Petua Menghilangkan Jerawat

2012-09-18

Assalamualaikum..
Hari ni saya nak kongsi petua sedikit. Hari ni nak kongsi petua tentang Jerawat.. Ini antara cara nak menghilangkan jerawat bila dah naik banyak. boleh try yang mana berkenan.. Semoga ianya bermanfaat..

Petua 1
CAMPURKAN air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda.

Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda. Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Biarkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa.

Petua 2
CAMPURKAN beberapa sudu tepung ubi kayu dengan air asam jawa . Kemudian sapukan ke muka anda . Amalkan setiap masa seperti anda menggunakan bedak sejuk . hasilnya , muka anda akan bertambah cerah dan lembut serta tidak berjerawat lagi.



Petua 3
GILING beras dan daun ini sehingga lumat. Bulatkan adunan tersebut sebesar duit lima sen dan jemur sehingga kering . Apabila hendak menggunakannya , titis sedikit air limau nipis dan sapu pada muka menggunakan belahan ubi kentang .

Petua 4
AMBIL 3 jenis akar kayu iaitu akar bunga melur , akar bunga cina dan akar kitam guri serta seketul kemenyan . Jika sukar mendapatkan ketiga-tiga akar ini , memadailah dengan dua jenis sahaja . Semua akar ini diasah di buntut pasu dengan sedikit air . Sapukan ke muka sebagai bedak sejuk . Jika anda suka , boleh juga dicampurkan dengan bedak sejuk atau dengan lendir daun lidah buaya . Selain diasah , ia boleh juga dikeringkan kesemua akar itu dan dikisar bersama kemenyan tadi .

Petua 5
PARUT temu lawak mengikut keperluan , kemudian campurkan dengan sedikit gula melaka . Ambil 3/4 suku gelas air masak dan campurkan dengan sedikit asam jawa dan 3 biji bawang merah yang ditumbuk lumat . Bancuh kesemua bahan tadi sehingga sebati, kemudian tapis . Minumlah airnya beberap kali , kemudian barulah dirawat kulit muka anda dengan petua lain yang telah diberikan .

Petua 6
AMBIL sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air .

Setelah campuran itu sebati , sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi, basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .

Petua 7
PARUT jagung muda dan sapukan ke muka anda . Biarkan beberapa minit kemudian basuh hingga bersih . Selepas itu , sapukan lagi muka dengan jagung muda tadi . Kali ini biarkan hingga ke hari esoknya .

Petua 8
BASUH muka dengan air suam , kemudian gosoklah muka dengan tomato masak . Biarkan ia kering sendiri . Selepas itu bilas muka anda dengan air suam.

Petua 9
AMBIL air didihan nasi yang pekat dan sapukan ke seluruh muka . Biarkan kering dan jangan menggerak-gerakkan muka . Apabila kering , bilas dengan air bersih atau jika ingin cepat berkesan , bilas dengan air suam . Jika diamalkan setiap hari selama 2 minggu berturut-turut , anda akan lihat kesannya. Kulit muka anda akan bertambah bersih dan lembut .

Petua 10
GILING sedikit ibu kunyit , daun pegaga , pucuk daun asam jawa , beberapa kelopak bunga mawar dan sedikit beras yang sudah direndam selama dua malam . Apabila halus , bulat-bulatkan dan jemur sehingga kering . Jika hendak digunakan , hancurkan dengan air dan sapu ke muka sebelum tidur supaya liang roma kulit muka tidak ditutupi sebarang lapisan .

Petua 11
TUMBUK lumat rumput gelang sambal yang dibersihkan dengan air hujan dan dicampurkan dengan tepung beras sehingga sebati serta keringkan . Ia boleh dibuat bedak . Bersihkan kulit muka sebelum memakai bedak ini . Buat begini setiap pagi dan malam .

Kesannya tentu memuaskan hati anda .

Petua 12
AMALKAN memakai bedak sejuk dicampurkan dengan daun bunga tanjung yang ditumbuk lumat bersama sedikit kapur . Kacau semua bahan ini sehingga sebati kemudian sapukan ke muka setiap malam sebelum tidur . Jika selau diamalkan jerawat akan kering dan pupus .

Petua 13
AMBIL segenggam pucuk jambu batu dan uparkan (seperti menggulung) di tapak tangan . Selepas itu , gosokkan ke muka hingga ke leher . Biarkan beberapa minit supaya kering di muka . Kemudian basuhlah dengan air sejuk dan bolehlah anda mandi (jika mahu)

Petua 14
JERAWAT sering menimbulkan banyak masalah kulit terutama pada kulit muka. Jeragat pula kalau tak dijaga boleh merebak dan menampakkan kulit kita menjadi hitam. Kedua-dua perkara ini boleh menyebabkan resdung yang teruk. Kita atasi masalah ini dengan mengurang/membersihkan jerawat. Ambil sedikit daun penggaga tumbuk sehingga lumat kemudiannya dicampurkan dengan bedak sejuk. Bedak sejuk yang elok dibeli dari Langkawi buatan pribumi itu sendiri. Memang baik dan berkualiti. Kemudian pakaikan pada seluruh muka. Anda duduk senyap2 dan jangan bercakap. Anda akan rasakan kulit muka anda menjadi tegang. Kalau yang tempat ada jerawat ianya akan menjadi kering. Lebih kurang 30minit cuci dengan air suam. Lihatlah kesannya muka akan berasa licin dan bersih.Jeragat pula akan hilang sedikit demi sedikit akbit kesan dari penggunaan daun penggaga itu. Lakukan 3x seminggu, muka anda tidak akan ada masalah lagi.

Ads
[+] Panduan Sihat dan Cantik!! Klik Sini
[+] Rahsia Wanita Kerja Di Rumah!! Klik sini

Semoga petua ini dapat membantu.. TQ. Test auto publish yang ni.
Sumber: http://citrasupply.wordpress.com
Share

23 comments:

  1. Rumput gelang? Kakak tak tahu bentuk dan rupanya. Bagus kalau rajin dan ada kemahuan boleh cuba. Kakak tak ada jerawat alhamdulillah tapi anak kakak yg sulung ada mungkin sebab dia ada sinusis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumput tu macam gelang kot.. Sy pun tak kenai..:-)

      Delete
  2. Nasib baik muka akak tak pernah naik jerawat...tapi anak dara akak, bila time datang bulan aje...naik jugak...nanti akak cuba petua tu untuk dia.. TQ ye...

    ReplyDelete
  3. byknye petua hlg kn jerawat...!

    ReplyDelete
  4. kalau rajin boleh belaka... kalau dah malastu bagi 2 petuapun tak buat...
    elok petua orang dulu2 sebab takder kimia bagai... tiada kesan sampingan

    ReplyDelete
  5. banyaknya petua... nk membuatnyer mmg perlukan kerajinan heheheh... nsb lah akak ni berjerawat sebulan sekali je... kalu tak... mmg kene cuba nih

    ReplyDelete
  6. banyak petua..hehe..utk hilangkan parut da x

    ReplyDelete
  7. rumput gelang tu macam mana agaknya rupanya..

    bagus petua2 ni..dulu kerap jugak kena jerawat kat hidung..skang takde da..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jerawat masa muda2...sekarang dah tak naik dah..kulit dah matang.. :-)

      Delete
  8. banyknyer petua, tq share ye

    ReplyDelete
  9. banyak yer ptua hilang jerawat ni heehee

    ReplyDelete
  10. Salam pokok2u... amboi...bnyak nye pehtua jerawat..
    so far akak takde jerawat, harap kite dpt kulit muka yg sihat dan bersih kan.. InsyaAllah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah xde.. Kulit kita beza2.. :-)

      Delete
  11. alamak!wajib try ni..mcm nk kena try semua je...sbb xtau yg mana pling mnjadi nti..ehehe!!jmput follow kmbali,ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try2.. Nanti jadi boleh bagi cadang kat kawan2 lain..

      Delete
  12. Petua hilangkan jerawat ini menjadi la :-)

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan