Gaji Minimum Sektor Swasta RM900

2012-05-01

PUTRAJAYA: Gaji bulanan minimum bagi pekerja sektor swasta di Semenanjung ditetapkan pada RM900 dan RM800 bagi Sarawak, Sabah dan Labuan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin.

Ia meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi kecuali mereka yang berkhidmat dalam sektor perkhidmatan domestik, seperti pembantu rumah dan tukang kebun.



Ia berfungsi kepada RM4.33 sejam bagi para pekerja di Semenanjung manakala pekerja di Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan akan dibayar minimum RM3.85 sejam.

Akhirnya, terdapat hanya satu gaji minimum bagi negara ini, katanya, sambil menambah bahawa gaji minimum akan dikaji semula dari semasa ke semasa selaras dengan produktiviti negara, kemampuan dan daya saing.

Gaji minimum yang dijangkakan banyak pihak telah diumumkan oleh Najib pada perhimpunan khas dengan ribuan pekerja sektor swasta di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, malam Isnin.

“Ini merupakan hadiah khas daripada Kerajaan Persekutuan kepada pekerja seluruh negara yang dicintai," katanya.

Kadar gaji minimum itu akan berkuat kuasa enam bulan dari tarikh Perintah Gaji Minima diwartakan.

Bagaimanapun, katanya, tarikh efektif bagi syarikat kecil atau perusahaan mikro dilanjutkan selama enam bulan lagi bagi memberi mereka ruang dan peluang untuk membuat persediaan supaya perniagaan mereka tidak akan terjejas.

Najib berkata, tempoh 12 bulan tidak meliputi firma profesional seperti klinik pergigian dan perubatan, perundangan, arkitek dan perunding.

Beliau berkata, walaupun mereka mempunyai lima orang pekerja atau kurang, mereka dikehendaki melaksanakan gaji minimum dalam tempoh enam bulan selepas Perintah itu diwartakan.

Beliau menambah, tempoh yang diberikan itu adalah mencukupi untuk majikan menstruktur semula gaji dan operasi perniagaan mereka.

"Kerajaan menyediakan satu mekanisme pelaksanaan yang fleksibel supaya mereka yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum boleh merayu untuk ditangguhkan.

"Kami juga menyediakan satu mekanisme di mana beberapa elaun atau bayaran tunai tetap dibenarkan untuk diserap dalam pengiraan bagi gaji minimum.

"Ini adalah untuk memastikan bahawa pelaksanaannya tidak membebankan majikan dan tidak akan kehilangan pekerja," katanya.

Sementara itu, Najib berkata, Kerajaan menyedari pekerja menuntut gaji minimum antara RM1,200 dan RM1,500, namun ia tidak dapat dilaksanakan.

Berdasarkan syor Majlis Perundingan Gaji Kebangsaan dan kajian Bank Dunia, gaji minimum tidak boleh ditetapkan terlalu tinggi.

"Jika ia melepasi paras RM900 (gaji pokok), ia akan menjejaskan ekonomi, pasaran buruh dan kemasukan pekerja asing.

"Jika ia berlaku, industri tidak boleh beroperasi dengan sewajarnya dan ramai akan kehilangan kerja mereka dan Kerajaan tidak mahu membiarkan perkara ini berlaku kerana ia akan menjejaskan kebajikan pekerja dan kepentingan negara," katanya.

Selepas beberapa siri perbincangan, satu keputusan telah dicapai oleh Majlis itu bahawa gaji minimum akan ditetapkan berdasarkan keperluan asas keluarga pekerja, keupayaan majikan untuk membayar gaji, produktiviti, peningkatan dalam kos sara hidup dan keadaan pasaran buruh.

Beliau berkata, Majlis mengemukakan syornya dan Kerajaan bersetuju dengan pelarasan.

Najib juga menjelaskan perbezaan kadar gaji minimum antara Semenanjung dan Sarawak, Sabah dan Labuan adalah disebabkan perubahan dalam struktur gaji dan kos yang ketara di kawasan itu.

Bagaimanapun, Kerajaan berharap dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang, gaji minimum untuk Sabah, Sarawak dan Labuan boleh diselaraskan dengan Semenanjung.

- MSTAR
Share

27 comments:

  1. seronok la pekerja swasta lepasni.kalo mcm operator klg tu mcmna lak?

    ReplyDelete
  2. @ johari: yea betul2, operator tak pasti pula, tunggu dah lihat la yea.. rasanye dapat juga nanti.. :-)

    ReplyDelete
  3. salam kenal..

    gaji i masa jadi cikgu taun 1993 dulu just RM483..sikit sangat..

    ReplyDelete
  4. Slm kenal, sayangnya akak dah berhenti lama. So sekarang tak bergaji pun jadi nak komen apa eh? Tumpang gembira je..

    ReplyDelete
  5. kalau min. 900 oklah tu..banyak jugak tu..

    ReplyDelete
  6. Salam kenal....
    Banyak betul info yang menarik kat sini...jadi akak dah folo...:)

    ReplyDelete
  7. salam kenal..thanks singgah blog sy..untungla gaji naik

    ReplyDelete
  8. gaji saya agak2nya naik jugak x? :)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah.. untung pekerja swastakan.. :)

    ReplyDelete
  10. alhamdulilah lah kan..he.he..salam singah sambil folow blog ne..suka lah tajuk blog ne pokok manggis depan rumah..dulu depan rumah kak ita pun ada pokok manggis tapi dah tebang coz besar sangat mcm lembaga org..pokok tu...dekat dengan tiang lampu...bahaya...

    ReplyDelete
  11. dulu masa blm keja betul2 dpt la gaji dlm $400.. mmg tak dpt apa je keja... huhuhu

    ReplyDelete
  12. Kalau tak pandai menguruskan kewangan, gaji sebanyak mana pun sebenarnya tak akan cukup! ;-)

    ReplyDelete
  13. Kalau nak ikutkan 900 tu bayar kereta pun tak cukup macam manalah agaknya mereka nak sara hidup dgn harga barang kian mahal lagi kan...

    Lagi sedih bila kebanyakan yg menerima ini org kita. 'Org luar' pulak tumpang seronoklah kalau dulu 6-7 ratus sekarang jadi 9 ratus..

    ReplyDelete
  14. kerja kerajaan dpaat..kerja swasta pun dapat..ALHAMDULILLAH...

    terima kasih dtg ke blog saya..salam kenalan..

    ReplyDelete
  15. apsal tak selars ngan sabah sarwk... kos hidup org borneo pun tinggi gak... barang lagi mahal diimport coz dari smenanjung... huhuhu

    ReplyDelete
  16. Kalau dah x pandai buat burget. Gaji besar mane pun x cukup....

    ReplyDelete
  17. syukur alhamdulillah....

    ReplyDelete
  18. banyak jugak tu kan ;)

    ReplyDelete
  19. moga dimanfaatkan sebaiknya...

    ReplyDelete
  20. wahhh bestnya...
    saya jugak yg tak naik2 gaji

    ReplyDelete
  21. rasa mcm tk cukup jugk kan...skrang duit makan n minum je dah rm20sehari...belom lg yg dah bekeluarga

    ReplyDelete
  22. rezeki (^____^)alhamdulillah untuk semua pekerja swasta... (^__^)

    ReplyDelete
  23. untung org bekerja ni....Alhamdulilah,rezeki.

    ReplyDelete
  24. semoga majikan2 di Malaysia patuhi peraturan baru ni

    ReplyDelete
  25. mungkin kerajaan patut tetapkan elaun minimum utk suri rumah pulak pasni. :D

    ReplyDelete
  26. gaji pokok baru ni untungkan pekerja baru...org2 lama atas belas ikhsan syarikat je la nampaknya

    ReplyDelete
  27. @Azian Elias: Alhamdulillah cikgu.. Sekarang dah ok kan harap nye.. :-)

    @~~zana@pb~~ : Alhamdulillah, tak pe.. rezeki lain pula datang..

    @ikatankasihku : betul2..dah makin banyak.. Alhamdulillah,

    @ azi : terima kasih

    @TF: Alhamdulillah,rezeki makin bertambah

    @Nini D : Jika gaji mcm ni naik insyallah..

    @ct rahani: betul2.. Alhamdulillah,rezeki.

    @anitadiana: terima kasih.. pokok manggis memang lebat daun dia..huhu.. teringat kat kg TUUTTT...

    ada pokok manggis :-)

    @mama maman aka yana : dulu ngn sekarang.. dah berubah kan.. :)

    @kakcik: betul akak, sy sokong :)

    @kakzakie: alhamdulillah, naik dah sekarang ni.. tp gaya mcm kene tunggu dlm 6 bulan lagi..

    @MamaEma: alhamdulillah, semua dapat

    @dwaty: insyallah harap2 nanti selaras la tu..

    @pene rozie: betul2.

    @lieynanilaz : alhamdulillah,

    @-Sara- : banyak2..

    @mulan: insyallah

    @izla : lama2 naik la.. :)

    @Cik FaRiZaM : betul2.. kene banyak2 buat solat duha, insyallah Allah bagi berkat rezeki.

    @ sanisahsabu : alhamdulillah,

    @♥♥azatiesayang ♥♥: alhamdulillah,

    @Daddy Ziyyad : harap2 mcm tu la.

    @ gadisBunga: hehehe.. suri rumah, suami yg bayar... Allah bagi ganjaran besar utk suri rumah..

    @ Yas y: betul2.. tp org lama, gaji dah bosa kot.. :)

    ReplyDelete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Pokok Manggis Depan Rumah
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah| Oh Panduan