Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru. Semalam Fahrin tanya saya. Macam mana dia nak hias rumah baru dia, katanya minggu depan dia akan dapat kunci. Dah lama juga sebelum ni dia dok cerita tantang rumah baru yang dibeli tu. Walaupun bukan banglo besar. Tapi berbaloilah awal-awal ni beli rumah. Lama-lama nanti harganya pun mahal.

Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru
Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru
Saya bukanya pakar hias rumah. Setakat susun-susun kemas rumah tu boleh lah. Nak hias rumah dengan cara bajet saya tak tahu sangat. Jadi oleh kerana kawan baik, saya tolong dia carikan info. Dia kata nak masuk rumah baru perlukan bajet yang besar. Nak bayar yang macam-macam lagi ni pun sakit juga. Kasihan Fahrin. Saya kata tak apa, saya boleh tolong. Caria nampak dia bila saya kata macam tu.

Memang nak masuk rumah baru nak kena keluar belanja yang banyak. Tapi jika tahu cara, insyallah bajet yang ada dapat diminimumkan. Boleh guna untuk kegunaan lain pula.

Berikut beberapa perkara yang perlu di ambil perhatian bila nak buat dekorasi rumah baru.

1) Tetapkan bajet ikut kemampuan
Bagi saya perkara ini penting. Nak mengelakkan kita terlebih dari membeli barangan yang diluar dari bajet kita. Contohnya kita dah tetapkan bajet untuk ruang tamu maksimum RM4-RM5 ribu, bilik tidur RM2-RM3 ribu. Maka pilihlah barangan yang harganya dibawah harga yang kita tetapkan tersebut. Jika terlihat barangan yang harganya di atas dari bajet yang kita tetapkan terus tinggalkan barang tersebut dan cuba cari barang lain. Boleh jika anda rasa nak beli satu barang utama yang harganya agak mahal. Tetapi kena pandai seimbangkan dengan membeli barang-barang tambahan lain dengan harga yang murah atau anda cari di kedai-kedai "second hand". Banyak kedai-kedai macam ni sekarang. Ingat beli di bawah bajet yang ditetapkan. Cuba buat survey tersebih dihulu dibeberapa kedai yang berdekatan.

2)Pemilihan warna cat yang menarik
Pernah dengar ada yang kata, cat gelap akan menyebabkan ruang rumah nampak sempit dan panas. Manakala cat dengan warna cerah akan menyebabkan ruang tampak luas dan sejuk. Jadi pemilihan warna cat juga penting bagi mejadikan rumah kita nampak cantik dan selesa untuk di duduki.

3) "Kitar semula" perabot lama.
Oleh kerana anda sayang lagi dengan perabot lama, atau perabot tersebut masih lagi baik keadaannya. Anda boleh cat atau baiki perbot lama anda. Banyak kedai-kedai perabot yang boleh kita hantar perabot lama dan mereka bagi nafas baru untuk perabot tersebut. Cantohnya kerusi yang dah lembik sofanya. Kita tukar baru spannya dan catkan dengan warna baru. Rasanya kos untuk kita bagi "nafas baru" untuk perabot ni lagi murah daripada kita beli perabot baru yang belum tentu lagi kualitinya.

4) Pemilihan lampu dan hiasan
Ini juga penting. Jangan pilih lampu yang warnanya cantik  bak mahligai. Tetapi menyakitkan mata bila digunakan. Pilihlah lampu yang nampak ringkas dan cantik. Yang ini pun kena ambil kira juga. Jangan nanti bila datuk nenek kita masuk rumah. Diorang kata pening dengan lampu rumah kita. Dah macam disko..haha. Jadi pilih dan sesuaikan dengan citara rasa ahli rumah anda.

Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru
Pemilihan warna juga penting
Rasanya ini adalah sedikit sebanyak Rahsia Cara Bajet Hias Rumah Baru yang boleh saya kogsikan. Banyak lagi sebenarnya cara dan tips untuk mendapatkan dekosi yang menarik untuk rumah baru ini.

Jika anda nak tahu dengan lebih jelas lagi, Anda boleh dapatkan panduan yang di hasilkan oleh Hazlam atau dikenali sebagai Alam. Anda akan yakin dengan panduan serta pengalaman yang beliau utarakan dalam panduan Ebook Dekorasi Bajet (klik sini) ini. Yang mana di dalamnya terdapat 77 tips yang di kupas oleh beliau dan hasilnya mendapat testimoni yang positif dari pelanggan.

Antara testimoni pelanggan beliau ialah Puan Natrah:
Padat, Serta Penerangan Secara Mudah Beserta Visual
"E-book ini sangat padat dengan tips-tips dekorasi yang sangat sesuai diaplikasikan untuk kediaman baru mahupun lama.Susunan kandungan yang sistematik,langkah demi langkah,ruang demi ruang serta penerangan secara mudah beserta visual untuk setiap topik dapat membantu imaginasi pembaca.

Teknik 'mix-match', susun atur semula perabut/barang hiasan sedia ada dan penggunaan barang-barang terpakai dan lain-lain yang dicadangkan oleh penulis sangat menjimatkan sekaligus dapat mendekorasi ruang secara kreatif walaupun dengan bajet terhad. Bagi mereka yang lansung tiada pengetahuan asas di dalam seni dekorasi kediaman, ebook ini juga ternyata dapat membantu anda bermula dari langkah pertama!"
(Puan Natrah)

Jika anda ingin mendapatkan ebook Panduan Dekorasi Bajet ini. Anda boleh dapatkannya disini--->> ebook Panduan Dekorasi Bajet. (klik sini)

Selamat menghias dan mencantikkan rumah anda!.
sumber gambar

12 Comments

  1. akak lebih suka guna teknik 'mix n match'. beli sesuatu yg baru untuk dipadankan dengan perabut lama. tidaklah perlu budget yg tinggi..tapi tetap nmpk kelainannya..

    ReplyDelete
  2. Betul tu Kakyon. Boleh jimat jika kena cara bajet bila nak hias rumah ni kan :-)

    ReplyDelete
  3. bila saya nak cat rumah saya nih, tak siap2 lagi. Umah beso bang tapi belum complete bahagian dalamnya sbb bajet kurang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah jika ada rezeki lebih nanti boleh buat sikit-sikit. Kena bajet-bajet mana yang patut masa nak siapkan rumah nanti. Lama-lama siap insyallah.

      Delete
  4. saya lebih suka cat rumah warna pastel..sbb senang nak match dgn sebarang jenis perabot dan fabrik esp langsir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok juga tu. Tapi baik-baik, Jika salah pilih jadi lain @na. Boleh rujuk panduan dekorasi bajet tersebut. Insyallah membantu.

      Delete
  5. kna btl2 pndai tgk bntuk kn cra nk hias umah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu AreLin. Selamat meghiasa rumah yea.

      Delete
  6. Saya pula tak sabar2 nak hias rumah cantik cantik bila dah dapat kunci rumah baru. Tengok gambar yg awak post ni cantik betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah dah hias nanti jagan lupa letak dalam blog juga nak tengok. Boleh tengok panduan dekorasi bajet ni SM. Insyallah boleh membantu.

      Delete
  7. tang nak hias rumah memang lemas...lemah...hehhhe...
    tengok umah org...cantik2 jer hiasannya...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah jika ikut panduan yang betul. Rumah jadi cantik, bajet pun dapat jaga IbuFahmi.. Boleh cuba tips yang saya bagi kat atas ni.

      Delete

Terima kasih komen di sini.
PS: Diharap dapat menjaga tatasusila semasa memberi komen.
**Jangan tinggalkan link atau URL diruangan komen.