Kisah Ayah Tak Kisah.

2014-09-04

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Kisah Ayah Tak Kisah, cerita ini saya dapat dari group whatsapp. Bila baca ada betulnya juga. Bila dah jadi ayah, mungkin apa yang dicoretkan ini dirasakan BETUL pula. Rasanya memang yang tulis ini adalah seorang ayah. Jika pihak IBU membacanya tak pasti mereka boleh rasa apa yang AYAH ini rasa. Boleh baca di bawah ini yea.
_____________________________

Kisah Ayah Tak Kisah.
Kisah Ayah Tak Kisah.

Siapa ayah...abah...dady..abi..??????
Salam...berbahagialah dan bergembiralah menjadi seorang ayah....
Bila ibu tak tenteram ketika mengandungkan anak,ayah menemani ibu..ayah tak kisah.

Bila mak beranak,ayah jaga mak,ayah masak ayah jaga anak yg lain,ayah tak kisah.

Bila anak nangis,mak marah anak,ayah marah balik mak,mak gi pujuk anak,ayah tak kisah.

Bila dapat gaji,ayah bagi duit kat mak untuk cukupkan belanja,ayah tak kisah.

Bila baju sekolah dan baju harian dah buruk,ayah suruh mak beli baju baru,sedang baju sendiri dah lusuh,seluar dalamnya dah tetas,ayah tak kisah.

Bila ayah lepaskan anaknya untuk bernikah,tiada yang tanya perasaan ayah yang menangis dihati melepaskan anak tercinta,ayah tak kisah.

Bila anak peluk mak,tunjukkan sayang mak,ayah pendam rasa,ayah tak kisah.

Bila anak nak balik ayah ingatkan mak makanan kegemaran anak,mak masak dapat pujian, ayah tak kisah.

Bila anak berjaya dalam pelajaran,ayah nangis gembira di dalam bilik,tiada yang tahu, ayah tak kisah.

Bila anak telefon duk cakap rindu kat mak,tapi langsung tak nak cakap dengan ayah,ayah sedih tapi janji mak happy,ayah tak kisah.

Begitulah pengorbanan seorang ayah.Dia tak kisah bajunya carik,dia tak kisah badannya letih,dia tak kisah jika tiada yang merinduinya,dia tak kisah jika semua pujian dilemparkan pada mak..kerana yang dia kisah..agar anaknya membesar dengan baik,cantik baju dan akhlaknya,agar isterinya bahagia,agar keluarganya hidup sempurna..ayah seorang jeneral yg tak pernah mintak credit atas segala usaha murninya, so ..sayangilah ayah kita sebagaimana kita sayangi mak kita...ayuh!!!

Dari seorang ayah
Bacalah..sedih?? jom kita renung-renungkan, laksanakan peranan kita sebagai ANAK? Betulkah yang ditulis oleh penulis ni? Wahai IBU atau pun AYAH. Apa yang anda rasa??
__________________________



P/S:
Hari ini adalah hari terakhir untuk kawan-kawan yang nak dapatkan "  Panduan Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41 " sebelum jam 12 malam ini " Contoh Soalan  Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41 " akan ditutup. Lepas tu jika nak juga kena cari maklumat sendiri lah. Sebelum TERLEPAS, saya sarankan kawan-kawan yang nak ambil " Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41 " dapatkan ebook panduan ini yea. Bila dah jadi macam Siti( cerita Siti ), dah selesai masalah. . Selamat maju jaya kawan-kawan.

Share

20 comments:

  1. sayang ayah saya....:)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Kena banyakkan berdoa untuk arwah yang telah pergi akak.

      Delete
  3. Replies
    1. Betul tu.Terharu baca cerita ni kan.

      Delete
  4. Kakak rasa kakak lebih banyak tumpahkan kasih dan sayang pada bapak kakak berbanding emak kerana mak kakak meninggal terlalu awal (doa buat arwah mak tak pernah lekang). Bapak itulah juga mak kami. Kami semua sayang bapak kami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapa mengambil alih peranan mak pula bila tiada. Banyak jasa mereka kepada anak-anak.

      Delete
  5. Segarang-garang seorang ayah, dalam hatinya terpendam sejuta rahsia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Ayah biasa apa-apa tak tunjuk kat anak-anak. Semuanya di simpan tak nak bagi susahkan yang lain pula.

      Delete
  6. yelah, nampak macam ayah tak kisah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi semunya di simpan sendirikan?

      Delete
  7. acik dulu pun lebih rapat ngan arwah ayah..yang ajar pun ayah..yang suruh pakai kemas pun ayah..yang suruh jaga diri sebagai anak perempuan pun ayah..ayah juga yang bagi tau apa yang kurang bila acik masak zaman sekolah2 dulu..
    anak2 acik juga rapat ngan ayah..kalau telefon dah bercakap ngan mak..nak cakap ngan ayah jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayah kadang-kadang boleh jadi Mak juga. Dan begitu juga mak kadang-kadang boleh jadi ayah juga. Jagalah ibu bapa kita selagi ada. :-)

      Delete
  8. Saya sayang ayah saya... saya juga seorang ayah... saya setuju dengan entry nie... memang betul pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kisah ayah yang menjadi pedoman untuk ayah dan anak-anak.

      Delete
  9. AYAH TAK KESAH TENTANG KAMI 3 BERADIK SEJAK KECIL SAMPAI SKRG. NAK KAWEN PUN SESEN X BAGI.. SO KAMI PUN KESAH NGAN AYAH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walauapa pun dia tetap ayah kita. Doakan dia, semoga ada kebaikan untuk kita dan dia nanti. Ujian dari Allah SWT.

      Delete
  10. jadi makin sayang sama ayah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena sayang kat ayah dan ibu. Tanpa mereka siapalah kita.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan