Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi

2012-09-21

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sampai kita pula dengan Hari Jumaat, penghulu segala hari.. Hari yang mana di dalam nya ada satu waktu yang Allah makbulkan doa kita jika kita berdoa pada waktu tersebut.

Hari ni saya nak kongsi tentang memotong kuku cara Sunnah Nabi S.A.W. Potong kuku pun ada cara di dalam Islam. :-)


Lebih kurang maksud firman Nabi S.A.W barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

=> Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

=> Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

=> Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

=> Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

=> Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

=>Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

=>Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

Begitu indahnya Islam, sampai potong kuku pun diajarnya. Apatah lagi perkara yang lebih besar dari itu.

Jadi, potong kuku bukan sebarang potong tapi ada kaedahnya. Walaupun ia hanya kuku tapi ia adalah sebahagian dari badan kita yang perlu kita hormati. Misalnya, memotong kuku ada adabnya selain ikut hari, kita juga perlu buang kuku tu pada tempat yang tidak kotor.

Lagi satu, mulakan potong kuku tu mulai dengan Bismillah dan selawat Nabi dan potong bermula dari jari telunjuk sebelah kanan sampai jari kelingking tangan kanan, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan akhir sekali ibu jari tangan kanan. Kalau kaki pula, mula dengan jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah sunnah yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.

Aturan potong kuku:

potong kuku cara Sunnah

Wallahu a'lam
auto publish ni. ;-)



Share

16 comments:

  1. Kakak pun ada charta ini utk ingatan sekeluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus tu akak. Kita semua dapat pahala nanti bila hari potong kuku ikut sunnah Nabi S.A.W

      Delete
  2. mari lah kite potong kuku ari ini...hehehe..

    tengs dik pokok2u...hehehe..

    Salam Jumaat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul. Hari jumaat kita potong kuku ikut sunnah Nabi S.A.W dapat banyak ganjaran.

      Delete
  3. bgus psl info kuku ni.. sbb kdg2 mainpotong je ikot suka.. baik iku sunnah nabi.. dh tentu dpt phala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. Potong kuku ikut sunnah Nabi S.A.W dapat pahala di hari jumaat.

      Delete
  4. tak sempat nak potong kuku abang ariq pagi tadi haraplah balik kerja petang ni sempat nak potong sebab dah panjang nampaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene potong bila panjang akak yea. anak-anak macam tu la. manfaat jika potong kuku cara Nabi S.A.W.

      Delete
  5. terima kasih saling ingat mengingati..
    kadang2 kite mudah ni terlupa jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. Semoga kita semua dapat amalkan cara potong kuku ikut Sunnah Nabi S.A.W.

      Delete
  6. biasa sy potong hari isnin:)

    ReplyDelete
  7. Selalu potong hari jumaat atau isnin. Tapi bila terlupa dah tak dan tunggu minggu depannya..potong jer tak kira hari apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada juga jadi kat saya macam tu. Tapi jika kuku tak panjang sangat. Tunggu juga hari isnin, khamis atau jumaat.

      Delete
  8. Hmm kalau dah panjang, kita mesti kena tunggu isnin atau khamis atau jumaat ya untuk potong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebabiknya tunggu. Tapi jika terdesak boleh aje potong.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan