POKOK GHARQAD - pokok yahudi

2012-12-22

Assalamualaikum.
Selamat berhujung minggu. Harapan saya kita semua sentiasa sihat berada di dalam keadaan aman dan sejahtera. Hari ini saya nak berkongsi cerita tantang Pokok Gharqad atau lebih di kenali sebagai pokok yahudi.

pokok gharqad,pokok yahudi, gharqad,
POKOK GHARQAD - pokok yahudi

Nabi S.A.W. bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: " Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi

" Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

POKOK GHARQAD

Orang yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis Nabi S.A.W. Keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam.

Sumber

Share

32 comments:

  1. Mmmm... orang Yahudi memang mengambil iktibar atas segala apa yg terdapat dalam Al-Quran mahu pun hadis. Tapi, yg kecewanya orang islam sendiri tidak mengamalkan apa yang ada didalam Al-Quran.... sedihkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.kasihan kat orang Islam. Ada agama,tetapi kurang amalkan agama.

      Delete
  2. haram jadah punya yahudi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yahudi memang tak di sukai. Semoga pokok gharqad ini tidak membantu yahudi bila tiba masa tersebut.

      Delete
  3. nama pokok pun dah macam menggerunkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea akak. POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni bunyi nama dia pun dah pelik.

      Delete
  4. ooo.... baru tau... thnx sharing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Emma. Saya pun baru tahu juga tentang POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni.

      Delete
  5. salam..akak pun tak tahu kewujudan pokok ni..memang org yahudi tahu kebenaran Islam,tapi itu lah keangkuhan mereka menolak islam kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. POKOK GHARQAD - pokok yahudi ini macam ni kot. tapi Allah boleh buat segalanya. Mana tahu nanti POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni makan tuan..

      Delete
  6. pokok ni macam pokok2 dalam filem seram mat salleh je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer ker. Saya pun tak pasti POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni sama dengan pokok dalam ceruat seram mat salleh.

      Delete
  7. Bunyi pelik Gharqad.. sepelik pokok zaqqum

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea kan. memanag nama POKOK GHARQAD - pokok yahudi sesuai dengan mereka.

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. pelik je namanya kan.
    morning ;D
    maaf la lama tak snggah sini.
    ciksu bercuti ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa. selamat bekerja kembali.
      POKOK GHARQAD - pokok yahudi ini memang pelik nama dia.

      Delete
  10. nsb lah takde pokok tu tumbuh kt malaysia, kalu ada kite pakat2 tebang ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul-betul. Kalau ada POKOK GHARQAD - pokok yahudi ini. kita pakat-pakat tebang.

      Delete
  11. sokong apa kak norhidana tu cakap. nasib baik tak tumbuh kat malaysia.kalau ada dah lama kena!..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak. Jika ada POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni kita tebang.

      Delete
  12. memang yahudi pun tahu yang pokok ni akan tolong dorang bila orang islam menyerang mereka. sebab tu lah dorang tanam pokok ni banyak banyak.

    hahaha... tu la pelik kan. dah tau yang suatu hari nanti islam akan serang mereka. wat pe la nak sembunyi kat pokok tu. masuk islam dah habis citer. dah pasti selamat dunia akhirat.

    ni la kedegilan yahudi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak. degil mereka ni. nak juga percaya dengan POKOK GHARQAD - pokok yahudi ni.huhuhu.

      Delete
  13. Replies
    1. sama-sama akak. semoga pokok gharqad ini tidak menjadi pembantu orang-orang yahudi nanti.

      Delete
  14. barulah tirana aduka tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga info pokok gharqad yahudi ini berguna untuk kita.

      Delete
  15. nice info,..saya pun br tau....

    ReplyDelete
  16. Perkongsian yang cukup baik. Yahudi memang sentiasa ambil iktibar drp isi al-Quran walaupun mereka menolak ajaran Islam. Berlaku sebaliknya kpd sesetengah umat Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. Kita orang Islam tak ambil sangat pengajaran daripada Al-Quran. Semoga Allah SWT ampunkan dosa kita semua di atas kelemahan ini.

      Delete
  17. nasib bek xleh tumbuh kat Malaysia... xbleh r org yahudi nak mnyorok~

    ReplyDelete
  18. salam perkenalan dari bunda..

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan