Tabahnya Kaki Pancing

2016-04-20

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Tabahnya Kaki Pancing. Yea, kaki pancing. Siapa kat sini suka memancing angkat tangan. Tak ada.. ooo..ada-ada. Oklah, boleh jatuh tangan.

Ada masa lapang, saya suka juga tengok orang memancing dekat sungai kawasan berdekatan rumah saya. Saja naik motor pusing-pusing bawa berjalan anak dan merehatkan minda yang macam-macam difikirkan.

Tabahnya Kaki Pancing, ikan besar, Joran,
Tabahnya Kaki Pancing-Dapat macam ni baru seronok.
sumber gambar-google
Bila sampai kawasan sungai mancing ni saya tengok ada seorang dua yang duduk pegang joran menunggu umpan dimakan ikan.

Jika ada rezeki, dapat ikan yang dihajatkan. Tapi kebanyakannya tak dapat. Sungai baru, dari sungai kecil dilebarkan dan nampak gaya pihak pemaju perumahan ni nak buat macam tasik.

Buat tasik, buat rumah baru mesti cantik dan harganya pun boleh tahan juga nanti bila siap projek perumahan kat sini.

Mesti rumah-rumah yang tak berapa laku satu masa dulu akan naik harga nanti. Akan ada nanti mana-mana yang pandai dah mula intai peluang nak dapatkan rumah-rumah lelong kawasan sini.

Memang jika kena dengan gayanya. Menjadi buat duit dengan rumah lelong ni. Bagi yang pandai cari peluang nak dapat hasil duit mudah. Rumah lelong boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan. Beli dengan harga rendah. Baiki sana sini sikit jual balik denga harga yang berganda bila kawasan tersebut jadi buruan balik kepada mereka-mereka yang nak dapatkan rumah tersebut. Boleh baca Rahsia Rumah Lelong yang menguntungkan ini.

Tabahnya Kaki Pancing
Dah terpesong pula entri saya ni. Berbalik kepada cerita tabahnya kaki pancing tadi. Saya tengok mereka yang datang memancing ni ada macam-macam orang.

Ada yang naik kereta ada juga yang naik motor. Saya rasa apa yang mereka hajati adalah umpan yang mereka baling tadi ada ikan yang makan. Jika ada umpan yang mengena senyum aje nampak. Tapi bila umpan yang dibaling tu tak kena. Tarik balik dan baling lagi. Macam tulah, nampak di situ ketabahan kaki pancing. Campakan umpan, pegang joran dan tunggu hasil.

Tapi kadang-kadang dapat juga dilihat. Bila mereka baling umpan tu. Bila mereka tarik umpan tak ada, rupanya ada ikan-ikan kecil yang makan. Jadi jika banyak ikan macam tu. Nak dapat hasil dari pancingan hari tersebut susah sikit jadinya. Namun biasanya mereka tabah. Walau apa pun dugaan, dah menjadi adat bila memancing. Ada rezeki dapat ikan. Tak ada rezeki cuba lagi pada waktu dan tempat lain pula.

Apa Yang Saya Dapat Belajar Dari Tabahnya Kaki Pancing
Yea, setiap perkara yang berlaku depan kita. Jika kita rajin berfikir disebalik semua perkara tersebut pasti ada kebaiknya.

Pada pandangan saya yang bukan kaki pancing ni. Mereka yang suka memancing ni sebenarnya sabar. Sabar menunggu umpan mereka mengena. Rajin berusaha macam semut untuk mendapatkan hasil sama ada panas, hujan, becak, nyamuk, lalat, semak dan macam-macam lagi suasana tempat mereka memancing tu.

Bagi yang tak pernah memancing. Boleh cuba memacing dan rasai sendiri pengalaman memancing tersebut. Bagi yang dah biasa, tahniah dan syabas saya ucapkan. Anda layak digelar tabahnya kaki pancing bersama joran anda. Bukan semua orang boleh buat macam tu.

Sponsor Ads
[+] Tambah Pendapatan? Cuba Kerja Sampingan Yang Menguntungkan Ini!! - klik sini
[+] Bisnes Ais Krim Mudah Hujung Minggu - klik sini

Biasa juga jumpa kaki pancing terjun sungai atau tasik buang mata kail yang tersangkut. Tapi tak semua kaki pancing ni pandai berenang tau. Ada baiknya jika jadi kaki pancing ni kena lengkapkan ilmu berenang juga. Tak ada nanti jika ada apa-apa semasa di sana tak tahu nak berenang pula. Boleh belajar berenang dengan Panduan Mudah Berenang ini.

Selamat memancing!


Share

19 comments:

  1. betul tu.. orang yang sabar boleh memencing. walaupun kekadang tak dapat hasil..sesekali dapat tak terhabis makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Biasanya mereka yang tekun memancing ni nampak sabar aje. Sabar menunggu umpan di makan ikan. Dapat banyak memang seronok.

      Delete
  2. Betullah biasa yg kaki pancing mesti kena sabar, tabah dan tak boleh banyak cakap nanti ikan lari haha...

    Bab cari duit dari rumah lelong itulah salah satu income hubby dan adik ipar kakak. Memang boleh buat duit dan ada kala kita sendiri yg beli rumah lelong itu bila rasa berbaloi.. Abang dah beli dua dari rumah lelong tau. Kalau ada relation baik dgn pejabat guaman, bank, pejabat tanah dan pejabat perumahan mudah nak buat kerja ini sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kakzakie. Tak boleh bercakap masa mancing. Nanti ikan tak datang dekat, bunyi suara orang bercakap ikan lari cepat.

      Ramai yang buat income dengan rumah lelong. Jika pandai buat dapat banyak. Orang mudah dah ramai belajar dan buat benda ni. Nak mantapkan ilmu, boleh tengok panduan rumah lelong di atas juga. Insyallah banyak perkongsian ilmu tentangnya.

      Delete
  3. Dulu kt kmpung mmg suka memancing..tapi skrg jgn mimpi kut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa dikampung memang mudah nak memancing akak. Bila kat bandar nak masuk kolam pancing dah kena bayar. Nak rasa percuma, masa pergi bercuti atau balik kampung pergi sungai memancing. Ada juga kawasan yang boleh memancing sekitar kawasan banda. Kena cari-cari tempatnya.

      Delete
  4. besarnya ikan, akak memang tak sanggup nak memancing tunggu lama-lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar memang besar. Dapat macam tu berbaloi. Boleh kenduri satu kampung. Rasanya geng kaki pancing cepat belajar sabar menunggu hasil tangkapankan.

      Delete
  5. orang yang suka memancing ni kesabaran tahap tinggi. kalau ahkak, baik ku ke pasar saja. kekekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..ada juga macam tu. Nak tunjuk bukti dapat ikan semalaman memancing. Sebelum balik rumah singgah pasar beli ikan dulu.hohoho.

      Delete
  6. Isteri yg meneman ni pun kena byk bersabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sudah semestinya. Jika tak sabar, isteri kaki pancing lebih suka duduk rumah buat kerja dari rumah lagi best.

      Delete
  7. Kaki pancing ni tak pandai putus asa...penyabar orangnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Nak kena belajar sabar lebih jika nak memancing. Sifat tak kenal putus asa kena ada.

      Delete
  8. kaki pancing mmg penuh kesabaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Biasanya mereka yang suka memancing ni kita tengok diorg relaks aje masa tunggu ikan makan umpan. Kaki pancing yang baik, sambil memancing di berzikir mengingati Allah SWT. Dapat ikan dan dapat pahala juga.

      Delete
  9. Salam ukhuwah. Teringat kata husband, kalau ada kawan ajak pergi memancing ok, kalau sorang2 rasanya balik awal kot. Kesabaran asas utama kaki pancing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Bukan semua orang mampu nak bersabar menunggu umpan mengena. Tapi bila dah kena seronok tak terkata. Syukur.

      Delete
  10. alah mak besar nye bende tu =D

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan