Cara Jimat Elektrik Yang Berkesan

2014-01-27

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Cara jimat elektrik yang berkesan. Alhamdulillah sejak saya guna tips yang ditunjukkan dalam buku jimat elektrik nampaknya sudah membuahkan hasil. Bulan Januari 2014 ini bil elektrik rumah saya tak perlu bayar. Bawah RM 20 dan dibayar oleh kerajaan Malaysia. Terima kasih kerajaan Malaysia.

Jika sebelum-sebelum ini bil elektrik walaupun penggunaanya bagi saya tak banyak. Namun masih kena bayar juga. Risau dengan tarif bil yang naik tempoh hari jadi saya pun mencari kaedah macam mana cara nak jimat elektrik. Alhamdulillah jumpa buku cara jimat elektrik ini. Saya ikut tips yang diberikan dalam buku ini dan hasilnya saya tahu cara yang terbaik untuk jimatkan penggunaan elektrik di rumah.

Cara Jimat Elektrik yang Berkesan, jimat elektrik,
Cara Jimat Elektrik yang Berkesan.
Ada yang kata jika nak jimat elektrik mudah sahaja. Jangan guna perkakasan elektrik di rumah kita. Jika tak guna, nak masak kena guna kayu api dan arang nampaknya. Malam-malam guna lilin sebagai lampu. Nak kipas guna kertas kotak keras. Tak kan tinggal di rumah sekarang ini nak guna semua tu. Sebenarnya boleh sahaja kita guna semua perkakasan elektrik di rumah. Cuma kadang-kadang bila salah guna dan membazir itulah yang menyebabkan bil elektrik rumah kita naik melambung. Jika kita tahu menggunakan perkakasan elektrik dengan cara sepatutnya. Pasti masalah pembaziran elektrik tidak akan berlaku.

Kebanyakan di rumah-rumah kita sekarang ni ada macam-macam perkakasan elektrik. Dari pada lampu, kipas angin, penyejuk penyaman udara, televisyen, dapur elektrik, hud dapur, periuk nasi elektrik, cerek air elektrik, peti sejuk, penyejuk beku makanan, ketuhar gelombang mikro, mesin basuh, pengering elektrik, pemanas air, pengering rambut, komputer, seterika, pembersih vakum, mesin jahit elektrik, pengisar, lampu taman serta macam-macam lagi. Nak tutup semua tu tak mahu guna pasti masalah yang akan berlaku. Tetapi jika tahu cara penggunaannya. Pastinya pembaziran elektrik dapat dielakkan. Jika nak tahu semua ini. Saya cadangkan kawan-kawan lihat buku panduan jimat elektrik ini.

Dapat jimat elektrik nanti, pastinya perbelanjaan untuk elektrik dapat digunakan untuk menampung perbelanjaan lain atau boleh dimasukkan ke dalam akaun simpanan bulanan kita. Dapatkan panduan jimat elektrik dengan segera. Jangan nanti bila bil dah melmbung naik tinggi baru kita nak marah kat pihak lain pula. Setiap kita memainkan peranan dalam penjimatan elektik di rumah.

Jimat elektrik, Jimat duit poket kita.

P.S Mungkin anda mengatakan bahawa panduan ini tidak perlu sangat kerana di rumah anda tidak menggunakan peralatan elektrik yang digunakan. Tahukah anda dengan panduan ini, anda akan lebih mendapat penjimatan yang tidak disangka-sangka kerana kemungkinan ada peralatan elektrik yang anda telah salah kaedah penggunaannya. Jadi nak tahu sila rujuk panduan jimat elektrik ini yea. Gunakan elektrik di rumah dengan bijak dan berhemah.

Share

21 comments:

  1. Replies
    1. Terima kasih,teruja tak perlu bayar bil bulan ini.

      Delete
  2. wah..mmg hebat ni... RM20 je... nk kena try juga ni... sbb sblm ni RM 50 sebulan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku yang wajib dimiliki sekarang ini. Berbaloi-baloi dapat jimat elektrik macam ini akak izan. Rugi jika bayar bil tinggi setiap bulan.

      Delete
  3. wahh cmna lah buat kan..best nya byr murah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lin akan dapat macam ini atau lebih rendah daripada biasa jika ikut panduan yang diberikan dengan baik. Dapatkan buku tersebut. Nanti boleh cuba dan lihat hasilnya. Berbaloi-baloi dengan buku jimat elektrik ini.

      Delete
  4. Replies
    1. Kena cuba ebook jimat elektrik jika nak terbaik juga.

      Delete
  5. Oh... kakak pun nak tahu juga sebab bil elektrik rumah kakak sebulan tak lari dari RM250/- tau. Kalau cuti sekolah lagilah lebih sebab anak-anak di rumah air-cond 24 jam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak juga tu nak bayar akak jika RM250. Boleh tengok ebook yang saya bagi. Insyallah dapat kurangkan bayaran bil elektrik rumah akak. Semoga ianya berhasil untuk bulan-bulan akan datang.

      Delete
  6. wow.. terbaik lah kalau boleh jimat below rm20 je ni.. x payah susah2 nak bayar.. huk huk huk.. bil letrik waktu cuti skolah kat umah nani bulan lepas rm80.. anak2 asyik dok depat laptop dan tv.. hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh turun lagi tu Akak. Cuba baca panduan yang saya bagi. Lihat ebook panduan jimat elektrik tu. Insyalllah jika ikut lagkah yang di beri. Boleh turaun banyak lagi tu.

      Delete
  7. uihh ni kena skodeng ni..tak larat kalau bil cecah ratus2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak tu Mizz. Kena dapatkan tips jimat elektrik jika nak turunkan bil elektrik jika macam tu.

      Delete
  8. nasib baik tak kena kenaikkan hari tarif elektrik, kalau ni boleh jimat lagi, boleh try nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapatkan panduan ini. Insyallah tak perlu bayar lebih untuk bil elektrik lagi Admin.

      Delete
  9. Bil kak kat Sp ni masih bawah rm20 bila duduk berdua dengan anak. Kak rasa sebab kak takde fridge...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah macam tu akak. Jika nak lagi berkesan untuk jimat elektrik ini. Boleh lihat ebook panduan jimat elektrik di atas akak.

      Delete
  10. ha best tu bil letrik kerajaan tolong bayarakan. rumah saya selalu dalam RM30 kalau dapat kurangkan 10 ringgit mesti best dapat letrik free.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jadi rendah lagi tu dummy. Cuba dapatkan buku panduan jimat elektrik di atas. Insyallah lepas ini akan tercapai hajat dummy nak kerajaan bayarkan bil elektrik sebab dah bawah rm20 sebulan.

      Delete
  11. Susah sket nak measure jumlah pengunaan elektrik nie... Apa yang penting, perlu pastikan semua alatan elektrik dalam keadaan baik sebelum digunakan...

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan