Macam Mana Nak Jawap di Sana

2012-11-01

Assalamualaikum.
Saya nak berkongsi tentang solat hari ni. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua. 


-Bukan susah pun nak solat kan. Orang macam ini pun bersolat. Macam mana orang yang bukan macam ni nak jawap kat akhirat jika mereka tak bersolat.

Daripada Abdullah bin Umar, bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W menyebut tentang solat fardu dan baginda bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menjaga solat, maka baginya cahaya, petunjuk dan pertolongan pada hari akhirat. Sesiapa yang tidak menjaga solatnya, maka tiadalah baginya cahaya, petunjuk atau pun pertolongan dan pada hari akhirat dia akan bersama dengan Qarun, Firaun, Haman dan Ubai bin Halaf." (HR. Ahmad)


Share

27 comments:

  1. Thanks for sharing... diri saya insaf bila tengok gambar tu...

    ReplyDelete
  2. Subhanaallah malu padanya jika kita yang sihat sempurna tidak solat

    ReplyDelete
  3. Hendak seribu daya. Kewajipan solat tidak ada hadnya walau ketika sakit terlantar. Banyak cara telah diberi garispanduan utk dipermudahkan hatta dgn mata dan sekalipun.

    ReplyDelete
  4. solat lah amalan pertama yang dihisab masa kat sana nanti kan.. moga kita semua tergolong dalam golongan yang tak lalai dalam menjaga solat . amin

    ReplyDelete
  5. itu yang takut.. adakah cukup bekalan kite kesana
    :(

    ReplyDelete
  6. itu yang takut..adakah cukup bekalan kita kesana :(

    ReplyDelete
  7. peringatan untuk kita semua

    ReplyDelete
  8. very2 gd sharing ni dear

    ReplyDelete
  9. wak pon insaf jugakkk.. Uhhhuuu

    ReplyDelete
  10. syukurla.. tp malu klu kita yg smprna ni x solat :(

    ReplyDelete
  11. terima kasih utk peringatan yg baik ini.. semoga kita dan seluruh keturunan kita menjadi org2 yang menjaga solat hendaknya..

    ReplyDelete
  12. PERINGATAN YG BAGUS AWK..TQ FOR SHARING THIS!

    ReplyDelete
  13. SETUJU..Nabi bersabda,"Tidur dalam keadaan berilmu,lebih baik daripada solat dalam keadaan bodoh." Nabi bersabda lagi,"Ilmu itu diilhamkan kepada orang-orang yang bahagia,dan tidak diberikan kepada orang-orang yang celaka."

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Tuan Blog...

    simpati pada orang yang serba kekurangan... kita yg sempurna patutnya lebih insaf

    ReplyDelete
  15. solat itu membezakan antara orang islam dgn orang kafir

    ReplyDelete
  16. Subhanallah, kita sebagai hamba, perkara wajib dalam golongan islam ialah ibadah SOLAT. Solat itu menjamin kita ke syurga..Allahhhh .

    ReplyDelete
  17. :'( Smoga allah pelihara iman kita, smoga kukuh di jalanNYa..

    ReplyDelete
  18. manggis: akak letak dalam bloglist lama dah..kena tekan show all kumpulan kuning ;)

    ReplyDelete
  19. mudah-mudahan gambar ni bagi kesedaran kat kita semua. terima kasih :)

    ReplyDelete
  20. Gambar ini memberikan satu peringatan dan keinsafan...

    ReplyDelete
  21. saya sedih bila org2 yang rapat dengan saya... masih ada yang tak solat... kadang saya dah tak tau nak ckp macammana... hanya mampu berdoa moga dorg diberi hidayah amin...

    ReplyDelete
  22. alhamdullillah. nice sharing :)

    ReplyDelete
  23. tak ramai yg rasa mcm tu kan

    ReplyDelete
  24. malu la pd sesapa yg cukup sifat tapi malas nk mengerjakan solat

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan