Bijak Berbelanja

2012-09-15

Assalamualaikum..

Alhamdulillah cuti lagi  hari ni, bila cuti antara tempat yang mesti di lawati ialah..hehehe.. tak lain tak bukan.. KEDAI. :-) Hari-hari lain pegi juga, tapi hari-hari cuti, lain macam sedikit kalau kita pegi beli barang kan..

Hari ni saya nak kongsi info tentang cara nak selamat sikit masa kita berbelanja di kedai atau di Supermarket ker.. Zaman-zaman "gawat" kene rancang sedikit perbelanjaan kita.


Berikut adalah antara 7 langkah mudah dalam menguruskan pengunaan wang anda dalam keadaan terbaik ketika berbelanja.

#1: Berbelanja Secara Tunai Sahaja! (Go Cash-Only)

Amalan yang terbaik ketika hendak berbelanja adalah dengan menjauhi kad kredit. Anda tidak akan terlebih berbelanja sekiranya anda tidak membawa bersama kad kredit semasa membeli-belah. Tinggalkan sahaja ia di rumah dan jangan sekali-kali membawanya bersama di dalam beg duit ataupun beg tangan. Jika ia bersama anda, kebarangkalian anda untuk swipe adalah tinggi! Faktor anda tidak nampak duit anda keluar ketika membayar inilah yang seringkali menyebabkan anda terlebih dalam berbelanja tanpa anda sedari.

#2: Tetapkan Matlamat Jangka Panjang! (Set Long-term Goals)

Jika anda inginkan kebebasan kewangan dalam jangka masa yang panjang, tetapkanlah satu matlamat di mana anda akan selalu diingatkan untuk tidak berbelanja sesuka hati demi mengejar impian tersebut. Sebagai contoh, anda ingin bebas kewangan dalam masa 5 tahun sahaja lagi, tuliskan matlamat tersebut di atas kertas dan tetapkan satu tarikh berserta jumlah simpanan yang anda inginkan. Letakkan matlamat tersebut di tempat yang anda mudah nampak seperti cermin, peti ais, meja pejabat dan sebagainya. Matlamat ini akan menjadi pengawal kepada tingkah laku anda untuk berbelanja. Baca matlamat ini setiap hari.

#3: Bezakan Antara Keperluan Dan Kehendak! (Distinguish Between Needs and Wants)

Adakah beg tangan atau kasut baru menjadi tarikan kepada anda semata-mata atau anda betul-betul memerlukannya? Sebelum anda membuat sebarang keputusan untuk memiliki beg tangan atau kasut baru tersebut, lebih baik anda berfikir seketika. Jika ia adalah keperluan dan berada dalam lingkungan bajet anda, teruskan untuk membuat pembelian. Jika ia hanyalah kehendak anda, fikirkanlah kesan selepas anda membuat pembeliannya. Adakah anda gembira jika dapat memilikinya ataupun anda sekadar ingin penuhkan wardrob. Atau adakah anda betul-betul mampu untuk memilikinya? Sekiranya masih ada lagi keperluan lain yang perlu dipenuhi, pertimbangkanlah untuk memiliki beg tangan ataupun kasut baru itu tadi. Perkara paling utama dalam berbelanja adalah anda perlu jujur kepada diri sendiri dan berani untuk mengatakan tidak kepada perkara-perkara yang tidak mendesak anda untuk memilikinya buat masa sekarang.

#4: Berbelanjalah Dengan Senarai Perkara Yang Diperlukan! (Shop with a List)

Perkara yang paling mudah dan selalunya diabaikan ketika ke luar berbelanja adalah dengan menulis senarai barangan yang diperlukan. Bila kita tidak mempunyai senarai barangan yang diperlukan, daripada ingin membeli satu barang sahaja maka tanpa disedari kita sudah terlebih berbelanja. Mula-mula nak beli lampin anak, jalan selangkah ada tawaran syampu, promosi kopi, tudung murah dan sebagainya. Akhirnya daripada membeli lampin sahaja, beg plastik yang ringan menjadi berat. Tetapkan apa barangan yang perlu dibeli sahaja, jika anda tergoda untuk membeli selain daripada senarai, masukkan barangan tersebut dalam senarai pembelian yang akan datang.

#5: Berikan Peruntukan Untuk Diri Anda Sendiri! (Give Yourself an Allowance)

Memang tidak dapat dinafikan sama sekali sifat setiap individu inginkan sesuatu yang baru selepas penat lelah bekerja selama sebulan. Lihat kembali kepada bajet anda, fikirkanlah berapa banyakkah yang mampu anda gunakan untuk tujuan tersebut. Sebagai contoh anda peruntukkan sebanyak RM200 sebulan untuk membeli baju atau menonton wayang dan sebagainya. Berbelanjalah dalam tempoh sebulan tersebut dengan peruntukan tadi. Bilamana peruntukkan tersebut habis, berhentilah berbelanja! Tiada pengecualian dalam kes ini. Anda tidak dibenarkan sama sekali untuk berbelanja lebih daripada yang diperuntukkan.

#6: Carilah Teman Untuk Keluar Berbelanja! (Find a Shopping Buddy)

Jika anda seorang yang cepat dan mudah tertawan dengan promosi daripada jurujual, anda dinasihatkan untuk mencari seorang teman samada daripada rakan-rakan ataupun keluarga yang mampu untuk berkata tidak kepada sebarang tawaran yang di luar kawalan anda. Anda hanya dibolehkan ke luar berbelanja dengan syarat membawa mereka bersama, jika tidak jangan sekali-kali memberanikan diri keluar keseorangan, bimbang anda akan terjebak dengan kes terlebih berbelanja.

#7: Meninjau Terlebih Dahulu Pilihan Anda! (Survey Your Selections)

Perkara yang terbaik sebelum anda membuat senarai barangan untuk berbelanja adalah dengan meninjau terlebih dahulu harganya. Dengan adanya teknologi internet, anda bolehlah menyemak senarai harga di laman web yang berkenaan dan membuat perbandingan harga. Buat ulangkaji harga terlebih dahulu sehingga anda betul-betul yakin dan mendapat harga yang terbaik.

sumber: www.iluvislam.com

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua... Selamat Bercuti :-)

Share

20 comments:

  1. Salam kenalan maya..

    yupp akak la jenis yg paling x bijak berbelanja.. mudah sangat dihasut syaitan suka membazir.. tengah bulan gigit jari...

    ReplyDelete
  2. Salam PMDR....
    TQ kongsi info yang berguna ini....yang nombor satu memang keluarga akak praktikkan....tapi yang lain-lain tu kadang-kadang tersasar jugak...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. No.satu senang sikit.. :-) yang lain2 terlepas kadang2..

      Delete
  3. kakain mmg suka berbelanja..kadang2 tu terbabas jugak bile keluar membeli belah tuu...

    terima kasih ada n2 ni..boleh ler jeling2 sikit untuk dijadikan panduan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 akak.. Terima kasih kembali..

      Delete
  4. Thanks for the share....kdg kdg tebabas juga dr bajet...nak nak klu nk raya...hehehe...

    Psss...btl tu....bla tracking rmai rmai...sgt sronok....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2.. Raya lebih bajet kadang2..

      Delete
  5. semua perkara kat atas ni saya buat, tp nnt brg yg x da dlm list mesti terbeli jgk...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus2.. Nanti boleh ubah beransur-ansur..

      Delete
  6. semua akk praktikkan kecuali no6.
    akk suka shopping sorang2.boleh berfikir tanpa pengaruh sesiapa.kalo berkawan takut terpengaroh bila nmpk kawan kita membeli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sedondon la ni yea sama2 beli ikut kawan..kikiki..

      Delete
  7. semua tu dalam senarai tapi camne tah kdg2 terbabas jga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..berkenan tu jadi terbabas...

      Delete
  8. follow this site .

    visit me @ appledahyun.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..

    Terimakasih atas perkongsian ini.

    Terima kasih juga sudi singgah di blog saya Dan komen.. Menghargainya. :)

    ReplyDelete
  10. Assalam,

    Berbelanja bila perlu shj. Fulus oh fulus....kos serba serbi naik...kais pagi makan pagi cukup bulan gaji habis bayar hutang.

    http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/09/ceritera-opis-open-house.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea akak kan.. Cukup bula byr hutang.. :-)

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan