Siapa Ayahku? - Mambina Kembali Institusi Kekeluargaan Kita.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Malam tadi sempat tengok rancangan Semanis Kurma TV9, tajuknya " Siapa Ayahku?-Mambina Kembali Institusi Kekeluargaan Kita". Ianya mengupas isu kekeluargaan berkaitan Anak Luar Nikah. Memang menarik topik yang dibincangkan. Rasanya masa saya kecil-kicil dahulu jarang sangat nak jumpa kisah tentang anak luar nikah ini. Nak cari seorang contoh macam ini pun susah,inikan pula nak tengok contoh yang ramaikan.Susah dulu nak jumpa ke anak luar  nikah.

Namun hari ini, jika kita tengok dan selidiki,masalah ini boleh dikatakan senang sekali kita jumpa dalam masyarakt hari ini. Jika bukan dalam keluarga,mungkin dalam keluarga terdekat kita akan ada kes ini. Jika tak ada,mungkin dalam kampung atau dalam taman perumahan kita, kita akan jumpa dengan kes-kes sebegini. Dunia dah nak kiamat? Takut jika difikirkan benda-benda macam ini boleh jadi pada diri sendiri, atau orang-orang yang kita sayang. Semoga Allah jauhkan kita semua dari benda-benda tak baik macam ini.

Dalam kupasan Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood dan Ustaz Wan Akashah pasangan suami isteri tersebut bersama seorang lagi penel yang juga ustaz, rasanya mereka bertiga banyak menunjukkan puncanya kerana kelemahan institusi kekeluargaan hari ini, senang cakap dalam keluarga sibuk dengan hal masing-masing sehingga terabai semuanya. Ibu bapa sibuk dengan kerja,persatuan dan sebagainya,anak pula dengan belajar dan kawan-kawannya sehingga menyebabkan nak jumpa pun jarang-jarang anak beranak.Masing-masing sibuk dan akhirnya tak ada keharmonian dalam keluarga dan menyababkan anak-anak mencari apa yang mereka suka dan lebih suka bersama kawan-kawan. Akhirnya macam-macam boleh jadi bila meraka yang masih mentah itu bersama. Walaupun bergaji RM 10 000 sebulan pun, jika keluarga kita musah. Tidak ada nilai wang RM10 000 tersebut.

Jadi nak bagi ibubapa yang sedar akan perkara ini merake yang pertama sekali kena berubah,belajar macam mana nak wujudkan balik nilai kasih sayang dalam keluarga,macam mana nak jadi ibubapa yang terbaik untuk anak-anak dalam dunia yang tanpa sempadan dan semakin mencabar ini. Sesuatu perlu dilakukan.Masih belum terlambat jika kita mahu keharmonian keluarga kita kembali terjalin dan selamat.

Penel From Smart To Wise Parenting Convention
Penel From Smart To Wise Parenting Convention

Macam mana nak wujudkan suasana RUMAHKU SYURGAKU. Alhamdulillah ada satu konvensyen akan diadakan pada bulan 12 nanti bersempena cuti sekolah ini. Konvensyen " From Smart To Wise Parenting Convention " akan mengumpulkan pakar-pakar dari pelbagai bidang untuk berkongsi idea-idea, tips-tips dan pengalaman bagi membantu para ibubapa untuk mengukuhkan dan mambina  kembali institusi kekeluargaan yang semakin rapuh ini.

Barisan Penel From Smart To Wise Parenting Convention
Barisan Penel From Smart To Wise Parenting Convention
Antara pakar-pakar yang akan berkongsi tips dan panduan ini ialah  Prof Muhaya Muhammad yang merupakan pakar motivasi yang terkenal di negara kita, Dr.Irfan Khairy jutawan internet dan beberapa orang ahli penal yang berkaliber akan membentangkan perkongsian ilmu bagi menggarap dan menyuburkan kembali kekuatan institusi kekeluargaan kita.Bagi mengetahui forum  ini dengan lebih lanjut,anda boleh rujuk From Smart To Wise Parenting Convention . Bagi mereka yang bergelar ibu bapa atau bakal menjadi ibu bapa, saya sarankan jangan lepaskan peluang keemasan ini. Peluang hanya datang sekali.Sama-sama kita gunakan peluang ini untuk keharmonian keluarga kita. Kita kena berubah demi keluarga.

28 Comments

  1. bukan saja yang parents bekerjaya di bandar saja yang patut ikuti konvensyen begini, PMDR tapi dari pengalaman kak, parents kat luarbandar pun sibuk juga kerana tuntutan rezeki. anak p sekolah tak minum pagi sebab emak belum balik kerja (kilang). masuk kul 7 malam, keluar 7 pagi..ada pula tak jumpa ayah kerja nelayan sebab tak dapat balik setiap hari

    ReplyDelete
  2. salam jumaat mak pokok tuu.,uhUUUu

    ReplyDelete
  3. mmm... teman pun tengok Semanis Kurma semalam... memang banyak pengisiannya... apa yg penting, kita kena kembali pada Islam... kita nama jer Islam... kita cuma buat yang wajib sahaja.. yang lain semuanya lemparkan ke tepi... Mufti dah pun mengharamkan rokok... tapi ada tak mereka tu ambil peduli dan berhenti merokok...??? memang tak lah kan... so, macam mana nak jadi umat yang terhebat...

    ReplyDelete
  4. ibu bapa kena balajar nih, terutamanya yg baru dpt anak

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum
    singgah pagi

    ReplyDelete
  6. Semoga kita jadi ibu bapa yg cemerlang dlm mendidik anak2 menjadi insan yg berjaya dunia dan akhirat,Insya Allah.

    ReplyDelete
  7. Moga kita cemerlang dlm mendidik anak2... Contoh terbaik adalah dr rumah kita sendiri...:)

    ReplyDelete
  8. Anonymous15.11.13

    menarik ni, tq berkongsi yer...

    ReplyDelete
  9. Moga anak-anak kita semua menjadi insan yang berguna dan cemerlang..

    ReplyDelete
  10. muga2 anak dapat 5A nanti tahun depan2

    ReplyDelete
  11. semoga keluarga kita dilindungi daripada gejala negatif

    ReplyDelete
  12. Datang melawat sini. Bagus program ni ;)

    ReplyDelete
  13. All start from home :)

    ReplyDelete
  14. Thanks for sharing. Tgk juga semanis kurma tu.

    ReplyDelete
  15. moga kita dpt mendidik dengan baik.

    ReplyDelete
  16. benda bagus patut kongsi nih

    ReplyDelete
  17. Kakak ada menonton program tersebut. Bila mendengar dari pertanyaan penonton pun kita dapat rasakan masih ramai dan banyak kes terus terjadi. Dari statistik yg ustaz jemputan itu berikan pun buat kita terpempan. Moga dijadikan iktibar betapa ilmu dan didikan agama sangat penting utk mendapatkan sahsiah diri anak yg baik. Ibu-bapa punya tanggungjawab besar dlm hal ini..

    ReplyDelete
  18. salam singgah selasa pulok...:):)

    ReplyDelete
  19. permasalahn yg makin ketara sekarang

    ReplyDelete
  20. Perkongsian yg baik nie..tq sudi share

    ReplyDelete
  21. best entri ni.. satu perkongsian

    ReplyDelete
  22. betul tu anak luar nikah cukup byk pada zaman serba canggih n..naik gerun gak kita cmna la zaman anak2 kita nti,sekarang pun ramai remaja yg rendah akhlaknya..ibu bapa memainkan peranan yg sgt penting dlm membentuk akhlak anak..

    ank2 ni perlukan kasih syg,bukannya harta benda sahaja

    ReplyDelete
  23. segalanya bermula di rumah.ibu bapa kenalah jadi contoh terbaik buat anak2.perkongsian entry yang menarik..

    ReplyDelete
  24. orang kata bila Lahirnya ramai anak-anak hasil perbuatan zina ni salah satu Tanda-tanda Kiamat...moga anak beranak kita dijauhi dan dilindungi serta dipelihara oleh allah...dan kita sebagai ibubapa mesti menunjukkan contoh yang baik untuk2 anak2 kita...

    ReplyDelete
  25. Kalau ada peluang mmg nak tapi sygnya hujung Disember tu dah kena balik Sabah. Takde ke di Sabah program ni?

    ReplyDelete
  26. dunia skrang memaksa mak ayah bekerja keras utk cari duit.. lagi2 yg tinggal di bandar2 besar. keluar rumah je dah kena duit. Bnyk perlu kita seimbangkan. Ada kawan pernah ckp 'To gain something, you have to lose something'. Jadi dia sanggup 'korbankan' anak2 dia utk kejar duit.

    Tv pon dah bnyk drama2 citer pasal anak luar nikah, terlanjur sebelum nikah dsb.. dah macam satu kebiasaan.

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.