8 Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan

2016-10-06

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
8 Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan. Yea nak cerita tentang air hari ni. Bukan isu air tak ada atau air tercemar. Cuma nak berkongsi info mengenai 8 kebaikan air suam untuk kesihatan, air panas pun sama juga.
8 Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan
8 Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan -sumber gambar
Bagus ker minum air suam ni? Kenapa kita digalakkan minum air suam atau air panas berbanding air sejuk. Jadi saya nak kongsikan di sini agar kita sama-sama dapat mengambil tindakan yang sebaiknya lepas baca info 8 kebaikan air suam untuk kesihatan ini.

Di bawah ini adalah antara 8 kebaikan mengamalkan minum air suam atau air panas untuk kesihatan.

1. Bagi mereka yang ada masalah penghadaman yang tidak baik. Minum air suam pada waktu pagi boleh membantu perut menjalankan proses penghadaman dengan baik. Ianya akan membantu proses pencernaan makanan secara berterusan.

2. Air suam membantu proses pengaliran darah berjalan dengan cara yang baik.

3. Air suam boleh menghilangkan masalah batuk dan pernafasan. Jika anda diserang batuk. Perbanyakkan minum air suam.

4. Air suam membantu badan mengeluarkan toksin di dalam kulit dan membantu kulit menjadi segar. Tanda anda banyak minum air suam, bila digaru pada kulit contohnya pada lengan, tak akan ada lagi keadaan keluar garis putih-putih kesan dari garu tersebut.

5. Bagi yang ada masalah jerawat, perbanyakkan minum air suam. Masalah jerawat ada kaitan dengan keadaan kulit yang berminyak. Perbanyakkan minum air suam. Masalah jerawat dapat dikurangkan secara semula jadi.

6. Minum air suam juga dapat mengatasi masalah sembelit. Air suam akan membantu proses penghadaman dan penyingkiran bahan yang tidak perlu dengan mudah.

7. Minum air suam atau air panas boleh mengurangkan masalah berat badan. Air panas boleh meningkatkan kadar metabolisme dan menaikkan suhu badan, proses ini akan membantu pembakaran kalori dengan berkesan. Boleh baca info berat badan di sini-->> Cantik Segak Dengan Selamat (klik sini)

8. Minum air suam atau air panas juga boleh memanjangkan usia dan kesihatan jantung anda. Boleh baca perkonsiannya di bawah ini.
Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan
Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan
Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas
Perkongsian ini saya dapat dari facabook. Artikel ini amat berguna untuk semua.

Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG. Kita tidak akan kehilangan apa-apa. Malah akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum 'AIS', artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berais selepas makan. Air balang tidak terkecuali.

Walaubagaimanapun, ais akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman perut anda.

Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai 'penyakit'.

Jalan terbaik adalah untuk minum air panas atau air suam selepas makan.

Nota Penting Untuk Serangan Jantung
Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.

Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda. Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada serangan pertama serangan jantung.

Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur. Marilah kita berwaspada dan berhati-hati.

Semoga perkongsian 8 Kebaikan Air Suam Untuk Kesihatan ini memberi manfaat untuk kita semua. Kongsikan entri ini dengan rakan-rakan anda juga. Mana tahu ianya boleh membantu rakan-rakan kita memperbaiki diet dan amalan pemakanan mereka. Sharing is caring!
Share

22 comments:

  1. mmg banyak manfaat air suam yg kita sedara tau tak...

    mmg bagus di amalkan selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kadang terlupa. Dah ingat balik kena mula balik amal minum air suam selalu.

      Delete
  2. Alhamdulillah
    Ilmu
    Knor rasa kurang minum air
    Esok bru nk mula blik kut hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Kena mula balik Knor. Insyallah boleh bantu kita jaga kesihatan dengan memperbanyakkan minum air suam ni.

      Delete
  3. Ilmu yang bermanfaat dan membantu system badan.. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Betul tu, air suam boleh bantu dan bagi manfaat untuk sistem badan kita. Kena minum selalu. Lepas makan sebaiknya jangan minum ais dah.

      Delete
  4. Kakak kalau hari kerja sebab air depan mata atas meja memang sentiasa ingat. Tapi kalau cuti selalu culas sebab tak rasa dahaga satu, lupa pun juga. Itu yg kurang baik sebenarnya.

    Nak amalkan macam tips yg diberi tu memula istiqomah lama-lama lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah lepas ni kat rumah pun kena letak bekas air kat tempat selalu duduk juga. Sekali sekala, ambil air tu dan minum balik. Semoga dapat istikamah.

      Delete
  5. Minum banyak air suam juga bagus untuk awet muda...😊😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Nak awet muda kena rajin minum air suam.

      Delete
  6. air suam boleh bersihkan buah pinggang. kulit pun cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kulit cantik kena banyakan minum air suam. Banyak kebaikan air suam untuk kesihatan.

      Delete
  7. alhamdulillah saya konsisten 3liter lebih setiap hari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Tahniah akak. Bukan senang nak konsisten minm air suam macam tu.

      Delete
    2. mula2 memang susah, now memang dah ok

      Delete
  8. sy seorg yg jarang minum air ;-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni kena rajinkan diri minum air banyak-banyak. Insyallah boleh sihat.

      Delete
  9. byk sgt manfaatnya... nice sharing.... :) kena paksa gak minum ni... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kena paksa diri kadang-kadang bila bab nak minum air suam ni.

      Delete
  10. Walau manfaatnya banyak tapi kadang tu tak terminum jugak. Nak jugak yg manis manis. Hish! Cari penyakit betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah tu akak. Saya pun kadang sama juga. Cuma ada doktor cerita, kalau kita minum air manis banyak. Bila habis minum air manis tu, minum air suam/air putih ni banyak juga. Insyallah manis air tu akan di singkirkan secara neutral dengan air suam yang kita ambil tu.Kira macam dia seimbangkan balik kadar gula tersebut.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan