Cuti Sekolah Balik Kampung Kenduri Kahwin

2015-06-04

Assalamalaikum dan Salam Sejahtera.
Cuti Sekolah Balik Kampung Kenduri Kahwin. Mula cuti sekolah saya dan keluraga balik kampung. Bukan sebab kami sekeluarga dari golongan cikgu mahupun pendidik. Cuma di negara kita nampaknya macam tu lah suasananya. Bila tiba musim cuti sekolah banyak kenduri kendara akan dijalankan pada masa tersebut. Mungkin kerana masa tersebut anak-anak boleh bercuti dengan tenang. Jadi kebanyakan keluarga di kampung pun macam tu juga. Mereka buat kenduri kahwin mahupun bertunang anak-anak pada masa cuti sekolah. Senang suami isteri minta cuti anak-anak dah memang cuti sekolah.

Anak-Anak Pun Suka Bila Kenduri Kahwin
Seronok balik kampung, walaupun di kampung dah tak ada sangat yang menunggu kepulangan kita. Namun seronok bila dapat jumpa kaum keluarga dan sahabat handai. Dapat jalan-jalan tempat-tempat yang menarik yang boleh mengimbau kenangan silam dan macam-macam lagi. Tipulah jika tak ada rasa gembira bila balik kampung halaman kan. Mesti seronok punya.

Saya balik kampung nak join majlis anak saudara kahwin (walimatulurus) . Alhamdulillah bertemu juga jodahnya. Sama negeri walaupun lain daerah. Kata orang bila sama kawasan sengan sikit nak balik kampung nanti. Satu jalan aje. Harap-harap raya akan datang tak ada yang berebut nak balik kampung siapa dulu.

Balik kampung masa cuti sekolah memang seronok. Di samping dapat jumpa keluarga dapat juga jumpa kawan-kawan lama masa sekolah dulu. Masing-masing dah banyak berubah. Kerja macam-macam ada. Ada yang dah kahwin ada juga yang belum kahwin. Ada yang ada anak ramai dan ada juga yang dah kahwin belum ada rezeki anak lagi. Alhamdulillah bersyukur dengan apa yang Allah SWT bagi insyallah lepas ni Allah SWT akan tambah nikmat DIA lagi kepada kita semua.

Jumpa Kawan Perempuan Yang Masih Bujang
Kadang-kadang tengok kawan-kawan yang belum kahwin rasa kasihan juga. Terutamanya golongan wanita. Rupa dan budi ada kata orang, tetapi masih belum bertemu jodohnya. Usia dah mula menjangkau angka 30-an di depan. Masih belum ada jodoh mahupun kawan istimewa. Kenapa boleh jadi macam tu yea?

Bila fikir balik dia memilh sangat ker? Atau mak ayah dia yang memilih. Rasanya zaman sekarang dah jarang anak muda yang kahwin sampai tunggu jodoh yang dicarikan keluarga. Banyak kita jumpa dan dengar masing-masing bertemu jodoh sendiri. Sama ada berkenalan masa belajar, tak pun masa kerja atau paling tidak pun jumpa kawan-kawan yang kenalkan. Ada juga yang agak moden sikit jumpa dalam media sosial macam facebook dan juga instagram. Cara ni pun ramai orang boleh jumpa jodoh. Mungkin masing-masing sebok bekerja. Lanyan-layan facebook akhirnya sangkut. Alhamdulillah akhirnya jumpa juga jodohnya.

Berkahwin Untuk Menjaga Agama
Cadangan saya buat wanita yang masih belum berjumpa jodoh merangkap bakal suami teman sehidup semati dunia akhirat. Anda kena buat sesuatu. Jangan sampai akhir hidup anda bekesudahan membujang sampai ketua.  Cuba cari jalan penyelesaian. Jodoh sememangnya ketentuan Allah SWT. Namun anda juga perlu berusaha. Cubalah teknik dan cara-cara yang betul untuk memikat lelaki idaman anda. Yea lalaki juga perlu dipikat. Kata orang bertepuk sebelah tangan tak bunyi. Kena tepuk dua tangan baru bunyi kan?

Islam itu rahmat. Islam itu fitrah. Tidak sesekali Islam itu menghalangi seorang wanita untuk memiliki lelaki idaman. Sedangkan Khadijah RA sendiri pun melamar Nabi Muhammad SAW walaupun usia mereka besar bezanya. Malah mereka hidup dengan gembira dan bahagia.
Apa yang anda perlukan kini, hanyalah ilmu yang tepat, praktikal dan tips yang berguna dalam ‘memburu’ si dia jejaka teruna yang baik dan beriman.

Pikat Lelaki Idaman Anda, pikat suami,
Pikat Lelaki Idaman Anda
Usaha tangga kejayaan. Tanpa usaha kita akan mundur dan gagal. Saya ingin kongsikan ilmu memikat jejaka idaman buat anda semua yang masih belum bergelar isteri. Dengan perkongsian ilmu memikat lelaki yang dikongsikan oleh pakar motivasi terkenal Tuan DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj diharap dapat membantu semua kaum wanita di dalam berusaha mendapatkan jodoh mahupun menjaga jodoh yang sedia ada. Kupasannya memeng kena dengan status beliau seorang pakar motivasi yang berwibawa dan beragama. Dapatkan panduan perkongsian ilmu Memikat Calon Suami anda <<---(disini)

Wanita yang baik, Untuk lelaki yang baik.
Share

12 comments:

  1. Bila ada kenduri waktu cuti sekolah memang tak nak lepaskan peluang turut serta.. masa ni lah nak berjumpa sedara sepupu semua.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu aiza. Masa untuk berjumpa saudara mara dan kenalan lama bila kenduri macam ni.

      Delete
  2. bila cuti sekolah mmg banyak kenduri, adik akak pun ada membujang walaupun umo dah menjangkau 30an

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea akak. Boleh dikatakan balik kampung masa cuti macam ni mesti sebok dngan jemputan kahwin.

      Delete
  3. assalamualaikum,
    bestnya balik kg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best dapat balik kampung anyss.

      Delete
  4. Bab memilih pasangan memang Islam kata kena pilih - kriteria kena tahu (kena baca balik bab munakahat hihi...)
    Apa pun dah jadi perkara biasa sebab lelaki yg 'belum layak' jadi suami pun ramai itu salah satu sebabnya ramai teman wanita PMDR tak menikah lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena ada cara cari yang sesuai agaknya akak. Kena cari yag boleh jaga wanita tersebut dan beriman. Boleh rujuk panduan di atas.

      Delete
  5. Assalamualaikum
    Penuh dn padat dgn isi..fonts jelas...sng nak baca.
    Fisrt time knor tgok gmbr anak PMDR.
    yelah kita ada kmpung baliklah kan..
    Klu ada parents lgilah..
    Bola knduri ramai lah saudar mara,sahabat handai...
    Meriah sgt...

    Klu knor dh bg syarat kt anak2..boleh bca fatihah bertajwid..boleh jadi iman...no dating2 before ijab..nk juga bawa kita sekali...ha haha

    Kita merancang Allah yg tentukn..usaha kna ada kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok balik kampung. Bagus syarat yang knor letakkan kepada anak-anak macam tu. Boleh jaga batasan agama.

      Delete
  6. Kawan den pun ramai single lagi. Nak fokus kerjaya dulu katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika muda lagi tak apa. Tapi jika dah berumur kena buat sesuatu untuk masa depan juga. Cari pasangan hidup boleh jaga agama insyallah.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan