Bulan Ramadhan 2014 Hampir Tiba

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Bulan Ramadhan 2014 Hampir Tiba. Diam tak diam hampir dua minggu lagi Bulan Ramadhan 1435 akan menemui kita. Macam mana dengan persiapan Ramadhan tahun 2014 ini. Harapnya semua kita tak sabar-sabar menunggu kehadiran bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

Maksud Ramadhan dan Puasa
Maksud perkataan Ramadhan berasal dari kata dasar ˜ra-mim-dal', yang bererti panas atau panas yang menyengat. Perkataan ini berkembang sehingga ertinya membawa maksud menjadi panas atau sangat panas, atau diertikan juga sebagai hampir membakar. Oleh itu makna Ramadhan boleh diringkaskan sebagai waktu atau keadaan di mana seseorang merasa panas, mulut terasa kering dan tenggorok terasa haus disebabkan sedang berpuasa.

Bulan Ramadhan 2014 Hampir Tiba
Bulan Ramadhan 2014 Hampir Tiba
Manakala perkataan Puasa dalam bahasa Arab disebut ˜Siyam' atau ˜Soum' Kedua-duanya berasal dari kata dasar ˜Sa-wa-ma', di mana secara etmologinya bererti menahan diri daripada segala yang dilarangnya serta mengikuti apa yang diperintahkan-Nya. Hal ini dapat diwujudkan dengan adanya perasaan takut (taqwa) kepada Allah S.W.T. Sumber: Jakim 

Pahala Dan Kelebihan Bulan Ramadhan.
Bila bicarakan tentang bulan Ramadhan. Jika kita dengar dari ustaz-uztaz yang bagi kuliah dan dalam majlis ilmu. Pastinya ayat pertama yang mereka akan ceritakan adalah tentang "Bonus ganjaran amalan di bulan di bulan Ramadhan". Kenapa bulan bonus?

Setiap amal yang dibuat di dalam bulan Ramadhan akan digandakan berganda-ganda berbanding di bulan-bulan lain.

Sabda Nabi S.A.W : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :

a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)

Sabda Nabi S.A.W : Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amal fardhu diberi balasan 70 kali ganda. Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa.

Barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya, berkata sahabat : Bagaimana kami tak mampu memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) Ya Rasullullah S.A.W- Allah S.W.T memberi pahala ini kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma atau segelas air, barang siapa kenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa. (Al-Hadith)

Nabi bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan, adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim no: 233)

Nabi S.A.W bersabda, "Sesiapa sempat bertemu bulan  Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauhlah dia dengan Allah" (HR Ibn Hibban)

Nabi S.A.W bersabda, "Telah datang kepadamu  Ramadhan , bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)

Nabi S.A.W bersabda, "Apabila tiba bulan  Ramadhan maka dibuka pintu-pintu rahmat." (HR Muslim)

Nabi S.A.Wbersabda, “Sesiapa yang berpuasa pada bulan  Ramadhan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala dari Allah, maka dosanya yang lalu akan diampun oleh Allah.” (HR Bukhari)

Nabi S.A.W bersabda, "Apabila datang bulan  Ramadhan , kerjakanlah umrah kerana sesungguhnya umrah pada bulan Ramadan adalah menyamai haji." (HR Bukhari)

Firman Allah, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku padatahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (al-Qadr:1-5)

Nabi S.A.W bersabda, "Sesiapa bersolat pada malam  Ramadhan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, akan diampun dosa-dosanya yang lalu." (HR Muslim)

Di dalam bulan Ramadhan juga kita digalakkan untuk mendengar bacaan Al-Quran sehingga tamat 30 juz sepanjang solat terawih dilaksanakan. Ianya adalah amalan Nabi S.A.W. Kita juga dianjurkan untuk mengkhatamkan Al-Quran 30 Juz dengan membacanya di luar solat. Ianya mempunyai dua sunnah Yang berbeza.

Cara Iftar Rasulullah S.A.W
Iftar ataupun berbuka puasa juga mampunyai cara yang tersendiri. Jika kita buat dengan cara kita,rasanya tak dapat pahala. Yang bagusnya nak berbuka puasa nanti kena ikut cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W. Berikut adalah cara iftar Rasulullah S.A.W yang diberitahu Ustaz Badli Shah. Saya ringkaskan dibawah ini untuk dijadikan panduan bersama.

1- Berbuka dengan Baca Doa dan Bismillah
Hendaklah kita semasa berbuka puasa berdoa kepada Allah S.W.T. Kata ustaz juga doa pada waktu sebelum berbuka puasa adalah Mustajab iaitu waktu penerimaan doa di sisi Allah S.W.T. Sebelum berbuka kita doa panjang-panjang pun tak apa. Semua doa dan hajat yang  kita minta pada masa tersebut.Insyaallah akan dikabulkan oleh Allah S.W.T.

2- Segerakan Berbuka Puasa
Apabila azan maghrib dilaungkan kita hendaklah menyegerkan berbuka puasa.Dalam perjalan sekali pun sediakan bekalan untuk berbuka jika kita rasa kita akan lambat sampai ke destinasi yang ingin kita tuju. Paling kurang sediakan asam atau air meneral takut tak sempat sampai ke tempat berbuka.Paling bagus bawa buah kurma siap-siap.Kalau tak ada berbuka dengan asam atau gula-gula pun boleh jika tak ada kurma.

3- Berbuka Dengan Kurma
Rasulullah S.A.W berbuka dengan kurma basah,tak ada kurma basah berbuka dengan kurma kering, tak ada kurma minum air kosong.Ada orang tanya tak boleh ker jika kita berbuka dengan buah lain. Ustaz tersebut bagitahu kita kena ikut setiap Sunnah Rasulullah S.A.W kerana dalam Sunnah ada kejayaan. Rasulullah S.A.W suka berbuka puasa dengan kurma basah dan bersahur dengan kurma kering.

4- Segerkan Solat Maghrib
Waktu solat maghrib di segerakan kerana waktu Maghrib amat singkat.Makan ringkas kurma atau kuih dan air sedikit.Lepas tu solat dan selepas solat baru sambung makan berat.

5-Makan Secara Sederhana
Jangan makan secara berlebihan.Ramadhan dah berlalu 20 hari boleh timbang berat badan kita.Jika berat badan turun ok la,tetapi jika naik berat badan kita,pasti ada yang tak kena sikit dengan puasa kita.

6-Mengajak orang berbuka bersama kita.
Sesiapa bagi makan berbuka kepada orang berpuasa,kita akan dapat pahala puasa dengan tidak mengurangkan pahala puasa orang tersebut juga. Bagus jika ajak orang berbuka dengan kita,tak pun kita berkongsi juadah berbuka dengan bersedekah kepada jiran-jiran dan saudara mara di tempat kita tinggal.
Jika nak baca lebih terperinci lagi boleh lihat disini 

Saya menulis entry Bulan Ramadhan 2014 hampir tiba ini adalah kerana mamberi sokongan kepada segmen yang dianjurkan oleh blog HasrulHassan. Jika kawan-kawan berminat boleh juga menyertainya. Terbuka kepada 30 orang yang pertama sahaja. Semoga perkongsian Ramadhan ini memberi manfaat kepada kita semua bagi menyambut ketibaan Ramadhan yang bakal tiba.

Wallah hualam.

4 Comments

  1. rasanya baru habis puasa dah nak puasa lagi. sekejap sangat rasanya nasa berlalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak. Dah nak masuk bulan ramadhan 2014 tidak lama lagi.

      Delete
  2. Replies
    1. Beberapa minggu masuklah bulan ramadhan 2014 pula.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.