Tolong Menolong..

2012-07-08

Assalamualaikum..
Tolong!!.. Tolong!!.. Ungkapan yang menyebabkan kita akan tergerak ke arah permintaan tu. Biasanya bila orang minta tolong,sebagai seorang Islam tidak kira siapa orang yang meminta pertolongan tu.. Kita kena tolong orang tu,kerana ini adalah hak kita sesama hamba Allah.

Pertolongan yang di hulurkan bukannya diinginkan balasan. Cukup la kita tolong orang tu dan Allah yang akan balas pertolongan kita nanti. Kerana apa,bila kita tolong orang didalam kesempitan. Apabila kita susah dan inginkan pertolongan Allah akan tolong kita.
Jadi nak tolong orang tak perlu rasa takut @ khuatir,kerana bila kita susah Allah akan tolong kita. Jadi bila Allah tolong kita,tak ada siapa yang boleh tahan pertolongan Allah kepada kita. Tapi bila Allah tak tolong kita. Tak ada siapa boleh tolong kita..
Wallahualam.. :-)
Share

14 comments:

  1. Kata2 yg sangat bermakna. Moga kita ikhlas membantu orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah. Semoga Allah bagi kita sifat Ikhlas.. Sebab dengan ikhlas aje amalana akan di terima.

      Delete
  2. ya..tak perlu takut nak tolong orang..tak sakit pun kan

    hehe

    ReplyDelete
  3. Apa yg bimbang sekarang nie org pura-pura meminta tolong. Banyak kes dah terjadi. Namun percayalah Allah maha melihat dan mendengar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul akak.. Cuma kita tolong bila rasa ok aje. Tengok keadaan dan tempat.. Sambil berjaga2 moga orang tak ambik kesempatan atas kita.. Semoga Allah mudahkan hasrat kita nak tolong orang.. :-)

      Delete
  4. sangat setuju! ingat konsep, satu kebaikan kita buat, akan dibalas berganda-ganda.. hari ini kita tolong orang dengan RM10 contohnya... nanti Allah bagi keuntungan RM100 untuk kita.. insyaALLAH... tak dapat kay sini, ganjaran kat SANA lagi hebat (^___^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2.. saya setuju.. :-) Terima kasih SI..

      Delete
    2. tolong menolong lah kita...

      Delete
    3. terima kasih Kak wahida :-)
      tolong menolong..

      Delete
  5. kita tolong org, insyaallah org lain pula akan tolong kita masa kita dlm kesusahan tak semestinya org yg kita tlg tu tlg kita...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul. Nanti ada orang lain akan tolong kita bila kita susah. sebab kita pernah tolong orang, Allah hantar orang lain untuk tolong kita.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan