Khasiat Daun Belalai Gajah

2014-09-26

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Khasiat Daun Belalai Gajah. Pastinya kita semua ingin sentiasa sihat dan ceria bukan. Kata orang kesihatan itu lebih bernilai daripada harta dan segalanya. Apalah gunanya mempunyai harta yang banyak, namun mempunyai penyakit yang macam-macam. Ada dikalangan kita yang di panggil "penyakit orang kaya" atas nama satu-satu penyakit. Kenapa macam tu yea, mungkin penyakit tersebut mudah kena pada orang-orang yang kaya. Beruntunglah orang miskin. tak kena penyakit tersebut.
"Jika anda mencari maklumat penjagaan dan petua untuk mendampingi lelaki tersayang. Anda boleh dapatkan Panduan Memikat Hati Lelaki (klik sini). Saya syorkan anda mendapatkannya"
Betul ker macam tu, rasanya tak juga. Semuanya daripada Allah SWT. Cuma kita sebagai manusia hendaklah berusaha dengan sebaik mungkin untuk menjaga kesihatan diri kita. Baiklah dibawah ini saya nak kongsikan perkongsian group whatsapp saya tentang Khasiat Daun Belalai Gajah. Anda nak kenal pokok tersebut pun boleh juga.

Khasiat Daun Belalai Gajah

Membongkar Rashia Makcik Saya Berumur 75 Tahun Kekal Sihat Sepanjang Masa.

Di sekitar kita berlambak lambak herba yang boleh diperolehi untuk menjaga kesihatan kita. Cumanya ramai antara kita tidak memenfaatkannya. Mencegah lebih baik daripada merawat.

Suatu ketika bila saya menanam beberapa puloh pokok belalai gajah saya ditegur oleh makcik saya kenapa tanam terlalu banyak.
Lantas saya bertanya pada nya apa penyakit yang sedang dia hadapi.
Dia menjawab dia tiada penyakit apa apa dan tiada merasa sebarang sakit sakit pada badannya.
Sebenarnya dia ada menanam 3 rumpun pokok belalai gajah depan rumahnya.
Dia ambil daun belalai gajah ini dicampurkan dengan sayur lain bila dia memasak sayur. Dia juga gemar membuat daun belalai gajah sebagai ulam. Kini dia lebih sihat daripapada anak anaknya malah lebih sihat dan lebih cergas daripada cucu cucunya.

Untuk pengatahuan sahabat sahabat sekelian melalui pembacaan saya dalam buku buku herba saya dapati seperti berikut:

KHASIAT DAUN BELALAI GAJAH (SABAH SNAKE GRASS)
Daun belalai gajah atau Sabah Snake Grass telah lama dikenal pasti mempunyai antioksidan yang tinggi bagi mengekalkan sel-sel sihat dalam tubuh manusia. Diantara keberkesanan produk daun belalai gajah ini adalah merawat serta memulihkan pesakit-pesakit yang menghadapi masalah kesihatan seperti berikut:

Memulihkan semua jenis Kanser (Cancer).

Memulihkan Penyakit buah pinggang.

Memulihkan Penyakit Darah Tinggi.

Memulihkan Tekanan Darah Tinggi.

Memulihkan Penyakit Kencing Manis (Diabetes).

Memulihkan Radang Prostat.

Memulihkan Asid Urid Tinggi (Toksid dalam badan).

Memulihkan Gastrik.

Memulihkan Penyakit Gout.

Memulihkan Tahap Kolesterol Tinggi.

Memulihkan Penyakit Aplastic Aneamia (adalah satu keadaan yang mana sum-sum tulang tidak menghasilkan sel-sel baru yang mencukupi untuk mengisi sel-sel darah).

Memulihkan Thalassaemia.

Memulihkan Masalah Haid Tidak Teratur.

Memulihkan Sembelit.

Memulihkan Masalah Sukar Buang Air Besar.

Memulihkan Masalah Thyroid.

Memulihkan Sakit Belakang.

Memulihkan Penyakit Migrin.

Memulihkan Masalah Kelesuan.

Merawat Masalah Asma (Semput)

Membantu menurunkan Kadar Gula.

Memulihkan Buasir.

Memulihkan Eksim atau Dermatitis (Permasalahan pada kulit seperti radang, kulit kegatalan, kemerahan, biasanya pada tangan dan kaki dan lain-lain).

Meredakan Bengkak.

Meredakan Ketumbuhan/Tumor.

Dapat Melegakan Rasa Senak Pada Perut.

Dapat mencegah Kanser Kolon (usus)

Dapat Merawat Masalah Kemurungan, Melindungi hati, Meningkatkan Tenaga, Melegakan keletihan, Meningkatkan Imun sistem dan melancarkan fungsi darah.

Nota: 
Daun belai gajah boleh dibuat sayur, dibuat ulam atau dibuat jus.
Jika dibuat jus amat berkesan untuk merawat penyakit jika diblender dengan epal hijau.

Daun Belalai Gajah Banyak Khasiatnya

DOS YANG SESUAI MENGIKUT TAHAP PENYAKIT.
1. Tahap 1 gunakan 30 helai
2. Tahap 2 gunakan 60 helai
3. Tahap 3 gunakan 90 helai
4. Tahap 4 gunakan 120 helai

Jika merawat sebarang penyakit ia amat berkesan bila dibuat jus bersama epal hijau. Sebaiknya minum waktu perut kosong iaitu 1 jam sebelum makan. Minum 3 kali sehari.
Jika penyakit sudah beransur pulih bolehlah kurangkan dos nya secara berperingkat peringkat.

PERHATIAN: Saya bukan seeorang doktor, saya bukan seorang dukun, saya bukan seorang pakar perubatan. Saya hanyalah pengemar herba.

" Dapatkan ebook Panduan Memikit Hati Lelaki (klik sini) bagi kebahagian anda dan pasangan tersayang. Kata orang siapa tak sayang suami kan.."

Saya hanya poskan untuk rekod saya dan untuk mereka peminat herba seperti saya. Jika anda rasa entri ini baik untuk rakan dan sahabat anda. Boleh share yea.
Share

17 comments:

  1. Salam jumaat yer ! byk khasiat betul pokok ni yer, yg penting kena rajin amalkan ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu KA. Banyak khasiat pokok ni. Kena amalkan juga yea.

      Delete
  2. banyak khasiatnya, buat jus pun boleh yer, belum pernah rasa lagi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak DH. Insyallah nanti boleh cuba juga yea. untuk kesihatan.

      Delete
  3. wow mcm2 penyakit ada..mana nak dpt pokok ni kat daerah gombak ni

    ReplyDelete
  4. pernah dengar tapi 1st time nampak pokoknya...
    teringin nak tanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tanam. Ramai juga yang tanam buat pokok hiasan dalam pasu bunga.

      Delete
  5. Mana nak dapat pokok ni ye...ada cadangan tak? Macam susah nak jumpe je..apa rasanye ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok ni mudah nak dapat. Boleh tanam sendiri dan buat pokok hiasan.

      Delete
    2. Terima kasih di atas penerangan tuan..cume peringkat permulaan, puas saya cari daun ni...tak jumpe2..kat pasar sayur, pasar tani, dll...ada sapa2 tanam daun ni tak?

      Delete
  6. Ky baru tanam..dah mula hidup subur. masa tanam dulu tak tahu khasiatnya. pakcik yg bagi keratan tu kata sesuai tuk mengubat penyakit darah tinggi. baru tahu banyak khasiatnya. tq share info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama KakYon. Pokok ni memang banyak khasiatnya.

      Delete
  7. daun2 jenis mcm nie mmg bagus tau tuk kesihatan...mcm pegaga, misai kucing, mangkabumi...nak ngan xnak je amalkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kena tahu dan amalkannya. Insyallah lagi berkesan untuk kesihatan kita.

      Delete
  8. ooo... macam tu rupanya daun belalai gajah... tapi, kenapa panggil daun tu daun belalai gajah... tak macam belalai pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni kena tanya kat orang yang mula-mula bagi nama. Sebenarnya dia ada kelebihan tersendiri. Nak tahu, kena cuba belalai gajah ni Izni.

      Delete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan