Malam Jumaat

2012-07-05

Assalamualaikum..
Alhamdulillah esok hari Jumaat. Masih dapat berjumpa lagi kita dengan hari Jumaat kan. Hari Jumaat ni Penghulu segala hari. Hari yang mempunyai kelebihan yang tersendiri.

Banyak peristiwa besar terjadi pada hari jumaat. Antaranya hari jumaat ni Nabi Adam di ciptakan Allah. Hari jumaat juga akan terjadinya Kiamat pada dunia ni. Hari jumaat juga mempunyai satu masa yang mustajab untuk kita berdoa. Yang mana dalam waktu hari Jumaat 24 jam ni,ada satu masa jika kita berdoa pada masa tersebut. Doa kita akan di perkenankan Allah. Oleh sebab ianya istimewa. Maka Allah rahsiakan masa tersebut. Sebab tu pada hari Jumaat kita di galakan untuk memperbanyak kan berdoa.

Perkara sunat pula jika mampu kita amalkan yea. Seperti Mandi sunat hari Jumaat. Bagi yang bekerja dapat la sekiranya mandi pagi sebelum pergi kerja tu di buat terus mandi sunat Jumaat. Caranya mudah sahaja. Seakan mandi hadas cuma niat sahaja berbeza. Hari Jumaat juga di sunatkan memotong kuku,menipiskan misai,memotong bulu ari-ari. Semasa pergi solat Jumaat kita pergi la awal sebelum khatib memberi salam utk membaca khutbah. Memakai wangi-wangian semasa pergi ke masjid untuk solat Jumaat. Hari Jumaat juga kita di galakan untuk memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

Banyak lagi kelebihan hari Jumaat,semoga sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita semua untuk menghargai nikmat hari Jumaat. Semoga kaum lelaki di seluruh Malaysia&dunia dapat memunaikan solat Jumaat dengan sempurna.

Share

2 comments:

  1. Itulah sebabnya selalu dikatakan Jumaat ini penghulu segala hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul akak.. Penghulu segala hari.. :-)

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan