Kenapa Paksa Anak Berpuasa Bukan Bersolat

2015-06-19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Kenapa Paksa Anak Berpuasa Bukan Bersolat.Tertarik saya nak kongsikan perkara ni bila dapat dari kawan. Saya bukanlah ustaz nak cerita panjang lebar tentang bab agama. Cuma sekadar perkongsian ilmu dibulan Ramadhan yang mulia ini. Ramai antara kita ibu bapa yang berasa bangga bila anak-anak mereka berpuasa penuh pada bulan ramadhan. Anak-anak yang saya maksudkan ini adalah anak-anak kecil yang berusia 7 tahun ke bawah, bukan yang masih bayi yea.

Kenapa Paksa Anak Berpuasa Bukan Bersolat, solat anak, puasa anak,
Kenapa Paksa Anak Berpuasa Bukan Bersolat
Sepatutnya anak-anak diusia ini diberi galakan supaya bersolat dengan menunaikan solat diawal-awal waktu. Rasulullah SAW pun minta kita didik anak-anak bersolat pada usia 7 tahun dan merotani mereka pada usia 10 tahun jika masih tidak mahu bersolat.

Galakan Anak Berpuasa dan Bersolat Bukan Memaksa
Sebagai ibu bapa kita boleh galakkan anak-anak kecil berpuasa. Tak salah jika mereka nak puasa. Bagus sebagai latihan untuk mereka, tetapi jangan sampai memaksa mereka.

Kadang-kadang ada anak-anak yang tidak tahan berlapar kerana sifat dan badan mereka yang memang kita tahu mereka suka makan dan tak boleh lapar. Jika mereka boleh tahan lapar, tidak menjadi masalah untuk mereka belajar berpuasa sejak dari usia ini lagi.

Antara ayat-ayat yang biasa kita dengar dari ibu bapa yang memaksa anak-anak berpuasa adalah begini:-

"Kalau tak puasa tak dapat duit raya tahun ini".

"Kalau tak puasa tak dapat baju raya" dan macam-macam lagi ugutan yang diberikan kepada anak-anak.

Pada saya, kita sebagai ibu bapa kena bagi galakan kepada anak-anak tentang kelebihan puasa seperti...

"Allah suka kepada orang-orang yang berpuasa".

"Boleh berpuasa jika nak rasa kesusahan orang-orang miskin yang tidak ada makanan berlapar setiap hari".

"Boleh puasa sekerat hari dulu masa kecil ni. Bila dah besar tahun depan-depan baru boleh puasa penuh setiap hari".

"Boleh puasa jika larat, jika tak larat boleh buka, adik tak apa tak puasa penuh lagi sebab masih kecil".

Ini antara ayat-ayat yang boleh ibu bapa gunakan untuk memberi galakan kepada anak-anak dalam mendidik anak-anak berpuasa pada masa kecil.

Sepatutnya di usia kecil seperti ini anak-anak disuruh bersolat.

Saya suka petik kata-kata Ustaz Dato' Abu Hassan Din diatas. Yang mana beliau berkata " Yang saya sedih apabila masuk bulan Ramadhan ada di kalangan ibu bapa paksa anaknya yang berusia 7 tahun berpuasa..Sedangkan Nabi SAW suruh anak yang berusia 7 tahun bersembahyang bukan puasa. Ada tak kita jumpa orang yang bersembahyang tapi tak puasa? Tiadakan.. Tapi kita biasa jumpa orang yang puasa tapi tak bersembahyang. Sebab tu Nabi SAW suruh paksa anak 7 tahun bersembahyang sebab nanti bila besar automatik dia akan puasa".

[+] Baiki Mutu Solat Anda (klik sini)
[+] Cara Mendidik Anak (klik sini)
[+] Rahsia Anak Pintar (klik sini)

Memang benarlah ajaran Rasulullah SAW kepada kita semua agar anak disuruh bersolat pada usia 7 tahun dan marah dengan cara mendidik mereka dengan merotani mereka pada usia 10 tahun jika masih tidak bersolat. Sesungguhnya Islam itu indah. Kita hanya perlu ikut apa yang Allah SWT perintahkan melalui Rasulullah SAW pasti kita akan selamat.

Selamat mendidik anak-anak dengan cara yang terbaik yang ditunjuki oleh Rasulullah SAW.

Anak-anak soleh dan solehah adalah permata setiap ibu bapa yang beriman.
Share

13 comments:

  1. Replies
    1. Harap lebih ramai ibu bapa yang bersolat dan menjaga solat anak-anak mereka.

      Delete
  2. Orang dewasa juga ramai yang 'boleh berpuasa seharian' tapi berat untuk menunaikan solat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea Kakcik. Kasihan kat anak-anak mereka takut besar nanti pun jadi macam ni juga.

      Delete
  3. Puasa lps tu nk raya terujalh mak bapanya..
    dh pnt puasa kesian plk nk suruh solat..baik nya mak bapaknya...

    gitulh....dh terdidik tk ada masaalah rasanya.
    silap besar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap lepas ni ramai ibu bapa yang jaga solat anak-anak.

      Delete
  4. Kakak pernah buat entri ini tapi tak ingat tahun bila tapi yg pasti bulan ramadhan juga
    Menjadi ibu-bapa bukan takat bagi makan-pakai aje.
    Ilmu agama kena ada. Banyak tempat boleh belajar. Tepuk dada tanya iman diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kakak. Bagi didikan agama kepada anak-anak amat penting.

      Delete
  5. salam ramadhan pmdr..
    ibu bapa sekarang kena menukar cara mendidik anak..jgn ikut cara ibu bapa mereka mendidik mereka pda zaman dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut cara yang terbaik adalah cara didik anak cara Islam. Insyallah anak-anak dan ibu bapa akan selamat.

      Delete
  6. a'a kan bru perasan.mmg jadi isu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu bagi yang bergelar ibu bapa hana.. Kena didik anak dengan sebaiknya.

      Delete
  7. Setuju sgt! anak patutnya dididik bersolat dahulu baru la berpuasa...solat itu tiang agama....lagi dalam rukun islam, menunaikan solat 5 waktu tu rukun ke 2, berpuasa rukun ketiga,,,jadi solat itu lebih penting dan perlu didahulukn sewaktu melatih anak...wallahualam....just my 2 cents...

    singgah blogwalking :) salam ramadhan!

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan