Wordless Wednesday-Empat Persoalan Yang Perlu di Jawap

2012-10-31

Assalamualaikum.
Hari ni tak ada yang nak di ceritakan sangat, Saya nak kongsi Wordless Wednesday ni dengan kawan-kawan. sebagai renungan untuk kita bersama.


Rasulullah S.A.W bersabda: Sekali-kali tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba pada Hari Kiamat nanti sehingga ditanya tentang empat perkara:
1. Tentang umurnya, kemana dia habiskan ?
2. Tentang masa mudanya, kemana dia pergunakan ?
3. Tentang hartanya, dari mana ia dapat dan kemana ia belanjakan ?
4. Tentang ilmunya, apa yang dia lakukan dengan ilmu tersebut ?
  (HR Al-Bazzar dan Al-Tabarany dengan sanad sahih)

WALLAHUALAM


Share

27 comments:

  1. Sama-samalah kita beramal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga ianya bermanfaat kepada kita semua.

      Delete
  2. renungan bersama

    ReplyDelete
  3. cuba kita buat jurnal dan jadikan ia sbagai rutin seharian kita..setidaknya kita tahu dimana tahap amalan kita..dan insyaAllah bolehlah kita jawap empat perkara diatas..terimakasih dik atas perkongsian ^_^

    ReplyDelete
  4. ni yg kita nk kena beringat selalu.. tahu dan dah diberitahu tapi lupa dan alpa nak amalkan

    ReplyDelete
  5. renungan yg buat kita berfikir sejenak.....tq mengingatkan!

    ReplyDelete
  6. Moga renungan ini dapat membuka minda kakak utk terus beringat.

    ReplyDelete
  7. kena sentiasa beringat..pergi tak kira usia kan..so jangan persiakan umur yg ada untuk terus dekat dgn Nya..amin

    ReplyDelete
  8. kena beringat selalu...terima kasih

    ReplyDelete
  9. utk ingatan bersama ;-)

    ReplyDelete
  10. takut jugak soklan2 tu sebenarnya.. tima kacih atas peringatan..

    ReplyDelete
  11. trima kasih atas ingatan :)

    mengingatkan saya jugak pada pepatah islam. harta yang banyak jika digunakan akan habis. tp ilmu yang sedikit jika digunakan akan bertambah. :)

    terima kasih atas ilmu ini :)

    ReplyDelete
  12. Sama-sama lah kita renungkan bersama-sama... Selamat beramal.. :)

    ReplyDelete
  13. Soalan tu macam mudah jer kan tapi boleh ke jawab nanti?!!! hu hu hu

    ReplyDelete
  14. bgus ingatn ini tq

    ReplyDelete
  15. 4. Tentang ilmunya, apa yang dia lakukan dengan ilmu tersebut ?

    Selalu bertanya tentang yang ini. Setiap hari. Kerana takut nikmat ini ditarik Tuhan. Paling takut.

    ReplyDelete
  16. PMDR..terima kasih sudi berkongsi ilmu..dapat pahala jugak tu...:)

    ReplyDelete
  17. nice sharing..buat na pun terfikir jawapn utk 4 soalan tu..

    ReplyDelete
  18. renung renungkan dan selamat beramal

    ReplyDelete
  19. moga kita sentiasa beringat

    ReplyDelete
  20. cek diri sendiri...

    ReplyDelete
  21. :'( thanx ingtkan insan yg tengah leka ni.. huhu

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan