Bagaimana Menjadi Lebih Kreatif

2012-05-09

Assalamualaikum semua..
Nak jadi orang yang kreatif tak.. Eeemm.. mesti ramai yang jawap nak kan? Hari ni saya nak berkongsi sedikit tentang bagaimana nak menjadi lebih kreatif.. Semoga ianya bermanfaat..

Dalam mengharungi kehidupan dialam pekerjaan dan alam pembelajaran, kita sering diasyikkan dengan perkara-perkara rutin yang membosankan sehingga membawa kepada kegelisahan dan ketidakselesaan.
Bagi segelintir orang mereka beranggapan idea kreatif hanya berlaku pada orang yang tertentu dan bukan semua orang boleh memilikinya.

Hakikat sebenar idea kreatif bukan bergantung kepada tanggapan kita samada kita adalah seorang yang kreatif ataupun tidak, tetapi ia bergantung kepada bagaimana cara kita berfikir. Kita cenderung untuk yakin bahawa kita bukan seorang yang kreatif apabila tidak boleh menghasilkan sesuatu yang unik. Sebenarnya hal ini hanyalah mitos semata-mata! Kreativiti perlu dilatih, bukan dilahirkan.Berikut merupakan langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk menjadikan ada seorang kreatif.


1. Bergembira & berseronok
Idea hebat sering datang bila kita sedang seronok atau bergembira. Sering kali kalau kita perhatikan, kebanyakkan idea-idea hebat datang dari orang yang suka bergaul dengan orang seronok denagan apa yang mereka lakukan.

2. Fikir macam budak
Kanak-kanak sentiasa ada idea untuk melakukan sesuatu yang menyeronokkan kerana mereka tidak meletakkan had atau limitasi pada sesuatu penyelesaian. Kita sebagai orang yang dewasa pula selalu meletakan limitasi pada sesuatu penyelesaian sehingga menyebabkan kita menjadi tidak kreatif.

3. Contohi ciri-ciri orang yang kreatif.
Pilihlah sesiapa sahaja yang telah membuktikan bahawa mereka ialah orang yang kreatif. Orang yang telah berjaya dengan pelbagai idea-idea menarik dan mengagumkan, mereka kebanyakkanya tidak terkongkong, tidak takut menghadapi masalah, istiqamah, bersedia untuk mengambil dan mempunyai imaginasi yang tinggi. Adakah anda berani?

4. Bukalah pintu minda anda
Jangan cepat menghakimi dan menolak sesuatu idea. Otak yang kreatif adalah seperti seekor ikan yang bernafas di dalam air. Ikan menyedut semua air, dan kemudian barulah insang akan memerangkap oksigen yang ada di dalam air. Ikan tidak memilih dan cerewet. Ikan tidak menutup mulutnya. Begitu juga dengan anda. Bukalah minda anda.

5. Tambahkan pengetahuan am.
Selalu membaca bahan-bahan yang berfaedah akan menambahkan pengetahuan anda dalam pelbagai perkara. Cukuplah sedakar memahami prinsip, asas dan pengenalan tentang sesuatu. Ia pasti akan banyak membantu anda mengeluarkan idea-idea yang bernas.

6. Mempelbagaikan cara berfikir.
Orang yang banyak idea biasanya ialah orang yang mampu menggunakan pelbagai jenis pemikiran. Itu yang terbaik.Teknik berfikir adalah satu kemahiran bukan semula jadi. Anda perlu belajar dan berlatih. Jangan anggap keputusan yang baik dalam peperiksaan menunjukkan anda adalah seorang yang bijak berfikir. Ada bermacam-macam cara berfikir dan anda perlu membiasakan diri dengannya. Ada pemikiran kritikal, pemikiran analitis, pemikiran lateral, pemikirian konstruktif, pemikiran negatif, pemikiran positif, pemikiran kreatif, pemikiran innovatif dan bermacam-macam lagi kita boleh nampak.

7. Lupakan logik buat sementara.
Oleh kerana terlalu berfikiran mengikut logik, ramai orang gagal untuk menjadi orang yang kreatif. Fikiran logik biasanya berguna ketika mengkritik perkara yang sudah ada. Tetapi kreatif bukan tentang perkara yang sudah ada! Kreatif berkaitan perkara yang belum ada atau belum wujud. Jika idea itu berada di mana-mana, itu bukan kreatif namanya.

8. Berfikir gila, bukannya gila, tetapi gila-gila.
Banyak kegunaan hari ini tercetus kerana pemikiran gila-gila. Rudolph Schneider (pencipta kad kredit) terfikir bolehkah makan di restoran tanpa membayar? Akhirnya dia mencipta kad kredit pertama, Diner’s Cub. Cuba bayangkan anda hidup pada tahun 1950-an dan mengeluarkan idea telefon tanpa wayar, kamera, kalkulator, jam, penggera, jam randek, dan diari, bahkan boleh juga menghantar faks.
Sudah pasti orang lain cakap itu idea yang gila. Tetapi itu ialah idea tidak gila. Ia idea yang gila-gila.

9. Anda tidak perlu pempertahankan idea sendiri.
Dalam berkreatif, yang penting ialah keluarkan idea. Tidak perlu untuk mempertahankan idea anda. Orang lain juga tidak berhak menempelak idea kreatif ketika masih diperingkat perah minda. Tidak perlu hujah dan dalil. Yang penting ialah idea!




10.Galakkan diri anda untuk mencuba sesuatu yang kreatif.
Tidak kira sama ada ia berjaya atau tidak; mencuba sesuatu yang kreatif boleh dianggap satu kejayaan yang besar. Mungkin anda tidak berjaya kali pertama, namun ia bukan satu kegagalan. Yang penting cubaan anda itu tidak menyebabkan kerosakan kepada orang lain. Tapi perlu ingat, ciri-ciri orang kreatif ialah istiqamah dan tidak takut kepada masalah.

11.Benarkan diri anda melakukan kesilapan.
Memanglah orang yang mengikut pada kebiasaannya jarang sekali membuat kesilapan. Tetapi itu tidak kreatif. Apabila anda melakukan sesuatu yang baru, anda akan terdedah.

12.Jika boleh ulang dan ulang lagi.
Jangan cepat mengalah, dan beralih angin sekiranya idea yang anda buat tu gagal. Anda perlu ingat bahawa tidak berjaya kali pertama tidak bererti gagal untuk selama-lamanya. Kenal pasti kekurangan dan kelemahan yang mungkin wujud, lakukan penambah baikkan dan cuba sekali lagi. Jangan jadi hangat-hangat tahi ayam.

13. Mintalah daripada pemiliknya.
Kita perlu ingat, idea itu adalah milik Allah. Mohon dan mintalah daripada-Nya supaya dibukakan pintu hikmah dan khazanah pengetahuan-Nya untuk anda. Mohonlah, doa kepada Allah tidak putus-putus dengan hati yang khusyuk dan tawadduk setiap hari selepas solat. Semoga setiap hari kita menjadi manusia yang kreatif berbanding sebelum ini.


Semoga perkongsian ini membuka minda kita untuk menjadi lebih kreatif. ;)
Share

13 comments:

  1. Asal saja jgn buat kesilapan yg boleh menjerumuskan ke kancah yg tidak diredhai olehNya...

    ReplyDelete
  2. @Kakzakie: AMIN.. Terima kasih akak. Semoga Allah pelihara kita semua..

    ReplyDelete
  3. salam PMDR..yang paling utama..no 13 tu..insyaallah..

    ReplyDelete
  4. @ Acik Erna: betul2.. kene minta ngn Allah.Sebab semua nya datang daripada Allah.
    semoga Allah bagi kita kebaikan untuk menjadi kreatif.. :)
    terima kasih Acik Erna..

    ReplyDelete
  5. setuju lah ngn semua di atas, kadang2 tu utk jd kretip tak perlu susah2 sgt... cume perlu tenangkan diri n lebih terbuka minda... yg penting kite kene hepi tak blh stress2

    ReplyDelete
  6. cara perkongsian sahaja menunjukkan kekreatifannya... hehe

    gud info (^____^)

    ReplyDelete
  7. @ct rahani: terima kasih :)

    @norhidana: betul2.. hidup jgn stress, baru blh kreatif dan happy selalu :)

    @ ✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ :terima kasih, semoga bermanfaat kepada kita semua.

    ReplyDelete
  8. salah awal adalah satu pelajaran yg sangat berguna....

    ReplyDelete
  9. Terima kasih..Tumpang baca yee...

    ReplyDelete
  10. @Yas y: betul2.. terima kasih :-)

    ReplyDelete
  11. @ ainnoraini: Sama2.. Sila2..

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan