupkah engkau memerdekakan hamba? Jawab lelaki itu: Tidak sanggup. Rasulullah s.a.w berkata: Hendaklah engkau berpuasa dua bulan berturut-turut?. Jawab lelaki itu: Tidak mampu. Kata Rasulullah s.a.w: Adakah engkau mempunyai makanan untuk diberikan kepada enam puluh orang miskin?. Jawab lelaki itu: Tidak. Kemudian lelaki itu duduk, sekejap lepas itu datang seseorang kepada Nabi s.a.w dengan memberi satu bakul besar berisi tamar. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Sedekahkanlah kurma ini. Kata lelaki itu: Kepada siapakah?. Kepada yang lebih miskin daripada aku? Demi Allah tidak ada penduduk kampung ini yang lebih berhajat kepada makanan selain dari kami seisi rumah. Nabi s.a.w tertawa sehingga terlihat gigi taringnya dan berkata: Pulanglah, berikanlah kurma itu kepada ahli rumahmu. (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Kelima : Keluar Mani dengan sengaja.
Dengan apa cara yang pada adatnya boleh membawa kepadanya. Atau dengan sengaja memandang, atau berfikir-fikir, cium, sentuh dan sebagainya. Akan tetapi sekiranya keluar kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.

Keenam dan  Ketujuh : Keluar darah Haid dan Nifas

 Kelapan : Gila.

Kesembilan : Murtad terkeluar daripada islam samaada dengan perkataan atau perbuatan atau keyakinan.

Maksudnya : Dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari ugamanya (ugama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat. [Surah Al-Baqarah, Ayat : 217]

Kesepuluh : Pengsan sepanjang hari ketika berpuasa .

SOAL-JAWAB PERKARA YANG MENJADI KEMUSYKILAN.

Apakah perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa? 
Perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa adalah seperti berikut: Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga badan yang terbuka dengan sengaja, kecuali kerana darurat yang berkaitan dengan kesakitan. Makan, minum dan merokok membatalkan puasa. Adapun suntikan ubatan tidak membatalkan puasa.  - Muntah dengan sengaja  - Mengeluarkan air mani  - Melakukan jimak (hubungan suami isteri) pada siang hari  - Kedatangan haidh, nifas atau kelahiran bagi wanita  - Menjadi gila  - Pitam sepanjang hari  - Mabuk (yang menghilangkan daya pemikiran waras) sepanjang hari  - Murtad, iaitu keluar dari agama Islam

Adakah mimpi sehingga keluar air mani membatalkan puasa? 
Hadas besar yang disebabkan mimpi tidak membatalkan puasa, sama ada ianya berlaku sebelum atau selepas waktu sahur. Orang yang berhadas tersebut boleh meneruskan puasanya. Yang perlu hanyalah mandi junub.

Saya telah bermimpi sehingga mengeluarkan mani pada siang hari bulan Ramadan, kemudian saya mandi junub. Adakah mandi junub tersebut membatalkan puasa saya?
Bermimpi sehingga mengeluarkan mani dan mandi junub tidak membatalkan puasa. Malahan, sekiranya termasuk air ke dalam telinga atau tertelan air ketika berkumur-kumur (sewaktu mengambil wuduk atau mandi) puasa tidak terbatal kerana ia dikira tidak sengaja. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah mengampuni umatku yang tersilap, terlupa atau dipaksa melakukan sesuatu.” (Riwayat At-Tabarani)

Ada yang mengatakan berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung menjejaskan puasa seseorang. Sejauh manakah kebenaran pendapat ini? 
Berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung ketika berwuduk adalah sunat. Bagi orang yang berpuasa pula, maka tidak boleh berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung dengan berlebihan. Sekiranya seseorang berwuduk dengan tidak kelebihan dan air itu termasuk ke dalam kerongkong, maka puasanya tetap sah. (Sila rujuk di atas). Samalah keadaannya jika dimasuki debu jalanan, debu tepung atau lalat yang terbang masuk ke dalam kerongkong. Semua ini dimaafkan kerana tidak sengaja. Namun, jika seseorang berkumur-kumur dengan berlebihan, ia boleh menyebabkan air masuk ke dalam kerongkong, dan jika ini berlaku, maka puasanya batal.

Adakah seseorang yang sedang berpuasa itu boleh melakukan sukan renang? 
Berenang boleh menyebabkan masuknya air ke dalam hidung dan/atau telinga perenang. Jika air memasuki badan cara sedemikian,  adalah batal puasa seseorang. Dengan ini, sebagai langkah berjaga-jaga, mereka yang berpuasa dinasihatkan agar tidak berenang di siang hari Ramadan untuk mengelakkan dari terbatalnya puasa. (Sila rujuk soalan di atas)

Apakah hukum menggunakan inhaler (bagi pesakit  semput) ketika berpuasa? 
 Antara perkara yang membatalkan puasa ialah kemasukan sesuatu ke dalam badan melalui rongga yang terbuka. Namun, kemasukan seuatu bahan seperti ubat inhaler di atas dasar darurat, yang berkaitan dengan kesukaran bernafas, dibolehkan syara’. Oleh yang demikian, penggunaan inhaler yang berpatutan tidak membatalkan puasa.

Adakah suntikan “insulin” membatalkan puasa? 
Suntikan insulin bagi pesakit kencing manis tidak membatalkan puasa. Ini adalah kerana suntikan tersebut bukanlah melalui rongga yang terbuka dan tidak pula memberi sebarang kekenyangan atau kepuasan kepada si pesakit.

Saya pernah terdengar bahawa jikalau seseorang  itu berpuasa, dia dilarang ‘membersihkan’ telinga atau hidungnya. Samada menggunakan cotton bud ataupun jari. Kerana perbuatan itu akan membatalkan puasanya. Adakah benar?
Di antara sebab batal puasa adalah memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan yang terbuka dengan sengaja. Membersihkan telinga atau hidung tidak semestinya membatalkan puasa. Ia dibolehkan dengan  kadar yang sederhana dan berhati-hati. Contohnya, membersihkan telinga di kawasan yang tidak terlalu dalam. Namun, jika anda merasa ragu-ragu sekiranya perbuatan anda boleh membatalkan puasa, maka jangan lakukan dan bersihkanlah telinga dan hidung di waktu malam.

Adakah boleh saya menderma darah sewaktu berpuasa?
Menderma darah di dalam kuantiti yang sederhana dibolehkan dan tidak membatalkan puasa. Namun, pendermaan yang terlalu banyak sehingga menyebabkan kelemahan pada tubuh badan, sehingga tidak dapat menjalani ibadat puasa dengan baik, tidak digalakkan sama sekali.
Sumber :
1)www.muis.gov.sg
2)www.e-mosque.com.my

p/s: Cari resepi untuk berbuka puasa disini

10 Comments

  1. Replies
    1. Sama-sama berusaha menjaga amalan puasa kita dari kurang atau pun terbatal.

      Delete
  2. Masih banyak sebenarnya kekeliruan tentang 'boleh' dan 'tak boleh' sewaktu berpuasa. Hanya dengan ilmu dan rajin bertanya kepada yang arif mungkin dapat merungkaikan persoalan...

    Wallahhuaklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kakcik. Soal hukan hakam agama kena tanya ustaz ini kerana meraka tahu perkara tersebut. Bacaan di internet dan blog ini untuk ilmu tambahan aje. Yang sempurna seeloknya jumpa dan belajar dari mereka yang tahu seperti ustaz atau uztazah.

      Delete
  3. terima kasih di atas perkongsian...

    ReplyDelete
  4. Sebelum puasa dan semasa puasa memang kita kena study bab ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kena ambil tahu benda ni untuk jaga amalan puasa kita.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.