Surah Yasin-Hati AlQuran

2012-11-02

Assalamualaikum..

Hari Jumaat dah hari ni. Kejap aje satu minggu. Baru aje rasa Hari Jumaat Raya Haji. Hari ni dah masuk Jumaat balik. Dah akhir zaman. Seminggu rasa sekejap aje. Hari ni saya nak berkongsi tentang Al-Quran,Surah Yasin. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua.



RASULULLAH S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

WALLAHUALAM

Share

28 comments:

  1. salam jumaat
    good entry

    ReplyDelete
  2. Byk kelebihan surah ni... Rugi klau kita tak amik kesempatan utk bacanya..

    ReplyDelete
  3. perkongsian yg bagus..

    ReplyDelete
  4. Yassin memang penawar segala penyakit

    ReplyDelete
  5. Allahu robbi... kakak belum pernah solat membawa suroh yasiin. Bila fikir bagus kan tapi macam tak sabar pulak.

    ReplyDelete
  6. Wow! Itulah dia khasiat surah Yassin.

    =D

    ReplyDelete
  7. semoga kita mendapat manfaat

    ReplyDelete
  8. "3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh."

    Baik.

    ReplyDelete
  9. Salam jumaat,sungguh byk keberkatannyakan....

    ReplyDelete
  10. Banyaknya Info..Time kasih sudi share.. :)

    ReplyDelete
  11. terima kasih. nice sharing :)

    ReplyDelete
  12. salam, nice entry kak :)

    ReplyDelete
  13. Thanks for sharing..

    ReplyDelete
  14. Terima kasih kongsi.

    ReplyDelete
  15. jdkan yassin bacaan amalan.. insyallah :)

    ReplyDelete
  16. kebetulan, sy sdg dgr Yaasin skg.. :') thanx share eh :D

    Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka.

    Tabaroka? surah yg mne eh?

    ReplyDelete
  17. subahallah.. dapat pengetahuan baru lagi hari ini...

    ReplyDelete
  18. tq info.... kekadang kita baca je yassin tp x tahu khasiatnya, bila dah tau makin bertambah rajin nak baca kann...

    ReplyDelete
  19. insyaallah akan slalu baca surah yassin. thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  20. baca sama2 ei.. tp ada ckp baca al-kahfi lagi elok.. tak kisah lah asalkan ayat-ayat suci al-quran

    ReplyDelete
  21. PMDR...
    info yang menarik dan TQ sebab selalu sudi untuk berkongsi ilmu....bagus!bagus!bagus!...:)

    ReplyDelete
  22. Subhanallah, banyak manfaat baca yaasin yg sye baru tahu. terima kasih berkongsi =)

    ReplyDelete
  23. Salam Pokok2u
    Subhanallah... Memang benar manfaat dari Yasin sangatlah banyak, saya sampai detik ini masih amalin dan banyak perubahan tidak berniat untuk riya' pi just share
    salam kenal

    ReplyDelete
  24. terima kaseh atas peringatan

    ReplyDelete
  25. abanyaknya kelebihan baca yasin

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan