Antara Sifat-Sifat Kasih Sayang Rasulullah S.A.W

2012-08-07

Assalamualaikum.

Sedikit perkongsian di Bulan Ramadhan yang mulia ni... Selamat Berpuasa semua... Hari ni dah hari ke-18 kita berpuasa.. Semoga kita sentiasa di dalam Rahmat Allah di bulan yang Berkat dan Rahmat ni :-)

Kisah hidup Rasulullah SAW yang menunjukkan betapa tingginya sifat kasih sayang baginda.

1. Pernah seorang Arab Badwi menarik dengan begitu kasar jubah buatan Najran yang kasar kainnya, yang dipakai oleh Rasulullah SAW hingga berbekas leher baginda. Tetapi Rasulullah SAW tidak marah, malah menghadiahkan jubah itu kepada Arab Badwi tersebut.

2. Seorang wanita tua selalu menyakiti Rasulullah SAW dengan meletakkan duri, najis dan lain-lain halangan di jalan yang selalu dilalui oleh Rasulullah SAW. Namun Rasulullah SAW tidak bertindak balas. Pada satu ketika apabila wanita itu sakit, Rasulullah SAW menziarahi dan menunjukkan kasih sayang terhadapnya. Wanita tua itu terharu dengan kebaikan Rasulullah, lantas memeluk Islam di tangan baginda.


3. Rasulullah SAW pernah dilihat oleh para Sahabatnya mencium anak kecil, lantas seorang Sahabat menegurnya, “Engkau mencium anak kecil, ya Rasulullah?” Kerana pada sangkaannya Rasulullah tidak pernah mencium anak kecil. Baginda mengiyakan lantas bersabda, “Barang siapa tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihi.”

4. Rasulullah SAW sangat mengasihi Sahabat-sahabatnya. Jika seorang Sahabat sudah dua tiga hari tidak kelihatan, baginda akan bertanya, “Ke mana perginya si polan si polan itu…”

5. Jika ada orang yang meminta tolong pada Rasulullah SAW, tidak pernah baginda tidak menunaikannya. Baginda sangat prihatin dan amat mengambil berat kesusahan orang lain. Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang menunaikan satu hajat saudaranya, akan ALLAH tunai 70 hajatnya.”

6. Pernah satu ketika seorang Arab Badwi kencing di satu sudut dalam Masjid Nabi. Ada di antara para Sahabat marah kerana sikap tidak beradab itu. Tetapi Rasulullah SAW tetap tenang dan berkata, “Biarkan dia menyelesaikan hajatnya…” Setelah lelaki tersebut selesai, Rasulullah SAW sendiri membasuh najis itu dan kemudiannya barulah memberitahu Arab Badwi tersebut adab-adab di dalam masjid.

7. Ketika Rasulullah SAW berdakwah dengan anak angkatnya Zaid bin Harisah di Thaif, baginda telah dibaling dengan batu oleh kanak-kanak dan pemuda-pemuda nakal yang disuruh berbuat begitu oleh penduduk kota tersebut. Akibatnya, lutut Rasululah SAW telah berdarah. Melihat penganiayaan itu, malaikat sangat marah sehingga menawarkan untuk menghempap penduduk Thaif dengan bukit-bukit sekitar bandar itu. Tetapi Rasulullah SAW menolaknya dan berkata, “Jangan, mereka tidak tahu saya ini rasul-Nya.” Malaikat menjawab: “Tuan benar.” Selepas itu baginda terus berdoa untuk penduduk Thaif: “Ya ALLAH berilah petunjuk bagi kaumku, mereka tidak mengetahui.”

8. Pernah seorang Sahabat duduk secara menghimpit paha atas paha dengan Rasulullah SAW. Baginda membiarkannya sahaja untuk menjaga hati Sahabat tersebut supaya tidak menganggap yang Rasulullah SAW tidak sudi duduk bersamanya.

9. Sewaktu hijrah ke Madinah, Rasulullah SAW telah dikejar dengan kuda oleh seorang bernama Suraqah yang bercita-cita merebut hadiah yang ditawarkan oleh kafir Quraisy Makkah jika berjaya membunuh Rasulullah SAW. Setiap kali kuda Suraqah mendekati Rasulullah SAW, setiap kali itulah kudanya tersungkur jatuh. Rasulullah SAW tidak bertindak apa-apa. Rasulullah memaafkannya. Akhirnya Suraqah menyerah dan berjanji tidak akan cuba membunuh Rasulullah SAW lagi.

10. Satu ketika seorang musuh bernama Da`thur mendapati Rasulullah SAW sedang berehat di satu batu. Dia terus melompat dan meletakkan pedangnya di leher Rasulullah SAW dan berkata, “Siapa yang akan menyelamatkan nyawa kamu dan tanganku?”

Rasulullah SAW spontan menjawab, “ALLAH!”

Mendengar jawapan Rasulullah itu, Da`thur menggeletar hingga pedangnya jatuh daripada tangan.
Rasulullah SAW mengambil pedang itu dan bertanya, “Kali ini siapa yang akan menyelamatkan kamu dari tanganku?”

Da`thur tergamam dan menjawab, “Tiada siapa.”
Akhirnya Rasulullah SAW memaafkan Da`thur. Melihat kasih sayang yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW itu, Da`thur pun mengucap dua kalimah syahadah (masuk Islam).

WALLAHUALAM

Share

34 comments:

  1. Keperibadian rasulullah tidak ada tolok bandingnya. Kalau kita dapat menahan sedikit kesabaran pun sudah dikira teramat baik terutama bila dianiaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2.. Semoga kita dapat mencontohi sifat2 mulia Nabi S.A.W.

      Delete
  2. Terima kasih sudi kongsi info yang menarik ini...

    p/s semoga kita dapat mencontohi keperibadian Rasulullah yang begitu mulia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin.. Semoga kita dapat mencontohi sifat2 Nabi S.A.W..

      Delete
  3. sungguh mulia keperibadian Rasulullah kita... semoga kite boleh mencontohi nya

    ReplyDelete
  4. Kita semua patut jadikan Rasulullah sebagai idol kita

    ReplyDelete
  5. Hebat sungguh keperibadian Rasulullah. Mmg sentiasa buat beliau sebagai idola saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... Hebat2.. Contoh sepanjang zaman... :-)

      Delete
  6. nice share.. tq yer. :)

    ReplyDelete
  7. mmg kena jadikan Rasullullah sebagi contoh & teladan terbaik

    ReplyDelete
  8. perkongsian ilmu yg baik..thnks share pokok manggis:)

    ReplyDelete
  9. selamat menjalani ibadah ramadhan al mubarak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat berpuasa juga utk ibundo..

      Delete
  10. sifat mulia baginda jadikan contoh terbaik buat bkita semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2.. contoh utk keselamatan kita di dunia dan akhirat..

      Delete
  11. nice sharing... baginda sesuci hatinya yg jd manusia terulung n kekasih Allah.. moga baginda dpt bg syafaat pada kita kat akhirat kelak :)

    ReplyDelete
  12. i follow u...

    rasa tingin nak makan buah manggis je bila tengok blog awak nih...ermm sedapnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..
      kene tunggu musim dia akak :-)

      Delete
  13. sama2 kita suburkan dalam jiwa kita pulak.. insyaALLAH (^___^)

    ReplyDelete
  14. kalau lah Sop boleh miliki separuh dari sifat kasih sayang tersebut.. :)

    ReplyDelete
  15. macam mana nak bagi orang review blog kita?? mb kita paste our link kat komen dia atau kita rajin komen kat blog dia. wallahualam.

    ReplyDelete
  16. berdoa dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri serta mencontohi sifat dan sikap Rasullah walaupun orang sentiasa beranggapan itu zaman Rasullah boleh la..zaman kita lain..Rasullah adalah model dan contoh terbaik yang diutuskan kepada kita umat Islam.. wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul akak.. Rasullah ikutan sepanjang zaman..

      Delete
  17. dan bila ditanya siapa baginda disisi Allah, baginda hanya menjawab aku hambaNya meskipun baginda kekasih Allah.. moga kita berusaha menjadi sehebat baginda. tak semua dapat sikit pun jadi la.. Amin

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan