Ubat Bahaya: Peringatan Untuk Para Ibu Bapa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Ubat Bahaya: Peringatan Untuk Para Ibu Bapa.Saya dapat cerita ini dari group whatsapp yang dikirim oleh rakan group. Kisah tentang ubat yang pada kita, kita merasakan ubat boleh membantu kita untuk menyembuhkan penyakit. Tetapi apa yang terjadi tentang cerita tersebut. Ubat telah menjadi ancaman yang sangat merbahaya kepada anak-anak ini.

Ubat Bahaya: Peringatan Untuk Para Ibu Bapa.
Ubat Bahaya: Peringatan Untuk Para Ibu Bapa.

Seorang guru memuatnaik status mengenai kejadian anak muridnya yang telah dimasukkan ke ICU setelah pengsan berpunca daripada ubat demam yang disimpan dalam peti Ais.

Malah, adik kepada anak murid Cikgu Adi turut menerima kesan yang sama seperti abangnya. Ini rasanya mesti kes ubat yang telah di simpan terlalu lama. Saya ada bertanya kepada rakan doktor saya, menurut beliau jika ubat antibiotic boleh makan sampai 7 hari sahaja dari masa yang kita perolehi ubat tersebut dari farmasi. Jika dah lebih 7 hari kita boleh lupuskan ubat tersebut.

Ubat Bahaya: Peringatan Untuk Para Ibu Bapa.
Melalui update terkini Cikgu Adi, kedua-dua beradik itu akhirnya dapat diselamatkan dan kini dalam keadaan stabil di Hospital.

Semoga kejadian ini menjadi pengajaran buat ibu-bapa diluar sana agar sentiasa memeriksa ubat yang disimpan dipeti ais. Menurut cerita ibu dua beradik ini, ubat yang disimpan tidak sampai 3 bulan. Namun, doktor mengatakan ubat yang disimpan dalam tempoh yang lama boleh menjadi racun yang membunuh. Ubat yang disangka boleh mengubati sakit boleh jadi racun yang boleh membunuh juga.

Berhati-hati dalam menyimpan ubat dan menggunakannya kembali. Jika rasa was-was jangan guna dan pergi ke klinik atau farmasi untuk mendapatkan ubat baru.

Untuk ingat saya dan kawan-kawan juga.

Bagi kawan-kawan yang akan menduduki Peperiksaan Online PENGUASA KASTAM GRED W41 pada hari sabtu depan. Hari ini Contoh Soalan Peperiksaan Online PENGUASA KASTAM GRED W41 sudah di terbitkan. Anda boleh mendapatkannya bagi tujuan belajar dan membuat persedian yang lebih awal untuk exam nanti. Selamat maju jaya kawan-kawan.
Anda boleh dapatkan nya disini--->>  "Peperiksaan Online PENGUASA KASTAM GRED W41"

1 Comments

  1. Ibu bapa kena berjaga-jaga juga bila bagi ubat lepas ni. Jika rasa ubat lama, jangan bagi kat anak-anak lagi.

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.