Pemuda Dan Dua Ekor Babi

2012-10-19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Hari ini hari Jumaat, saya nak berkongsi cerita tentang anak yang soleh. Semoga ianya menjadi ikhtibar untuk kita semua.

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah s.w.t. Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah s.w.t.. Nabi Musa sering bertanya dan Allah s.w.t. akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.
Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah s.w.t.. “Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?”. Allah s.w.t pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu. Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. “Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik. Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. “Wahai saudara! Apa agama kamu?”. “Aku agama Tauhid”, jawab pemuda itu iaitu agama Islam. “Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu.” Kata Nabi Musa.


“Wahai tuan hamba”, kata pemuda itu. “Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah s.w.t. telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodoh rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah s.w.t. itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah s.w.t.. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.”, sambungnya.

“Setiap hari aku berdoa kepada Allah s.w.t. agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah s.w.t. menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah s.w.t. masih belum memakbulkan lagi.”, tambah pemuda itu lagi. Maka ketika itu juga Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. ‘Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami.”

Allah s.w.t. juga berfirman lagi yang bermaksud : “Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga.” Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa. Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah s.w.t. supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah s.w.t. Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah s.w.t. Dapatkan Panduan Didik Anak Soleh (klik sini) sebagai panduan kita semua di dalam mendidik anak-anak menjadi soleh dan solehah.

Share

38 comments:

  1. Sewaktu petandingan bercerita di sekolah anak kakak membawa cerita ini dan dia mendapat tempat ke dua. Tempat pertama kisah nabi Ibrahim dibakar.

    Itulah betapa mutajab doa ank yg soleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saham akhirat, anak-anak yang soleh..

      Delete
  2. itu la allah sentiasa menolong

    ReplyDelete
  3. pernah baca tentang kisah ini dulu.

    semoga hidup kita semua diberkatiNya.

    ReplyDelete
  4. cerita untuk renungan kite bersama..

    ReplyDelete
  5. aduhh berderau jantung akak baca dikk
    semoga menjadi renungan buat kita
    dan semoga kita dpt menjadi anak yg solehah disisi ibu bapa kita .. aminnn

    ReplyDelete
  6. kuatnya iman org ni.... kuat jg kasih syg kpd ibu bapanya....moga KITA PUN SAMA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Anak yang soleh, berbakti kepada kedua ibu bapa nya.

      Delete
  7. Betul sgt!
    Walau ibubapa kita tak baik mana, kita ttp wajib berbakti pd mrk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul. Kena berbakti kepada mereka.

      Delete
  8. Yang pasti hubungan baik kita ngan emak ayah perlu dijaga..... semoga Allah membuka hati kita seluas-luasnya untuk berbakti kepada mereka! Insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Kene jaga hubungan baik mereka dengan kita.

      Delete
  9. kisah ni untuk renungan kita bersama...berbaktilah kepada kedua ibu bapa kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. Berbakti la selagi mereka ada.

      Delete
  10. Renungan untuk kita semua...t.kasih kongsikan kisah ini !

    ReplyDelete
  11. betullah seperti dikata doa anak yg hidup bekalan ibubapa ke syurga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul. Doa anak yang soleh untuk ibu bapa selepas meninggal dunia.

      Delete
  12. sama2lah kita ambil iktibar... ^_^

    ReplyDelete
  13. cerita yang bagus ni , leh kongsi citer pada anak2

    ReplyDelete
  14. Itu pentingnya anak-anak yang soleh & solehah..tq kongsi cerita teladan ni:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul akak. Penting. Nanti mereka akan berbakti kepada ibu bapa.

      Delete
  15. Semoga menjadi peringatan utk kita semua dan diri sendiri. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  16. as salam,

    sayu baca kisah ni beberapa kali pun..moga Allah merahmati kedua2 ibu bapa kita :)

    ReplyDelete
  17. sambil baca entri ni sambil mendoakan ibu bapa sekali....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga doa kita kepada mereka sentiasa berterusan.

      Delete
  18. semoga kita pun bole mencotohi dye .berbakti kepada ibu bapa xrugi pun..nice sharing ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. Jasa abu bapa tiada tandingan kepada kita.

      Delete
  19. assalam PMDR..terima kasih kongsi cerita disini..semoga anak2 kita semua akan menjadi anak yang solleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Amin. Semoga anak2 kita menjadi anak yang soleh.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan