Selamat Hari Raya AidilAdha Kepada Semua

2012-10-25

Assalamualaikum.

Dah nak Raya kita kan. Saya selaku pencerita blog Pokok Manggis Depan Rumah ingin mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha/Haji/Korban kepada semua pembaca blog saya. Masa n3 ni berada disini,saya dah balik kampung. Beraya bersama keluarga tersayang. Esok semua umat Islam di Malaysia akan merayakan Hari Raya Korban ni.

Kepada yang balik kampung dengan memandu, berhati-hati di jalan raya. Saya doakan semoga kita semua selamat pulang ke kampung halaman dengan selamat. Pandulah kenderaan anda dengan berhemah,sopan dan dengan penuh kesabaran.Ingatlah orang tersayang yang sedang menunggu ketibaan kita dengan selamat di kampung. Raya Haji ni dah tak ada sangat yang main mercun. Raya Korban ni kita makan daging aje. Gunakan peluang Hari Raya ini untuk kita bertemu dengan adik beradik,saudara mara,rakan taulan untuk mengeratkan hubungan silaturahim sesama kita.



Kepada yang buat ibadah korban, ikhlas kan diri kita untuk menunaikan ibadah ini, ini kerana Allah hanya menilai tahap keikhlasan kita, Allah tak tengok selain daripada itu. Jangan kita buat ibdah korban dengan rasa nak tunjuk menunjuk dengan jiran tetangga @ saudara mara. Semoga amalan korban kita ini di terima Allah S.W.T.  Selamat Hari Raya, Maaf saya pohon salah silap kita semua di alam maya.

Allah S.W.T.telah berfirman dalam Surah Al-Haj ayat 37 :

Maksudnya: "Daging dan darah binatang korban atau hadiah tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yan sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu". 


Saya kongsikan sedikit Fadilat Ibadah Korban:-

Fadhilat dan Kelebihan Berqurban

1. Keampunan.-
Titisan darah qurban yang pertama adalah merupakan pengampunan bagi dosa-dosa yang telah lalu iaitu sebagai penebus dosa yang telah dilakukan.
‘Imran bin Hushain radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada Sayyidatuna Fatimah radhiallahu ‘anha: meriwayatkan bahawa Rasulullah
Maksudnya: “Wahai Fatimah! Pergilah ke tempat (penyembelihan) qurbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu adalah merupakan pengampunan bagimu di atas dosa-dosamu yang telah lalu.”
(Hadis riwayat al-Hakim)

2. Kebajikan (hasanah) yang dikurniakan kepada orang yang berqurban adalah sebanyak bulu binatang yang diqurbankan.
Zaid bin Arqam radhiallahu ‘anhu meriwayatkan:
Maksudnya: “Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?” Rasulullah menjawab: “Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim” Mereka berkata: “Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?”Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai rambut satu kebajikan” Mereka berkata: “Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

3. Darah qurban yang tumpah ke bumi akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah subhanahu wa ta‘ala.
‘A’isyah radhiallahu ‘anha meriwayatkan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Qurban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang qurban). Sesungguhnya binatang qurban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah qurban itu sebelum darah binatang qurban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah qurban kamu.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi,Ibnu Majah dan Hakim)

4. Akan memperolehi kenderaan atau tunggangan ketika meniti titian al-Sirat al-Mustaqim di akhirat kelak.

Sabda Nabi Muhammad SAW (maksudnya): “Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu di titian pada Hari Qiamat”.

“Tidak akan sampai kepada Allah daging-dagingnya dan tidak pula darah-darahnya. Tetapi akan sampai kepada Allah ialah ketaqwaan dari kamu. Demikianlah dipermudahkannya korban-korban kepada kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan hendaklah kamu gembirakan orang-orang yang berbuat kebajikan.” (al-Hajj : 36-37)

Ancaman terhadap orang yang mampu melakukan qurban tetapi tidak melaksanakannya.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:
Maksudnya: “Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami”.(HR Ahmad dan Ibnu Majah)



Share

18 comments:

  1. Selamat Hari Raya Korban

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya Aidil Adha..

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya aidiladha..

    ReplyDelete
  4. selamat hari raya aidiladha..

    ReplyDelete
  5. sama2lah kita ye & selamat hari raya aidiladha

    ReplyDelete
  6. sama lah ye.. selamat hari raya aidiladha

    ReplyDelete
  7. ^^selamat hari raya aidil adha^^

    nice sharing again ;))

    ReplyDelete
  8. hye blogger
    kunjungan malam aya
    SELaMAT HARI RAYA AIDILADHA
    ---------------------------
    tatau nak korba ape.korban tak balik raya je la

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas perkongsian...salam aidiladha

    ReplyDelete
  10. As salam dear,

    Perkara yg bukan kebiasaan eloklah diberi peringatan, lagi2 ibadah yg setahun sekali... sebab kita mudah lupa kan :) Terima kasih...

    Salam Aidil Adha :)

    ReplyDelete
  11. Salam Aidiladha..terima kasih atas perkongsian,:)

    ReplyDelete
  12. selamat hari raya aidiladha. hayati pengorbanan org2 terdahulu :)

    ReplyDelete
  13. awkk ok x?? da bape hari xde new update dari blog awk!

    ReplyDelete
  14. selamat hari raya aidiladha juge yek....terlmbatlak wish...
    lum penah lg berqurban..bile agaknye ye??? teringin tgk org lain berjihad ke jalan Allah...

    ReplyDelete
  15. Salam aidil adha...

    ReplyDelete
  16. Salam aidil adha...nice sharing tentang ibadah korban...

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan