Komen Tak Bertempat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Komen Tak Bertempat.Bukan nak marah kata orang, cuma nak bagitahu. Maaf kepada yang terlibat,saya dah tutup nama dia nak jaga nama baik dia juga. Tapi kalau yang perasan tak tahu pula.

Dalam masa hampir sebulan saya ada buka ruangan komen dalam blog saya untuk sesiapa sahaja komen. Kira saya buat nak mudahkan kawan-kawan yang nak tinggalkan komen dalam entri saya bagi yang tak login guna ID Google. Apa yang jadi bila buat macam tu, ada segelintir yang buat perangai "tak elok" jika guna bahasa lembut. Kalau nak guna bahasa kasar macam "buat t..." nampak tak beradap pula. Jadi bahasa lembutnya ada yang "buat tak elok". Dalam komen blog saya ada yang letak iklan yang macam-macam.

Komen Tak Bertempat
Jadilah Blogger yang ada harga diri
Siap buat iklan nak bagi dapat duit yang rasa sakit hati jugalah. Cuba rasa bila rumah kita tapi ada lembu ker ayam ker datang "melepas" kat tangga rumah kita. Rasa apa?. Saya tahu bukan semua blogger macam tu. Boleh dikatakan dalam 100 orang nak cari 1 orang pun susah. Tapi itulah bila jadi dan terima macam ni kasihan kat orang lain yang baik-baik nak nagi komen atau apa-apa yang perlu.

Rasa ter"emosi" pula. Nak taip banyak-banyak rasa malas pula. Kepada yang datang komen dengan baik saya hargainya. Saya minta maaf kepada anda yang baik-baik bagi komen. Sebab mereka "yang tak elok" tadi buat "t..." saya jadikan ruangan komen saya seperti sebelum ini.Hanya untuk mereka yang ada ID Google dan sewaktu dengannya.

Kepada yang buat kerja "tak berapa baik" tu cukup-cukuplah. Jadilah seorang blogger yang berhemah. Hargai usaha yang dibuat oleh orang lain. Jangan buat mudah untuk dapatkan income atau rezeki dari pada dunia online. Jika anda buat peranagi macam ini, susah orang nak hargai jasa dan usaha anda. Silap-silap rezeki yang anda dapat pun tak berkat.

Jadilah blogger dan usahawan internet yang mempunyai harga diri. Cubalah hormati usaha dan kerja orang lain jika nak pergi jauh dalam dunia pendapatan online.

Wallahulam.

12 Comments

  1. dia ambil peluang iklan..
    macam tulah selalunya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. tapi nampak macam tak basus buat macam tu. Rosakkan nama sendirikan.

      Delete
  2. Sabarlah...inilah dugaan berblogging. Selalu juga dapat komen letak iklan tapi buat masa ni xlah sampai ada yang menulis perkara yg tak elok. Mungkin ada pengunjung tiada google ID jadi boleh sahaja guna format moderate...jadi boleh select/approve komen yg mahu disiarkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih panduan ini BM. Setakat ini takut tak sempat nak tengok semua tu. Jika nak buat macam tu.

      Delete
  3. Alam maya mcm2 jenis perangai ada..tk ada lgi lalui yg plik2.blog knr ni picisan je pun

    ReplyDelete
  4. ptt kna hormat la dh msuk blog org kn.hehe

    ReplyDelete
  5. Anonymous4.4.14

    ermmm,... susah nk cakap lah, dh diberi ruang tu, patut2lah kan !

    ReplyDelete
  6. biasalah tu dik, tp kadang pelik kite tak kaco org tp org lain lak tibe2 kaco kite kan

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum...

    macam2 ader kan... biasa nak dapat pengiklanan free tu... sabar aje lah... kan.

    mselim3

    ReplyDelete
  8. Biasalah perangai manusia ni..ada yg sanggup mengotorkan nama sendiri demi kepuasan hati..

    ReplyDelete
  9. berblog pun kena beretika...hee sabar je la...

    ReplyDelete
  10. puteri dah beberapa kali dapat komen camtu..puteri delete. Memang tak beradab.

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.