Berbaktilah Kepada Kedua Ibu Bapa

2014-02-07

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Berbaktilah Kepada Kedua Ibu Bapa. Hari ini jumpa lagi kita dengan Jumaat, Penghulu segala hari. Hari yang penuh barokah. Hari ini saya nak berkongsi sedikit cara-cara kita nak berbaki kepada kedua ibu bapa kita. Semoga perkongsian ini memberi ingat kepada kita semua. Banyak jasa ibu bapa kepada kita, Bila mereka dah tak ada,baru kita terasa, bagi yang masih ada ibu bapa. Hargailah ibu bapa anda dengan sebaiknya. Kerana SYURGA itu terletak juga pada keredaan mereka kepada kita.

Bagi mendapat keredaan Allah S.W.T. reda ibu bapa juga penting,Jika mereka suka kepada kita, kita akan selamat dan berbahagia di dunia dan akhirat, namun jika sebaliknya. Kita kena cari jalan berbakti kepada kedua ibu bapa. Bagi mencari keredaan Allah S.W.T juga. Jagalah tingkah laku kita agar tidak menyusahkan dan menyakiti hati mereka. Banyak cara yang boleh kita buat untuk berbakti kepada kedua ibu bapa. Antaranya adalah :-

Berbaktilah Kepada Kedua Ibu Bapa
Berbaktilah Kepada Kedua Ibu Bapa.

1. Menghulurkan bantuan kewangan @ material
Ada ibu bapa yang berdepan dengan masalah kewangan. Mereka tidak dapat lagi melakukan tugas seharian disebabkan faktor usia. Jika bekerja, tetapi tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat.
Justeru menjadi tanggungjawab anak memberi nafkah atau bantuan kewangan kepada ibu bapa. Sumbangan itu tidak seberapa berbanding yang dibelanjakan ibu bapa untuk membesar dan mendidik anak.

2. Menyediakan tempat tinggal
Dalam kes ibu bapa yang hilang tempat tinggal atau tidak sesuai untuk didiami, menjadi tanggungjawab anak menyediakan tempat tinggal lebih sesuai kepada ibu bapa.
Paling baik jika ibu bapa dibawa tinggal bersama agar dapat menjamin keselamatan dan keperluan harian mereka diuruskan dengan baik.

3. Memberi kasih sayang
Kasih sayang adalah sebagai membalas kasih sayang yang selama ini dicurahkan ibu bapa. Jadi, seharusnya kasih sayang itu dibalas sebaik-baiknya.
Anak yang baik tidak melupakan jasa dan kasih sayang ibu bapa. Anak soleh sentiasa memohon kepada Allah S.W.T. agar ibu bapa mereka diberkati dan dicucuri rahmat.

Firman Allah S.W.T. bermaksud :
"Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil." (Surah al-Isra, ayat 24)

4. Memberi perhatian
Ibu bapa yang diabaikan akan kesunyian. Mereka terasa disisih dan dan seperti tidak dipedulikan. Hal ini memberi tekanan perasaan dan menyebabkan kemurungan. Keadaan ini jika berterusan memberi kesan kepada kesihatan fizikal dan mental ibu bapa.
Ramai ibu bapa yang disisihkan dan dihantar ke rumah penjagaan orang tua. Sukar diterima akal anak mendakwa tidak mampu menjaga ibu bapa, sedangkan mereka mampu menjaga dan membesarkan beberapa anak.

5. Memenuhi permintaan
Ibu bapa sering memerlukan bantuan anak untuk melaksanakan sesuatu keperluan. Permintaan itu mungkin dalam bentuk kewangan, tenaga dan masa.
Memenuhi permintaan ibu bapa perlu diutamakan berbanding melakukan tugas lain. Sesungguhnya, memenuhi permintaan ibu bapa lebih baik berbanding melakukan ibadat sembahyang sunat, berpuasa sunat dan seumpamanya.

Malah, keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama daripada berjihad di medan perang. Diriwayatkan daripada Bukhari dan Muslim, Ibnu Umar berkata : Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad S.A.W. : "Apakah perbuatan disukai oleh Allah?" Lalu Baginda S.A.W. bersabda : "Sembahyang pada waktunya." "Kemudian apa?", tanya saya lagi. Baginda S.A.W. menjawab : "Berbakti kepada kedua ibu bapa." Saya bertanya, "Apa lagi?" Jawab Baginda S.A.W. : "Berjihad pada jalan Allah."

6. Melakukan apa yang disukai
Ibu bapa tentu mengharapkan anaknya melakukan sesuatu yang baik pada pandangan mereka. Melakukan perkara yang tidak sukai ibu bapa bermakna melakukan perbuatan derhaka. Anak derhaka kepada ibu bapa tidak mendapat keberkatan dalam kehidupannya. Sesiapa derhaka kepada ibu bapa disegerakan balasan di dunia dan tidak terlepas di akhirat.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud ;
"Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa." (Hadis riwayat at-Tirmizi).

Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud:
"Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa. Maka, sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati."

7. Bercakap dengan lemah lembut
Satu cara menjaga perasaan ibu bapa adalah bercakap lemah lembut dengan mereka. Suara hendaklah direndahkan dan jangan membantah permintaan mereka.

Firman Allah S.A.W. bermaksud:
"Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah S.A.W., dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua-dua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi, berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut." (Surah al-Israk, ayat 23).

Sesungguhnya, anak ditegah membantah kata-kata ibu bapa dengan suara tinggi atau bermaksud merendahkan kedudukan ibu bapa. Lebih baik berdiam diri daripada berkata-kata yang mungkin menyinggung perasaan ibu bapa. Kemudian jika ada kesempatan, gunakan cara yang lembut untuk menjelaskan keadaan sebenar. Tidak dapat dibayangkan jasa mereka yang mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari.

8. Menghadiahkan kejayaan
Jadi, jika memperoleh kejayaan dalam pelajaran, mendapat pekerjaan, dinaikkan pangkat dan seumpamanya, seharusnya dimaklumkan kepada ibu bapa. Ibu bapa dibawa bersama-sama dalam majlis untuk meraikan kejayaan itu.

9. Meluangkan masa bersama-sama
Anak yang tinggal berasingan dengan ibu bapa perlu kerap meluangkan masa mengunjungi mereka. Ibu bapa berasa senang menerima kunjungan dan menatap wajah anaknya.

10. Mendoakan kebaikan untuk ibu bapa
Anak perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk ibu bapanya. Amalan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa perlu diteruskan walaupun mereka meninggal dunia.

Doa untuk ibu bapa, jasa ibu bapa
Doa untuk ibu bapa..

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
"Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya." (Hadis riwayat Muslim).


Kebaikan yang dilakukan oleh anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat sedikit. Kita tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun dia berbakti sepanjang hayatnya.
Gunakan kesempatan yang ada untuk melakukan kebaikan terhadap ibu bapa. Masa untuk anak berbakti kepada ibu bapa sebenarnya semakin suntuk. Lambat laun ibu bapa akan meninggal dunia.
Bertindaklah sebelum terlambat, selagi ibu bapa atau salah seorangnya masih hidup. Berbaktilah kepada kedua ibu bapa. Salam Jumaat kawan-kawan.

Share

13 comments:

  1. Insya Allah. Tak terbalas jasa mak ayah. kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Jasa mereka tidak terbalas..

      Delete
  2. pada yg ada ibubapa lagi ye...kita ni harap anak sukalah jaga kita esok2..

    ReplyDelete
  3. Sementara masih ada kena lakukan bila dah tak ada doa ajelah yg boleh diberikan..

    ReplyDelete
  4. berdoa & berbaktilah kepada ibu bapa sebagai membalas jasa mereka tp ada sesetangah tu hidup senang lenang, siap bercuti sana sini tapi mak bapak di kampung keperluan asas pun tak cukup..

    ReplyDelete
  5. yang allah rindunyer kedua2 mereka...banyak jasanya tak ternilai harganya..
    selagi masih ada berbaktilah pada insan yang bergelar ibubapa insyaalah kita sentiasa diredhai allah...

    ReplyDelete
  6. Tanpa ibu bapa siapalah kita. Selagi terdaya, berbaktilah kepada mereka.

    ReplyDelete
  7. Ya Allah, kasihanilah kedua ibu bapa ku sepertimana mereka mengasihi ku ketika aku masih kecil... Amin2.. ALfatihah utk arwah abah

    ReplyDelete
  8. assalam,ukhti..ana nk minta izin utk copy apa2 yg ada di blog ni bole? moga ilmu dpt disebarkan lg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Perkongsian ilmu bagus untuk semua.

      Delete
  9. jazakillah,ukhuwah fillah.. barakallahufik ^_^

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah..terima kasih atas ilmu ini. Saya masih tinggal ibu untuk berbakti.. Sedih, bila teringatkan arwah ayah. Jemput singgah blog saya ya. sakinahms.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan