Cara-Cara Nak Jimatkan Duit

Assalamualaikum..

Semua orang mahukan duit lebih setiap bulan tak kiralah dengan cara apa pun termasuklah dengan buat side income ataupun jimat duit dengan membuat perancangan perbelanjaan (financial planning) berdasarkan kemampuan masing-masing. Semoga dengan perkongsian tips cara - cara jimatkan duit  ini akan membantu anda menabung untuk masa depan ;)

1. Beli barang pada harga borong/pukal
Beli barang secara pukal atau pada harga borong di Mydin, Carrefour, Tesco, Econsave, Giant atau mana-mana pasaraya bagi produk-produk seperti tisu, pampers, alat tulis, makanan sejuk beku atau dalam tin dan sebagainya dengan lebih murah. Malah di Tesco anda boleh dapat Club Card percuma yang mana boleh kumpul point yang boleh dapat voucher percuma. Lagi banyak anda beli dengan club card lagi banyak penjimatan. Kalau beli di kedai runcit biasa memang boleh tapi rugilah sebab tak dapat nak jimat lebih sikit berbanding di pasaraya besar yang memang menyediakan banyak manfaat. Jadilah pengguna yang bijak !


2. Beli barangan second hand @ lelong murah
Anda boleh rujuk di lelong.com atau mudah.com. dalam web ini memaparkan banyak barang-barang second untuk dijual. mungkin salah satunya sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda. seperti juga perabut dan peralatan lain, tidak salah jika anda beli yang second hand, asalkan metarialnya masih dalam berkeadaan baik dan masih dalam warranty. yang penting anda haruslah menilai dengan bijak sebelum membuat sesuatu belian.

3. Musim Promosi & Megasale
Sebut sahaja malaysia anda sudah dapat bayangkan betapa banyaknya sambutan hari raya yang berlangsung, seiring dengan itu juga, pelbagai jualan murah , promosi, megasale, end sale of the year dan pelbagai lagi. jadi, gunakanlah peluang masa ini untuk membeli barang-barang yang and aperlukan. seperti baju, kasut dan pelbagai lagi. contohnya kalau dekat raya, banyak perabot rumah akan jatuh merudum harganya, mungkin banyak yang anda berkenan, tapi jangan sampai rambang mata, pilihlah mana yang diperlukan sahaja.

4. Manfaatkan kelebihan iTalk & MyMode
Bagi mereka yang guna handphone boleh jimatkan duit dengan gunakan iTalk. Harga dia jauh lebih murah berbanding caj yang dikenakan telco lain sama ada panggilan di dalam atau luar negara. Dan boleh digunakan pada sebarang talian sama ada handphone ke handphone atau sebaliknya. Selain itu, anda juga boleh mula berjinak-jinak untuk menjual topup di tempat kerja anda atau di tempat anda belajar dengan My mode. mana tahu. ini secara tidak langsung akan menambahkan duit poket anda.

5. Kitar Semula / Recycle
Kotak kosong, botol kaca, surat khabar atau pakaian lama, jangan dibuang atau di pandang sepi begitu sahaja. sebaiknya buatlah kitar semula yang dapat menjana sumber kewangan anda. mudah sahaja. hubungi sahaja syarikat alam sekita, mereka pasti membantu anda.

6. Gunakan banyak Member/Privillege Card
Member card ni lebih kurang macam bonus link, real rewards, jusco card dan sebagainyalah kerana ia ada kemudahan point yang boleh ditukarkan hadiah di samping ada harga rendah bagi ahli apabila ia ditawarkan pada waktu-waktu tertentu. Jika anda selalu isi minyak petrol di Shell boleh guna Bonus Link untuk dapatkan point, begitu juga di Petronas dan Carrefour boleh gunakan kad Real Rewards untuk kumpul point lebih banyak bagi menukarkannya dengan hadiah yang sesuai. Jadi ia taklah rugi sangat kerana kita akan dapat sumthing yang ada nilai.

7. Beriadah di tempat awam
Lain orang laincaranya, tapi anda boleh berubah jika anda mahu. apa kata, mulai hari ini ubahlah habit anda yang suka beriadah di tempat berbayar kepada tempat free yang ada disekeliling anda. contoh yang paling mudah, anda mungkin boleh mengemas halaman rumah anda, mengalih kan pasu bunga atau berkebun. Selain itu,  manfaatkanlah juga taman reakeasi yang telah disediakan oleh kerajaan untuk anda.

8. Kurangkan hiburan banyakkan bacaan
Nak berhibur tak salah, tapi biarlah kena pada tempatnya. Misalnya nak tengok wayang, konsert artis barat, clubbing dan sebagainya better tak perlulah keterlaluan sangat. Duit tengok wayang tu lebih baik simpan untuk beli bahan bacaan yang bermanfaat seperti majalah ilmiah atau novel yang bermotivasi dan berinspirasi.

9. Kurangkan makan di fast food restaurant
Macam McDonalds, KFC, Pizza hut dan sebagainya kurang elok kerana ia mengandungi pelbagai perasa, pewarna dan unsur kolestrol, lemak berlebihan. Lagipun harga dia lebih mahal dari restoran biasa, better rancang pemakanan dengan diet yang sihat di samping jimat belanja. Begitu juga makan di kedai-kedai mamak seperti roti canai yang banyak kalori dan kandungan kolestrol yang tinggi. Kebanyakan hidangan makanan di luar banyak tertumpu kepada perasa dan perisa tambahan, ini tidak bagus untuk kesihatan kita.

10. Masak & Makan di rumah
Jika anda mampu kacau sendiri air teh yang harganya rm1..80 di kedai mamak itu, kenapa anda tidak memilih untuk membuatnya sendiri dirumah? bukanhkan ini lebih menjimatkan. begitu juga dengan makanan anda? jika anda boleh buat nasi goreng kampung sendiri, kenapa anda perlu start kereta dan makan di kedai indon? buat saja di rumah sendiri, ia bukan sahaja menjimatkan, malah juga terjamin kebersihannya.

Sumber : RahsiaEbiz.Com

32 Comments

  1. Salam ukhuwah,
    Terima kasih berkongsi ilmu bermanfaat di sini..

    ReplyDelete
  2. assalam.PMDR..alhamdulillah kalau boleh ikut semua ni..untuk masa depan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin.. Insyallah boleh ikut takat yang mampu..

      Delete
  3. assalamualaikum..setuju sangat kurangkan makan di fast food restaurant & masak kat rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam.. Batul2.. Masak di rumah lagi bagus & berkat..

      Delete
  4. fast food tu kalau sebulan sekali ke, saya rasa ok kot......salam singgah dan follow......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea..kadang2 nak rasa boleh aje rasnye.. :-)

      Delete
    2. saya pun sama..tak boleh selalu sangat.

      Delete
  5. TQ for the gud tips ..
    memang kena kurangkan makan fast food kerana ramai masyarakat skrg x tahu akan keburukannya .. kalau tahu huhuhu menangis ! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2.. Banyak yang tak baik dari yang baik..

      Delete
  6. wahh tq for sharing this.mmg smua nye 100% btul ;)
    so lepas ni bole ikot tips2 yang ada TQ again.

    ReplyDelete
  7. Banyak cara nak jimatkan duit, shopping tu perlu kurangkan. fast food atau makan di luar pun perlu kurangkan. baik masak.

    ReplyDelete
  8. SHARING IS CARING KN KN ..

    KALO WAT CAMNI .. MEMANG DUIT BERBUKIT2 LA .. HIHI

    ReplyDelete
  9. Salam,
    dtg lagi...nak buah manggis, input yang bagus.Tq.
    http://my-mintroom.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih datang cari info di sini. Untuk jimat duit :-)

      Delete
  10. kalo tempat kerja dekat naik je motor.
    jimat petrol sikit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul. Saya setuju untuk nak jimat duit macam ini.

      Delete
  11. sy slalu beli baju kt bundle jer..lg berbaloi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus jika sesuai dengan selere kita. Baju bundle bagus juga untuk jimat duit belanja kita.

      Delete
  12. thanks for sharing, tips dah ada, sama ada nak ikut ke tak

    ReplyDelete
  13. sy folo sini

    gilamodified.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. perlu berhati hati kalau beli di mudah.my ramai yang kena tipu. dalam FB ada page scammer... boleh baca dan ramai yang tertipu di mudah.my... lebih baik guna ebay

    ReplyDelete
  15. Bagusnya tips ni ^^
    setuju tu kalau beli makanan kt restoran lagi jimat dari makan fast food ^^
    kalau teringin jgua sekali sekala boleh la :D

    ReplyDelete
  16. Anonymous8.10.12

    tips yag bagus!

    ReplyDelete
  17. thanks sudi berkongsi tips :-)

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. tip berjimat yang baik. terima kasih

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.